بررسی جوهر و عرض از دیدگاه ملاصدرا و عرفان نظری
نویسندگان:
معصومه سادات ساری عارفی
،
عباس جوارشکیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 43
چکیده:
از منظر عرفان نظری و حکمت متعالیه بهویژه بر مبنای وحدت شخصی وجود، ماهیت، احکام آن، نسبت ماهیت با وجود و مسائل مترتب، تصویر متفاوتی از مکاتب فلسفی پیشین بهویژه مشاء مییابد. بالتبع جوهر و عرض نیز که از مقولات ماهوی هستند تبیین متفاوتی مییابند. این پژوهش به ترسیم جوهر و عرض از دو منظر ملاصدرا و عرفان نظری میپردازد و سرانجام براین اساس، جوهر و عرض در حکمت متعالیه و عرفان نظری، با وجود حفظ صورت اصطلاحی سیری استکمالی در جهت عمومیت معنایی و نیز گسترة سعة وجودی طی میکند. در منظر ملاصدرا، در جوهر، سه عنصرِ «بدون موضوع بودن»، «مقوم بنفسه بودن» و «تقویم غیر» حفظ میشود با این تفاوت که اولا تبیین جدیدی از موضوع، تقویم و علیت در مراتب گوناگون ارائه میشود و ثانیا، این سه در یک جهت یکسان، ترسیم میشوند. به تناسب تغییر تفسیری در معنای جوهر، عناصر مبین عرض شامل نیاز به موضوع و نیازمندی در تقویم به غیر در رابطه با جوهر دگرگون میشوند و عرض مراتب و تقسیمات متنوعی مییابد. در عرفان نظری نیز همگام با رویکرد نهایی ملاصدرا، رابطة جوهر و عرض، تقسیمات آنها و عناصر سازندة تبیین معنایی آنها دارای تفاوت نگاه مرحلهای میگردد
از منظر عرفان نظری و حکمت متعالیه بهویژه بر مبنای وحدت شخصی وجود، ماهیت، احکام آن، نسبت ماهیت با وجود و مسائل مترتب، تصویر متفاوتی از مکاتب فلسفی پیشین بهویژه مشاء مییابد. بالتبع جوهر و عرض نیز که از مقولات ماهوی هستند تبیین متفاوتی مییابند. این پژوهش به ترسیم جوهر و عرض از دو منظر ملاصدرا و عرفان نظری میپردازد و سرانجام براین اساس، جوهر و عرض در حکمت متعالیه و عرفان نظری، با وجود حفظ صورت اصطلاحی سیری استکمالی در جهت عمومیت معنایی و نیز گسترة سعة وجودی طی میکند. در منظر ملاصدرا، در جوهر، سه عنصرِ «بدون موضوع بودن»، «مقوم بنفسه بودن» و «تقویم غیر» حفظ میشود با این تفاوت که اولا تبیین جدیدی از موضوع، تقویم و علیت در مراتب گوناگون ارائه میشود و ثانیا، این سه در یک جهت یکسان، ترسیم میشوند. به تناسب تغییر تفسیری در معنای جوهر، عناصر مبین عرض شامل نیاز به موضوع و نیازمندی در تقویم به غیر در رابطه با جوهر دگرگون میشوند و عرض مراتب و تقسیمات متنوعی مییابد. در عرفان نظری نیز همگام با رویکرد نهایی ملاصدرا، رابطة جوهر و عرض، تقسیمات آنها و عناصر سازندة تبیین معنایی آنها دارای تفاوت نگاه مرحلهای میگردد
بررسی جوهر و عرض از دیدگاه ملاصدرا و عرفان نظری
3/20/2020 12:00:00 AM
نقد و بررسی دیدگاه لایبنیتس در مورد جوهر مادی از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
علی چهرقانی
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
بررسی تحلیلی و مقایسهای مفهوم جوهر در فلسفه ارسطو و ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98
گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابنعربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
خدیجه هاشمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
بررسی تحلیلی و مقایسه ای مفهوم جوهر در فلسفه ارسطو و ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 دوره 25، شماره 2 (تابستان 1399)
بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392 (پياپي 39)، بهار 1392 شماره3
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 1394 شماره24
بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس
نویسنده:
شکوفه اسم خانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395