حجاب در کتاب مقدّس
نویسنده:
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 17
چکیده:
حجاب و پوشش از جمله مسایلی است که در کتاب مقدّس با معانی متعدّد و در قالبهای مختلفی مورد توجّه قرار گرفته است. در یک تقسیمبندی کلّی میتوان به دو نوع استفاده- مثبت و منفی- از حجاب در کتاب مقدّس اشاره نمود. هریک از این دو نوع استفاده، ممکن است به صورت حقیقی و یا مجازی باشد.
کاربرد مثبت به صورت حقیقی در پنج حوزه است، که عبارتند از: 1. پوشش موسی پس از ملاقات با خدا؛ 2. پوشش نوعروسان؛ 3. پوشش زنان در عبادت همگانی؛ 4. پوشش مقدّس در معبد؛ 5. پوشش جذامیان. کاربرد مثبت به صورت مجازی نیز در دو قالب پردهی سمبلیک و پوشش ایمان، است.
کاربرد منفی حجاب به صورت حقیقی در دو حوزه: 1. پوشش پیامبران زن دروغین؛ 2. پوشش زنان فاحشه است. کاربرد منفی به صورت مجازی نیز شامل ذهن حجاب دار و کتاب مقدّس در پوشش، است.
در مقالهی پیشرو، در هر بخش موارد یاد شده را تبیین نموده و آیات کتاب مقدّس را نیز متذکّر خواهیم شد.
آنچه بهطور قطعی از پوشش و حجاب در کتاب مقدّس بر میآید این است که حجاب و پوشش برای زن، مسألهای ضروری به حساب میآمده و دلیلی بر عفّت و پاکدامنی او شمرده میشده است. در حال حاضر نیز اگر مسیحیان و یهودیان کتاب مقدّس را به عنوان دلیل و حجّت به حساب آورند و فرامین آن را غیز قابل نسخ بدانند، پایبندی به قانون حجاب از کتاب مقدّس قابل استخراج خواهد بود. البتّه عدّهای از اندیشمندان مسیحی و یهودی در صدد توجیه و تفسیر این مسأله برآمده و شرایط فرهنگی موجود در غرب را، حاکم بر قانون حجاب میدانند.
حجاب و پوشش از جمله مسایلی است که در کتاب مقدّس با معانی متعدّد و در قالبهای مختلفی مورد توجّه قرار گرفته است. در یک تقسیمبندی کلّی میتوان به دو نوع استفاده- مثبت و منفی- از حجاب در کتاب مقدّس اشاره نمود. هریک از این دو نوع استفاده، ممکن است به صورت حقیقی و یا مجازی باشد.
کاربرد مثبت به صورت حقیقی در پنج حوزه است، که عبارتند از: 1. پوشش موسی پس از ملاقات با خدا؛ 2. پوشش نوعروسان؛ 3. پوشش زنان در عبادت همگانی؛ 4. پوشش مقدّس در معبد؛ 5. پوشش جذامیان. کاربرد مثبت به صورت مجازی نیز در دو قالب پردهی سمبلیک و پوشش ایمان، است.
کاربرد منفی حجاب به صورت حقیقی در دو حوزه: 1. پوشش پیامبران زن دروغین؛ 2. پوشش زنان فاحشه است. کاربرد منفی به صورت مجازی نیز شامل ذهن حجاب دار و کتاب مقدّس در پوشش، است.
در مقالهی پیشرو، در هر بخش موارد یاد شده را تبیین نموده و آیات کتاب مقدّس را نیز متذکّر خواهیم شد.
آنچه بهطور قطعی از پوشش و حجاب در کتاب مقدّس بر میآید این است که حجاب و پوشش برای زن، مسألهای ضروری به حساب میآمده و دلیلی بر عفّت و پاکدامنی او شمرده میشده است. در حال حاضر نیز اگر مسیحیان و یهودیان کتاب مقدّس را به عنوان دلیل و حجّت به حساب آورند و فرامین آن را غیز قابل نسخ بدانند، پایبندی به قانون حجاب از کتاب مقدّس قابل استخراج خواهد بود. البتّه عدّهای از اندیشمندان مسیحی و یهودی در صدد توجیه و تفسیر این مسأله برآمده و شرایط فرهنگی موجود در غرب را، حاکم بر قانون حجاب میدانند.
حجاب در کتاب مقدّس
3/21/2009 12:00:00 AM
کتاب مقدس در نگاه اندیشمندان غربی
نویسنده:
محمد فرجاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
بررسی مسئله خشونت انبیاء در کتاب مقدس
نویسنده:
نرجس خاتون خمیسی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)
کتاب مقدس و الوهیت مسیح
نویسنده:
حسین کرامتی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)
آفرینش زن در قرآن، کتاب مقدس و اسرائیلیات
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28
زمینهها و عوامل تردید در خطاناپذیری کتاب مقدس
نویسنده:
محمد حقانی فضل
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 56
ترجمه پذیری قرآن و کتاب مقدس
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 44