روانشناسی دروغگویی: انگیزش، همبستههای شناختی، بسترها و راه اصلاح
نویسنده:
حجت الله آزاد
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 34
کلیدواژه:
روانشناسی دروغگویی
،
انگیزۀ دروغ
،
بسترهای دروغگویی
،
فرایندهای شناختی دروغ
،
راههای کاهش دروغگویی
چکیده:
با وجود مذمت شدید، دروغگویی پدیدهای شایع است. انگیزۀ افراد برای دروغگویی چیست؟ همبستههای شناختی هنگام و بعد از دروغگویی چیست؟ بسترهای شکلگیری دروغ چیست و چگونه میتوان از شیوع آن جلوگیری کرد؟
این پژوهش، با نگاهی روانشناختی، در پی پاسخگفتن به پرسشهای بالاست. نتیجه بررسی مطالعات روانشناختی حاکی از این است که افراد با انگیزههای مختلفی مرتکب دروغ میشوند. این انگیزهها را میتوان در قالب کلی منافع مادی یا روانشناختی برای خود فرد یا دیگران معرفی کرد؛ منافع مادی مانند پول و دیگر منافع محسوسی چون کسب شغل، و منافع روانشناختی مانند دوری از خجالت، رعایت ادب و خدشهدار نکردن احساسات دیگران. از منظر شناختی، افراد هنگام دروغگویی (در مقایسه با راستگویی)، به تلاش شناختی بیشتری نیاز دارند و گاهی بعد از دروغگفتن به دروغ خود باور پیدا میکنند. بسترهایی چون محیط نامناسب و خودپنداره غلط به شکلگیری دروغ کمک میکنند. مقابله با دروغگویی نیازمند دو گام شناختی و عملی است؛ در گام نخست، با مطالعۀ این پدیده، به شناخت درستی از آن دست مییابیم و در گام دوم، باراههایی مانند ایجاد یادآورهای اخلاقی در موقعیتهای وسوسهکننده، مانع دروغگفتن میشویم. دستمایۀ این پژوهش، آثار و مطالعات روانشناختی دربارۀ دروغگویی است. برایناساس، پژوهش حاضر بر روش اسنادی مبتنی است و به تناسب، شکل توصیفی یا تحلیلی به خود میگیرد.
با وجود مذمت شدید، دروغگویی پدیدهای شایع است. انگیزۀ افراد برای دروغگویی چیست؟ همبستههای شناختی هنگام و بعد از دروغگویی چیست؟ بسترهای شکلگیری دروغ چیست و چگونه میتوان از شیوع آن جلوگیری کرد؟
این پژوهش، با نگاهی روانشناختی، در پی پاسخگفتن به پرسشهای بالاست. نتیجه بررسی مطالعات روانشناختی حاکی از این است که افراد با انگیزههای مختلفی مرتکب دروغ میشوند. این انگیزهها را میتوان در قالب کلی منافع مادی یا روانشناختی برای خود فرد یا دیگران معرفی کرد؛ منافع مادی مانند پول و دیگر منافع محسوسی چون کسب شغل، و منافع روانشناختی مانند دوری از خجالت، رعایت ادب و خدشهدار نکردن احساسات دیگران. از منظر شناختی، افراد هنگام دروغگویی (در مقایسه با راستگویی)، به تلاش شناختی بیشتری نیاز دارند و گاهی بعد از دروغگفتن به دروغ خود باور پیدا میکنند. بسترهایی چون محیط نامناسب و خودپنداره غلط به شکلگیری دروغ کمک میکنند. مقابله با دروغگویی نیازمند دو گام شناختی و عملی است؛ در گام نخست، با مطالعۀ این پدیده، به شناخت درستی از آن دست مییابیم و در گام دوم، باراههایی مانند ایجاد یادآورهای اخلاقی در موقعیتهای وسوسهکننده، مانع دروغگفتن میشویم. دستمایۀ این پژوهش، آثار و مطالعات روانشناختی دربارۀ دروغگویی است. برایناساس، پژوهش حاضر بر روش اسنادی مبتنی است و به تناسب، شکل توصیفی یا تحلیلی به خود میگیرد.
روانشناسی دروغگویی: انگیزش، همبستههای شناختی، بسترها و راه اصلاح
3/21/2019 12:00:00 AM
عوامل شناختی انگیزش اخلاقی قرآن کریم؛ مبتنی بر منبع انگیزش «نفی ناهماهنگی شناختی»
مقاله نشریه: روان شناسی و دین » سال 1399 تابستان 1399 شماره 50
دیگرگروی و شواهد روان شناختی در حوزۀ روانشناسی اخلاق
نویسنده:
محمدامین خوانساری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
استعاره راه : معرفت شناسی صدرایی و تبیین هستی شناختی سازمان
نویسندگان:
دکتر علی اصغر پورعزت
،
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1386 پاييز و زمستان 1386 شماره10
روانشناسی اخلاق و چالشهای تازه
نویسنده:
سیدحسن اسلامی اردکانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 200
اخلاق توحیدی و نقش آن در انگیزش
نویسنده:
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1387 (پياپي 130)، مهر 1387 شماره7
روانشناسی بلوغ دختران و وظایف والدین
نویسنده:
راضیه علی اکبری سیدابوالفضل بابایی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 152 رمضان ویژهنامه خانواده