تحلیل نشانه معناشناسی داستان قرآنی حضرت موسی(ع) و فرعون
نویسندگان:
علی اکبر نورسیده
،
مسعود سلمانی حقیقی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12
چکیده:
نشانه –معناشناسی یکی از مباحث نو در نقد ادبی است که در تجزیه و تحلیل انواع متون و نیز فهم چگونگی تولید و دریافت معنا کاربرد بسیاری دارد. امروزه نشانه- معناشناسی حوزههایی فراتر از نشانهشناسی کلاسیک و ساختگرا را در برمیگیرد. یکی از این حوزهها، اشکال روایی گفتمان است که در قالب نظامهای گفتمانی آشکار میشود و در آن نشانهها، ویژگی نشانه پذیری مجدد مییابند و از نشانههای معمول و کلیشهای وارد نشانههای معمول و نور میشوند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی به بررسی مؤلفههای مذکور در داستان حضرت موسی(ع) و فرعون پرداخته شده است. این داستان به دلیل داشتن ماهیت گفتمان روایی، حاوی شَوِشها و کُنِشهای متعدد و ارزش محور است و از این لحاظ برای بررسی نشانه-معناشناسانه نظامهای حاکم در آن درخور توجه میباشد. در این پژوهش هژمونی مطلوب حضرت یعنی ابلاغ و ترویج حقانیت و یگانگی خداوند به کمک نشانه-معناشناسی نشان داده میشود. در این جستار، انواع نظامهای گفتمانی از قبیل نظام کنشی، نظام عاطفی و نظام تنشی و شگردهای پردازش مفهوم، انتقال پیام و ارتباط با مخاطب در داستان ارزیابی و نشان داده شد چگونه حضرت، با استفاده از نظامهای گفتمان به تبیین حقانیت و احدیت خداوند و نجات قومش میپردازد و گفتمان توحید را هژمونیک مینماید.
نشانه –معناشناسی یکی از مباحث نو در نقد ادبی است که در تجزیه و تحلیل انواع متون و نیز فهم چگونگی تولید و دریافت معنا کاربرد بسیاری دارد. امروزه نشانه- معناشناسی حوزههایی فراتر از نشانهشناسی کلاسیک و ساختگرا را در برمیگیرد. یکی از این حوزهها، اشکال روایی گفتمان است که در قالب نظامهای گفتمانی آشکار میشود و در آن نشانهها، ویژگی نشانه پذیری مجدد مییابند و از نشانههای معمول و کلیشهای وارد نشانههای معمول و نور میشوند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی به بررسی مؤلفههای مذکور در داستان حضرت موسی(ع) و فرعون پرداخته شده است. این داستان به دلیل داشتن ماهیت گفتمان روایی، حاوی شَوِشها و کُنِشهای متعدد و ارزش محور است و از این لحاظ برای بررسی نشانه-معناشناسانه نظامهای حاکم در آن درخور توجه میباشد. در این پژوهش هژمونی مطلوب حضرت یعنی ابلاغ و ترویج حقانیت و یگانگی خداوند به کمک نشانه-معناشناسی نشان داده میشود. در این جستار، انواع نظامهای گفتمانی از قبیل نظام کنشی، نظام عاطفی و نظام تنشی و شگردهای پردازش مفهوم، انتقال پیام و ارتباط با مخاطب در داستان ارزیابی و نشان داده شد چگونه حضرت، با استفاده از نظامهای گفتمان به تبیین حقانیت و احدیت خداوند و نجات قومش میپردازد و گفتمان توحید را هژمونیک مینماید.
تحلیل نشانه معناشناسی داستان قرآنی حضرت موسی(ع) و فرعون
3/21/2018 12:00:00 AM
روشهای تربیت در داستان حضرت موسی (ع) در قرآن
نویسنده:
مصطفی مصباح الهدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
تحلیل گفتمان انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در قرآن کریم (براساس الگوی نورمن فرکلاف)
نویسندگان:
پیمان صالحی
،
طاهره افشار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
نگارش مقالات زيد بن موسي (ع) و عباس بن موسي (ع)
نویسنده:
محمد رضا باراني
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1397/08/09 تا تاریخ: 1398/03/10
نگارش مقالات زيد بن موسي (ع) و عباس بن موسي (ع)
نویسنده:
سيدمحمود ساماني
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1397/08/09 تا تاریخ: 1398/03/10
معناشناسی و مطالعات قرآنی: سلسله کارگاههای آشنایی با حیطههای معناشناسی
نویسندگان:
آزیتا افراشی
،
احمد پاکتچی
،
هادی رهنما
،
فرهاد ساسانی
،
سیدعلیاصغر سلطانی
، بهاهتمام:
فروغ پارسا
،
کتاب: نگارستان اندیشه - 1397
جلوههای هنری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن
نویسندگان:
ناهید نصیحت
،
نعیمه پراندوجی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
نگارش مقالات ادريس بن عبدالله، اسحاق بن موسي (ع) و اسماعيل بن موسي (ع)
نویسنده:
محمد رضا باراني
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1397/08/09 تا تاریخ: 1397/12/20
نگارش مقالات ادريس بن عبدالله، اسحاق بن موسي (ع) و اسماعيل بن موسي (ع)
نویسنده:
محمدرضا هدايت پناه
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1397/08/09 تا تاریخ: 1397/12/20
عناصر نمایشی و ادبی داستان حضرت شعیب (ع) در قرآن
نویسندگان:
اعظم پرچم
،
فاطمه فتاحی سده
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 4