نظریه خودگروی اخلاقی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی رامندی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 94
چکیده:
از پرسشهای بنیادی در باب اخلاق، چرایی پیروی از الزامات اخلاقی است. در پاسخ به این پرسش، سه نظریه هنجاری ـ با تقریرهای گوناگون ـ شکل گرفته است: «فضیلتگرا»، «وظیفهمحور» و «نتیجهگرا». نتیجهگرایان هدف اخلاقی زیستن را دستیابی به منفعت میدانند. آنان در پاسخ به این پرسش که چه کسی باید از نتیجه فعل اخلاقی برخوردار شود، دو رویکرد متفاوت را ارائه میدهند: خودگرا (منفعت فردی) و دیگرگرا (تأمینِ منافعِ دیگران).
با مطالعه آیات قرآن درمییابیم که دیدگاه قرآن با خودگرایی اخلاقی سازگار و با مبانیِ انسانشناختی، غایتشناختی و اسلوبهای تربیتِ اخلاقی قرآن و نیز با دادههای روانشناسی همساز است؛ البته بخش بزرگی از الزامهای اخلاقی قرآن مانند انفاق، ایثار، اصلاحِ میان مؤمنان، شفقت، بخشش، صله رحم، حقالناس و ... در ساحت جامعه تبلور پیدا میکند که در نگاهی سطحی، نظریه دیگرگرایی را به ذهن خطور میدهد، ولی با تأمل و ژرفنگری به مجموعه آیات قرآن، آشکار میشود که مهمترین نقطه اتکای آموزههای اخلاقی قرآن، بهرهگیری از خودگراییِ انسان در جهت دیگرگرایی، جامعهنگری و نوعدوستی است و با تکیه بر این اصل طبیعی، بیشترین نیروی پیشران را در وجود مخاطبانش به سمت دیگرگرایی و نوعدوستی برانگیخته است.
از پرسشهای بنیادی در باب اخلاق، چرایی پیروی از الزامات اخلاقی است. در پاسخ به این پرسش، سه نظریه هنجاری ـ با تقریرهای گوناگون ـ شکل گرفته است: «فضیلتگرا»، «وظیفهمحور» و «نتیجهگرا». نتیجهگرایان هدف اخلاقی زیستن را دستیابی به منفعت میدانند. آنان در پاسخ به این پرسش که چه کسی باید از نتیجه فعل اخلاقی برخوردار شود، دو رویکرد متفاوت را ارائه میدهند: خودگرا (منفعت فردی) و دیگرگرا (تأمینِ منافعِ دیگران).
با مطالعه آیات قرآن درمییابیم که دیدگاه قرآن با خودگرایی اخلاقی سازگار و با مبانیِ انسانشناختی، غایتشناختی و اسلوبهای تربیتِ اخلاقی قرآن و نیز با دادههای روانشناسی همساز است؛ البته بخش بزرگی از الزامهای اخلاقی قرآن مانند انفاق، ایثار، اصلاحِ میان مؤمنان، شفقت، بخشش، صله رحم، حقالناس و ... در ساحت جامعه تبلور پیدا میکند که در نگاهی سطحی، نظریه دیگرگرایی را به ذهن خطور میدهد، ولی با تأمل و ژرفنگری به مجموعه آیات قرآن، آشکار میشود که مهمترین نقطه اتکای آموزههای اخلاقی قرآن، بهرهگیری از خودگراییِ انسان در جهت دیگرگرایی، جامعهنگری و نوعدوستی است و با تکیه بر این اصل طبیعی، بیشترین نیروی پیشران را در وجود مخاطبانش به سمت دیگرگرایی و نوعدوستی برانگیخته است.
نظریه خودگروی اخلاقی از دیدگاه قرآن
3/20/2020 12:00:00 AM
نظریه خودگروی اخلاقی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی رامندی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
سقط جنین از دیدگاه اخلاقی
نویسنده:
علیرضا آل بویه
، استاد راهنما:
محسن جوادی
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
بررسی نظریه اتّباع از دیدگاه وهابیت
نویسندگان:
ابراهیم کاظمی
،
مهدی فرمانیان
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 100
ساختار گزارههای اخلاقی از دیدگاه ابنسینا
نویسندگان:
محمدحسین مهدوی نژاد
،
لیلا فاضلی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
بحران اخلاقی از دیدگاه شهروندان تهرانی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 47
سنتهای الهی دنیوی ناظر به سرانجام انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92