تقریب و وحدت در نظرگاه امامان شیعه
نویسنده:
علی دادرو
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره هجدهم - تابستان 1400
چکیده:
یکی از اهداف و آرمانهای مسلمانان «وحدت اسلامی» است. مصلحان مسلمان همواره در تلاشاند تا در جهان اسلام اتحاد و همگرایی به وجود آید. جامعه مسلمانان به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر9 دچار شکاف شد. اختلاف در طول سالیان دراز پس از پیامبر، آسیبهای بسیاری بر امت اسلام وارد نموده است. هرچند این وضعیت نمیبایست به وجود میآمد اما از همان آغاز، امامان و اهلبیت: که دلسوزترین افراد به حال امّت بودند درصدد برآمدند تا با تدارک راهکارها و در پیش گرفتن رفتارهایی نهتنها مانع از آسیبهای هرچه بیشتر شوند بلکه نوعی از وحدت و همزیستی سودمند را در درون امت اسلام شکل دهند. امام علی7 بهعنوان مصلح از منادیان و طلایهداران اتحاد میباشد. او خود را شیفته و حریصترین انسان نسبت به وحدت مسلمانان دانسته و یکی از علل بیستوپنج سال سکوت خود در برابر خلفا را حفظ وحدت اسلامی یاد نمود. از سوی دیگر همه مسلمانان را به همسویی و همدلی فراخواند تا اتحاد نهادینهشده و شجره طیبه آن به بار بنشیند. امامان و خاندان رسول الله9 دارای نگاه و نگرش و روش تقریبی و هم گرا بوده و با تأکید بر اُخوّت ایمانی، گفتگوی سازنده، تأکید بر مشارکت پیروان اهلبیت در مراسم و مناسک عبادی و اجتماعی دیگر همکیشان، سفارش به برقراری روابط اخلاقی و عاطفی با آنان، ترویج خردورزی و آزاداندیشی و صیانت از یکپارچگی دینی- حاکمیتی در جامعه اسلامی درصدد تأمین تقریب و همگرایی در میان امت اسلام برآمدهاند
یکی از اهداف و آرمانهای مسلمانان «وحدت اسلامی» است. مصلحان مسلمان همواره در تلاشاند تا در جهان اسلام اتحاد و همگرایی به وجود آید. جامعه مسلمانان به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر9 دچار شکاف شد. اختلاف در طول سالیان دراز پس از پیامبر، آسیبهای بسیاری بر امت اسلام وارد نموده است. هرچند این وضعیت نمیبایست به وجود میآمد اما از همان آغاز، امامان و اهلبیت: که دلسوزترین افراد به حال امّت بودند درصدد برآمدند تا با تدارک راهکارها و در پیش گرفتن رفتارهایی نهتنها مانع از آسیبهای هرچه بیشتر شوند بلکه نوعی از وحدت و همزیستی سودمند را در درون امت اسلام شکل دهند. امام علی7 بهعنوان مصلح از منادیان و طلایهداران اتحاد میباشد. او خود را شیفته و حریصترین انسان نسبت به وحدت مسلمانان دانسته و یکی از علل بیستوپنج سال سکوت خود در برابر خلفا را حفظ وحدت اسلامی یاد نمود. از سوی دیگر همه مسلمانان را به همسویی و همدلی فراخواند تا اتحاد نهادینهشده و شجره طیبه آن به بار بنشیند. امامان و خاندان رسول الله9 دارای نگاه و نگرش و روش تقریبی و هم گرا بوده و با تأکید بر اُخوّت ایمانی، گفتگوی سازنده، تأکید بر مشارکت پیروان اهلبیت در مراسم و مناسک عبادی و اجتماعی دیگر همکیشان، سفارش به برقراری روابط اخلاقی و عاطفی با آنان، ترویج خردورزی و آزاداندیشی و صیانت از یکپارچگی دینی- حاکمیتی در جامعه اسلامی درصدد تأمین تقریب و همگرایی در میان امت اسلام برآمدهاند
تقریب و وحدت در نظرگاه امامان شیعه
3/21/2021 12:00:00 AM
تقریب و وحدت در نظرگاه امامان شیعه علیهم السلام
نویسنده:
علی دادرو
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دهم - بهار 98
درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمد علی تسخیری
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
بازخوانی معنایی وحدت اسلامی، تقریب بین مذاهب و انسجام اسلامی
ارائه دهنده:
محمد سند
،
محسن اراکی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1385
وحدت و تقریب بر پایه امامت با تکیه بر مبانی مشترک فریقین
نویسندگان:
مرتضی علیزاده نجار*
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: امامت پژوهی » سال 1400 دوره 11، شماره 29 (بهار و تابستان 1400)
بررسی اندیشه وحدت و تقریب از منظر مقام معظم رهبری و آیت الله بروجردی
نویسنده:
محمد نظری
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دهم - بهار 98
تقریب در اندیشه سنت و دانشمندان اسلامی
نویسنده:
یعقوب ایتوندی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1401 شماره بیست و یکم- بهار 1401