دیگرگروی و شواهد روان شناختی در حوزۀ روانشناسی اخلاق
نویسنده:
محمدامین خوانساری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
کلیدواژه:
روانشناسی اخلاق
،
دیگرگروی اخلاقی
،
دیگرگروی روانشناختی
،
نوعدوستی
،
حب ذات
،
طبیعت انسان
چکیده:
یکی از مسائل اساسی در حوزۀ روانشناسی اخلاق این است که دیدگاههای اخلاقی چه مفروضات روانشناختی دارد و این مفروضات تا چه اندازه شواهد تجربی به همراه دارند. بر همین اساس، نزاع میان خودگروی و دیگرگروی در روانشناسی اخلاق طرح شده و شواهدی تجربی به نفع هرکدام از این دو نظریۀ اخلاقی ارائه شده است. دیگرگروی از جمله نظریات غایتگراست که بر پایۀ روانشناختی نظریۀ خود، به ایثارگری و ایجاد بیشترین خیر برای دیگران - فارغ از خویشتن - توصیه میکند. دیگرگروی روانشناختی، مهمترین مبنای دیگرگروی اخلاقی است و کوششی برای نقض تکانگیزشی و حب ذات انسان و اثبات امیال و انگیزههای دیگرگروانه است. بیشتر فیلسوفان و روانشناسان اخلاق، تکانگیزشیبودن طبیعت انسان را مردود میدانند و قائل به امکان نوعدوستی همراه با خوددوستی در طبیعت بشر هستند. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از منابع کتابخانهای و با تکیه بر استدلالها و شواهد تجربی، کوشیده شده دیگرگروی روانشناختی اثبات گردد تا بتوان با تکیه بر این مبنا به دیگرگروی اخلاقی در حوزۀ اخلاق هنجاری پرداخت. ادلۀ روانشناختی نیز مبتنی بر شواهد زیستشناختی، شواهد و ریشههای رشدی برای نوعدوستی و تحلیل اهداف و انگیزههای غایی بر پایۀ مباحث طرحشده در روانشناسی اخلاق است.
یکی از مسائل اساسی در حوزۀ روانشناسی اخلاق این است که دیدگاههای اخلاقی چه مفروضات روانشناختی دارد و این مفروضات تا چه اندازه شواهد تجربی به همراه دارند. بر همین اساس، نزاع میان خودگروی و دیگرگروی در روانشناسی اخلاق طرح شده و شواهدی تجربی به نفع هرکدام از این دو نظریۀ اخلاقی ارائه شده است. دیگرگروی از جمله نظریات غایتگراست که بر پایۀ روانشناختی نظریۀ خود، به ایثارگری و ایجاد بیشترین خیر برای دیگران - فارغ از خویشتن - توصیه میکند. دیگرگروی روانشناختی، مهمترین مبنای دیگرگروی اخلاقی است و کوششی برای نقض تکانگیزشی و حب ذات انسان و اثبات امیال و انگیزههای دیگرگروانه است. بیشتر فیلسوفان و روانشناسان اخلاق، تکانگیزشیبودن طبیعت انسان را مردود میدانند و قائل به امکان نوعدوستی همراه با خوددوستی در طبیعت بشر هستند. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از منابع کتابخانهای و با تکیه بر استدلالها و شواهد تجربی، کوشیده شده دیگرگروی روانشناختی اثبات گردد تا بتوان با تکیه بر این مبنا به دیگرگروی اخلاقی در حوزۀ اخلاق هنجاری پرداخت. ادلۀ روانشناختی نیز مبتنی بر شواهد زیستشناختی، شواهد و ریشههای رشدی برای نوعدوستی و تحلیل اهداف و انگیزههای غایی بر پایۀ مباحث طرحشده در روانشناسی اخلاق است.
دیگرگروی و شواهد روان شناختی در حوزۀ روانشناسی اخلاق
3/21/2021 12:00:00 AM
اسلام، اخلاق و خودمهارگری روان شناختی
نویسنده:
حمید رفیعی هنر
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1392 بهار 1392 شماره3
روانشناسی اخلاق
نویسندگان:
سیدمهدی موسویاصل
،
مسعود آذربایجانی
،
مهدی علیزاده
،
محمدرضا جهانگیرزاده
،
محمدتقی تبیک
،
کتاب: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - 1399
روانشناسی اخلاق و چالشهای تازه
نویسنده:
سیدحسن اسلامی اردکانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 200
روانشناسی دروغگویی: انگیزش، همبستههای شناختی، بسترها و راه اصلاح
نویسنده:
حجت الله آزاد
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 34
رویکرد روان شناختی اجتماعی دینوری در الاخبار الطوال
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 3 - پاییز 90 - مسلسل 47
روانشناسی و اخلاق تفاسیر مختلف از نفس و تفاوتها در رویکرد اخلاقی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72
رویکرد روان شناختى به مسئله پریشانى و سلامت روانى
نویسنده:
رودى دالوس ترجمه محمدرضا سالارى فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 34-33