تبیین و تحلیل مبانی تناقضنمای هبوط و عروج از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری
نویسنده:
مهدی(کورش) نجیبی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
چکیده:
جستار پیش رو با روش گردآوری کتابخانهای- نرمافزاری و نیز دادهپردازی تحلیلی- انتقادی و استدلالی با هدف تبیین، تحلیل و نقد دیدگاهها و مبانی آنها درباره هبوط آدم (ع)و تنزل مقام یا ترفیع و عروج وی به منظور پاسخ به شبهه تناقض میان هبوط و عروج به نگارش در آمده و به بررسی دو دیدگاه اصلی و مبانی آنها در این باره پرداخته و به این نتیجه میرسد که نهتنها –به خلاف دیدگاه برخی مفسران و متکلمان اسلامی- تناقضی میان هبوط و عروج، تکریم و ترفیع مقام وجود ندارد؛ بلکه با تبیین استدلالی مبانی نظریه حکیمان حکمت متعالیه و عارفان مسلمان درباره لزوم هبوط آدم (ع) به جهت عروج و کرامت انسان و با نقد و زیر سؤال بردن مبانی دیدگاههای مقابل که هبوط را نوعی تنزل مقام دانستهاند، همچنین با ارائه دو تحلیل و تبیین حکمی و عرفانی، بیان میدارد که تنها راه عروج آدم (ع) به کمال نهاییاش هبوط بوده است و هبوط ملازمتی با معصیت تشریعی یا ترک اولی و اخراج از بهشت و در نهایت تنزل مقام ندارد؛ چرا که درحقیقت هبوط گسترش شعاع وجودی حقیقت آدم(ع) و بهکارگیری ابزارهای موجود در عالم ماده برای عروج است. درباره هبوط آدم(ع) و پاسخ به پرسشهایی پیرامون آن، کتب و مقالاتی نوشته شده است؛ اما دغدغه اصلی هیچ یک پرسش اصلی این مقاله نبوده است؛ در حالی که پاسخ به آن، راهگشای پاسخ به آن پرسشها و مبنای حل آنهاست.
جستار پیش رو با روش گردآوری کتابخانهای- نرمافزاری و نیز دادهپردازی تحلیلی- انتقادی و استدلالی با هدف تبیین، تحلیل و نقد دیدگاهها و مبانی آنها درباره هبوط آدم (ع)و تنزل مقام یا ترفیع و عروج وی به منظور پاسخ به شبهه تناقض میان هبوط و عروج به نگارش در آمده و به بررسی دو دیدگاه اصلی و مبانی آنها در این باره پرداخته و به این نتیجه میرسد که نهتنها –به خلاف دیدگاه برخی مفسران و متکلمان اسلامی- تناقضی میان هبوط و عروج، تکریم و ترفیع مقام وجود ندارد؛ بلکه با تبیین استدلالی مبانی نظریه حکیمان حکمت متعالیه و عارفان مسلمان درباره لزوم هبوط آدم (ع) به جهت عروج و کرامت انسان و با نقد و زیر سؤال بردن مبانی دیدگاههای مقابل که هبوط را نوعی تنزل مقام دانستهاند، همچنین با ارائه دو تحلیل و تبیین حکمی و عرفانی، بیان میدارد که تنها راه عروج آدم (ع) به کمال نهاییاش هبوط بوده است و هبوط ملازمتی با معصیت تشریعی یا ترک اولی و اخراج از بهشت و در نهایت تنزل مقام ندارد؛ چرا که درحقیقت هبوط گسترش شعاع وجودی حقیقت آدم(ع) و بهکارگیری ابزارهای موجود در عالم ماده برای عروج است. درباره هبوط آدم(ع) و پاسخ به پرسشهایی پیرامون آن، کتب و مقالاتی نوشته شده است؛ اما دغدغه اصلی هیچ یک پرسش اصلی این مقاله نبوده است؛ در حالی که پاسخ به آن، راهگشای پاسخ به آن پرسشها و مبنای حل آنهاست.
تبیین و تحلیل مبانی تناقضنمای هبوط و عروج از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری
1/1/1401 12:00:00 AM
تبیین و تحلیل مبانی تناقض نمای هبوط و عروج از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 دوره 13، شماره 49 (پاییز 1400)
مبانی نظری هستیشناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسندگان:
محمدقاسم الیاسی
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
مبانی نظری هستی شناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
محمدقاسم الیاسی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاييز 1391 شماره13
مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
بررسی مقایسه ای صقع ربوبی از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری و کارکردهای آن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
تبیین چارچوب مفهومی نظریه فرهنگ از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
میثم صداقت زاده
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 2:
حسین سوزنچی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه؛ مجموعه مقالات مباحث نظری، تاریخی و کاربردی جلد دوم
نویسنده:
شریف لک زایی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1390
تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
احمد غفاری قره باغ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم
نویسنده:
منصور ميراحمدي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01