آفرینش زن در قرآن، کتاب مقدس و اسرائیلیات
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28
کلیدواژه:
زن در کتاب مقدس
،
زن در یهودیت
،
زن در مسیحیّت
،
آدم )ع( و حوا
،
خلقت زن
،
باور منفى نسبت به زن
،
زن در قرآن
،
زن در اسرائیلیات
چکیده:
بررسى تطبیقى آفرینش زن در قرآن، تورات و انجیل است. قرآن و تورات و انجیل با تفاوتهایى روایت داستان آفرینش آدم )ع( و حوا را نقل مىکنند امّا، نکات منفى کتاب مقدّس در قرآن دیده نمىشود ولى روایات موجود در تفاسیر قرآن، رنگ توراتى دارد. نویسنده، پس از توضیح مفهوم واژه »اسرائیلیات« و زمینههاى نفوذ داستانهاى اسرائیلى به حوزه روایى و تفسیرى؛ به تفاوت دیدگاه قرآن، تورات و انجیل در آفرینش آدم )ع( و حوا به عنوان یکى از موارد اختلاف نظر این سه کتاب پرداخته است. در تورات و انجیل، حوا از دنده آدم آفریده مىشود، نخست او از درخت معرفت مىخورد سپس آدم )ع( را به خوردن از آن وا مىدارد. آدم )ع( قرآن در دانایى رتبه برتر را دارد ولى براساس تورات، فرشتگان داناتر هستند و آدم )ع( و حوا در اثر نیرنگ مار فریب مىخورند و با خوردن از درخت ممنوعه توان درک پیدا مىکند. امّا، مطابق قرآن، آدم )ع( و حوا که با گناه برهنه مىشوند و فریب شیطان را مىخورند - مارى در گمراهى آنان دخالت ندارد - هر دو انسانند و همسان. به رغم تفاوت آشکار نگاه قرآن در باب خلقت آدم )ع( و حوا با نگاه تورات و انجیل؛ در تفاسیر قرآن روایاتى دیده مىشود که رنگ توراتى دارند. افزون بر این، باور منفى درباره زنان در تفسیر برخى از مفسّران، ریشه در اسرائیلیّات و روایات مجعول دارد.
بررسى تطبیقى آفرینش زن در قرآن، تورات و انجیل است. قرآن و تورات و انجیل با تفاوتهایى روایت داستان آفرینش آدم )ع( و حوا را نقل مىکنند امّا، نکات منفى کتاب مقدّس در قرآن دیده نمىشود ولى روایات موجود در تفاسیر قرآن، رنگ توراتى دارد. نویسنده، پس از توضیح مفهوم واژه »اسرائیلیات« و زمینههاى نفوذ داستانهاى اسرائیلى به حوزه روایى و تفسیرى؛ به تفاوت دیدگاه قرآن، تورات و انجیل در آفرینش آدم )ع( و حوا به عنوان یکى از موارد اختلاف نظر این سه کتاب پرداخته است. در تورات و انجیل، حوا از دنده آدم آفریده مىشود، نخست او از درخت معرفت مىخورد سپس آدم )ع( را به خوردن از آن وا مىدارد. آدم )ع( قرآن در دانایى رتبه برتر را دارد ولى براساس تورات، فرشتگان داناتر هستند و آدم )ع( و حوا در اثر نیرنگ مار فریب مىخورند و با خوردن از درخت ممنوعه توان درک پیدا مىکند. امّا، مطابق قرآن، آدم )ع( و حوا که با گناه برهنه مىشوند و فریب شیطان را مىخورند - مارى در گمراهى آنان دخالت ندارد - هر دو انسانند و همسان. به رغم تفاوت آشکار نگاه قرآن در باب خلقت آدم )ع( و حوا با نگاه تورات و انجیل؛ در تفاسیر قرآن روایاتى دیده مىشود که رنگ توراتى دارند. افزون بر این، باور منفى درباره زنان در تفسیر برخى از مفسّران، ریشه در اسرائیلیّات و روایات مجعول دارد.
آفرینش زن در قرآن، کتاب مقدس و اسرائیلیات
3/21/2001 12:00:00 AM
ترجمه پذیری قرآن و کتاب مقدس
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 44
حجاب در کتاب مقدّس
نویسنده:
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 17
زن، جایگاه والایی در جهان آفرینش دارد
نویسنده:
علمداری پریسا پور
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 224
معاد باوری از دیدگاه قرآن و کتاب مقدس
نویسنده:
محمدکاظم توکلی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)
بررسی تطبیقی صفات الهی در قرآن و کتاب مقدس عبری
نویسنده:
فاطمه الروازق
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)
بررسی تطبیقی الواح تورات در قرآن و کتاب مقدس عبری
نویسنده:
لایقه سیدی هاشمی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)