بررسی جوهر و عرض از دیدگاه ملاصدرا و عرفان نظری

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 43
چکیده:
از منظر عرفان نظری و حکمت متعالیه به‌ویژه بر مبنای وحدت شخصی وجود، ماهیت، احکام آن، نسبت ماهیت با وجود و مسائل مترتب، تصویر متفاوتی از مکاتب فلسفی پیشین به‌ویژه مشاء می‌یابد. بالتبع جوهر و عرض نیز که از مقولات ماهوی هستند تبیین متفاوتی می‌یابند. این پژوهش به ترسیم جوهر و عرض از دو منظر ملاصدرا و عرفان نظری می‌پردازد و سرانجام براین اساس، جوهر و عرض در حکمت متعالیه و عرفان نظری، با وجود حفظ صورت اصطلاحی سیری استکمالی در جهت عمومیت معنایی و نیز گسترة سعة وجودی طی می‌کند. در منظر ملاصدرا، در جوهر، سه عنصرِ «بدون موضوع بودن»، «مقوم بنفسه بودن» و «تقویم غیر» حفظ می‌شود با این تفاوت که اولا تبیین جدیدی از موضوع، تقویم و علیت در مراتب گوناگون ارائه می‌شود و ثانیا، این سه در یک جهت یکسان، ترسیم می‌شوند. به تناسب تغییر تفسیری در معنای جوهر، عناصر مبین عرض شامل نیاز به موضوع و نیازمندی در تقویم به غیر در رابطه با جوهر دگرگون می‌شوند و عرض مراتب و تقسیمات متنوعی می‌یابد. در عرفان نظری نیز همگام با رویکرد نهایی ملاصدرا، رابطة جوهر و عرض، تقسیمات آنها و عناصر سازندة تبیین معنایی آن‌ها دارای تفاوت نگاه مرحله‌ای می‌گردد

عرفان نظری

نویسنده: سید یحیی یثربی ،
کتاب: - 1373

عرفان نظری

نويسنده: حسن معلمی ،
کتاب: مرکز نشر هاجر - 1398

گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابن‌عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12

بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392   (پياپي 39)، بهار 1392  شماره3

بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس

نویسنده: شکوفه اسم خانی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397