تحلیل گفتمان انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در قرآن کریم (براساس الگوی نورمن فرکلاف)
نویسندگان:
پیمان صالحی
،
طاهره افشار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
چکیده:
گفتمان انتقادی، نوعی روند تکوینی تحلیل گفتمان بهشمار میرود که در آن با عبور از توصیف صِرف دادههای زبانی، بر فرایندهای مؤثّر در شکلگیری گفتمان توجّه میشود. در همین راستا، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی و بر اساس الگوی تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، تلاش کرده به گفتمانکاوی انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بپردازد و ضمن بررسی جنبههای ادبی و بلاغی داستان مذکور، گفتمانهای غالب و مفاهیم ثانویه و پوشیده متن را که کمتر به آنها توجه شده، مورد بررسی قرار دهد. نتایج حکایت از آن دارد که در سطح تفسیر، بیشتر بر انتخاب واژگان و بهخصوص جنبه استعاری آنها، کاربرد جملات منفی و خروج جملات پرسشی از معنای اصلی خود، و نیز لحن گفتوگوها تأکید شده است. نکته قابل توجّه در سطح تفسیر، غلبه گفتمان قدرت و اقتدارطلبی بر گفتمان مردمی و آزادیطلبانه است که در مقابل آن، گفتمانی الهی و ضد استکباری و انتقادی، قد عَلم میکند و خداوند متعال بهعنوان راوی داستان بهصورت مستقیم و یا در قالب سخنان شخصیت اصلی داستان، آن را به مخاطب ارائه میدهد و به این وسیله، گفتمان رسمی را که بهصورت فرادستی و فرودستی بوده، به چالش میکشاند. در سطح تبیین نیز آثار گفتمان رسمی بر نهادهای اجتماعی و افراد آن مورد بررسی قرار گرفته و اینکه شاخصههای گفتمان رسمی چگونه در سخنان شخصیتهای داستان و آینده آنان، تبلور مییابد.
گفتمان انتقادی، نوعی روند تکوینی تحلیل گفتمان بهشمار میرود که در آن با عبور از توصیف صِرف دادههای زبانی، بر فرایندهای مؤثّر در شکلگیری گفتمان توجّه میشود. در همین راستا، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی و بر اساس الگوی تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، تلاش کرده به گفتمانکاوی انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بپردازد و ضمن بررسی جنبههای ادبی و بلاغی داستان مذکور، گفتمانهای غالب و مفاهیم ثانویه و پوشیده متن را که کمتر به آنها توجه شده، مورد بررسی قرار دهد. نتایج حکایت از آن دارد که در سطح تفسیر، بیشتر بر انتخاب واژگان و بهخصوص جنبه استعاری آنها، کاربرد جملات منفی و خروج جملات پرسشی از معنای اصلی خود، و نیز لحن گفتوگوها تأکید شده است. نکته قابل توجّه در سطح تفسیر، غلبه گفتمان قدرت و اقتدارطلبی بر گفتمان مردمی و آزادیطلبانه است که در مقابل آن، گفتمانی الهی و ضد استکباری و انتقادی، قد عَلم میکند و خداوند متعال بهعنوان راوی داستان بهصورت مستقیم و یا در قالب سخنان شخصیت اصلی داستان، آن را به مخاطب ارائه میدهد و به این وسیله، گفتمان رسمی را که بهصورت فرادستی و فرودستی بوده، به چالش میکشاند. در سطح تبیین نیز آثار گفتمان رسمی بر نهادهای اجتماعی و افراد آن مورد بررسی قرار گرفته و اینکه شاخصههای گفتمان رسمی چگونه در سخنان شخصیتهای داستان و آینده آنان، تبلور مییابد.
تحلیل گفتمان انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در قرآن کریم (براساس الگوی نورمن فرکلاف)
3/21/2019 12:00:00 AM
تحلیل گفتمان انتقادی داستان گرگ یوسف بر اساس رویکرد فرکلاف
نویسندگان:
سید اسماعیل حسینی اجداد
،
فاطمه سیرتی مهر
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13
روشهای تربیت در داستان حضرت موسی (ع) در قرآن
نویسنده:
مصطفی مصباح الهدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
تحلیل گفتمان انتقادی سوره قصص بر اساس نورمن فرکلاف
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
وفاء محفوظی موسوی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های ادبی - قرآنی » سال 1400 دوره 9، شماره 1 (بهار 1400)
تحلیل نشانه معناشناسی داستان قرآنی حضرت موسی(ع) و فرعون
نویسندگان:
علی اکبر نورسیده
،
مسعود سلمانی حقیقی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12
الگوی اسلامی پیشرفت براساس مفاهیم قرآن کریم
نویسندگان:
نجف لکزایی*
،
محمد سنقری
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1394 بهار 1394 شماره8
تحلیل زمان روایی داستان حضرت سلیمان (ع) در قرآن کریم بر اساس نظریه ژرار ژنت
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 23
تحلیل گفتمان انتقادی امام محمدباقر خطاب به اهل دمشق برمبنای نظریه فرکلاف و وندایک
نویسندگان:
حسین خاکپور
،
فاطمه عقدایی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 9
جلوههای هنری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن
نویسندگان:
ناهید نصیحت
،
نعیمه پراندوجی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
ادب در گفتمان قرآن: گفتگوی موسی(ع) و فرعون در سوره اعراف
مقاله نشریه: مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی » سال 1397 (پياپي 8)، زمستان 1397 شماره4