تقریب و وحدت در نظرگاه امامان شیعه علیهم السلام
نویسنده:
علی دادرو
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دهم - بهار 98
کلیدواژه:
تقریبمذاهب
،
زمینهها و راهکارهایتقریب
،
وحدت
،
اتحاداسلامی
،
امامعلی(علیهالسلام)
،
ائمهاطهار علیهمالسلام
چکیده:
یکی از اهداف و آرمانهای مسلمانان «وحدتاسلامی» است. مصلحان مسلمان همواره در تلاشاند تا در جهان اسلام اتحاد و همگرایی به وجود آید. جامعه مسلمانان به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر «صَ» دچار شکاف شد. اختلاف در طول سالیان دراز پس از پیامبر، آسیبهای بسیاری بر امتاسلام وارد نمودهاست. هرچند این وضعیت نمیبایست به وجود میآمد اما از همان آغاز، امامان و اهلبیت (علیهالسلام) که دلسوزترین افراد به حال امّت بودند درصدد برآمدند تا با تدارک راهکارها و در پیش گرفتن رفتارهایی نهتنها مانع از آسیبهای هرچه بیشتر شوند بلکه نوعی از وحدت و همزیستی سودمند را در درون امتاسلام شکل دهند. امامعلی علیهالسلام بهعنوان مصلح از منادیان و طلایهداران اتحاد میباشد. او خود را شیفته و حریصترین انسانها نسبت به وحدت مسلمانان دانسته و یکی از علل بیستوپنج سال سکوت خود در برابر خلفا را حفظ وحدتاسلامی یاد نمود. از سوی دیگر همه مسلمانان را به همسویی و همدلی فراخواند تا اتحاد نهادینهشده و شجره طیبه آن به بار بنشیند. امامان و خاندان رسولالله (صلیاللهعلیه و آله )دارای نگاه و نگرش و روش تقریبی و همگرا بوده و با تأکید بر اُخوّت ایمانی، گفتگوی سازنده، تأکید بر مشارکت پیروان اهلبیت(علیهم السلام) در مراسم و مناسک عبادی و اجتماعی دیگر همکیشان، سفارش به برقراری روابطاخلاقی و عاطفی با آنان، ترویج خردورزی و آزاداندیشی و صیانت از یکپارچگی دینی- حاکمیتی در جامعهاسلامی درصدد تأمین تقریب و همگرایی در میان امتاسلام برآمدهاند.
یکی از اهداف و آرمانهای مسلمانان «وحدتاسلامی» است. مصلحان مسلمان همواره در تلاشاند تا در جهان اسلام اتحاد و همگرایی به وجود آید. جامعه مسلمانان به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر «صَ» دچار شکاف شد. اختلاف در طول سالیان دراز پس از پیامبر، آسیبهای بسیاری بر امتاسلام وارد نمودهاست. هرچند این وضعیت نمیبایست به وجود میآمد اما از همان آغاز، امامان و اهلبیت (علیهالسلام) که دلسوزترین افراد به حال امّت بودند درصدد برآمدند تا با تدارک راهکارها و در پیش گرفتن رفتارهایی نهتنها مانع از آسیبهای هرچه بیشتر شوند بلکه نوعی از وحدت و همزیستی سودمند را در درون امتاسلام شکل دهند. امامعلی علیهالسلام بهعنوان مصلح از منادیان و طلایهداران اتحاد میباشد. او خود را شیفته و حریصترین انسانها نسبت به وحدت مسلمانان دانسته و یکی از علل بیستوپنج سال سکوت خود در برابر خلفا را حفظ وحدتاسلامی یاد نمود. از سوی دیگر همه مسلمانان را به همسویی و همدلی فراخواند تا اتحاد نهادینهشده و شجره طیبه آن به بار بنشیند. امامان و خاندان رسولالله (صلیاللهعلیه و آله )دارای نگاه و نگرش و روش تقریبی و همگرا بوده و با تأکید بر اُخوّت ایمانی، گفتگوی سازنده، تأکید بر مشارکت پیروان اهلبیت(علیهم السلام) در مراسم و مناسک عبادی و اجتماعی دیگر همکیشان، سفارش به برقراری روابطاخلاقی و عاطفی با آنان، ترویج خردورزی و آزاداندیشی و صیانت از یکپارچگی دینی- حاکمیتی در جامعهاسلامی درصدد تأمین تقریب و همگرایی در میان امتاسلام برآمدهاند.
تقریب و وحدت در نظرگاه امامان شیعه علیهم السلام
3/21/2019 12:00:00 AM
تقریب و وحدت در نظرگاه امامان شیعه
نویسنده:
علی دادرو
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره هجدهم - تابستان 1400
ارزيابي اخبار مناقب امامان شيعه عليهم السلام
نویسنده:
محمد غفوري
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/11/24 تا تاریخ: 1395/07/28
سیره امامان شیعه علیهم السلام درباره تولد فرزند
نویسنده:
سعیده رحیمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 شماره 2 - تابستان - مسلسل 58
درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمد علی تسخیری
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
استناد امامان ((علیهم السّلام)) به قرینه سیاق در تفسیر آیات الاحکام
نویسنده:
محمدحسین انصاری حقیقی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
سیره اقتصادی امامان معصوم علیهم السلام در عصر اول عباسی تا 218 ق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]