تحول مبانی مشروعیت دولت سربداران با تأکید بر نقش تشیع و تصوف
نویسنده:
محمد رضا روزبهانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 75
چکیده:
در دوران فترت، پس از مرگ ایلخان ابوسعید (د.736هق) تا برآمدن تیمور گورکانی(807ه.ق)، جدا از بازماندگان دودمان چنگیزی و حکام محلی، شاهد سر برآوردن حکومتهای نوظهوری هستیم که با بهره بردن از شرایط پس از مرگ ایلخان ابوسعید، اقدام به تشکیل دولت کردند. سربداران غرب خراسان تا 783ق، سادات مازندران تا 794ه.ق، سادات گیلان تا 772ه.ق، کارکیا در لاهیجان تا 1060ه.ق دولتهایی هستند که تمایلات صوفیانه داشتهاند. در میان این دولتها، نقش دولت سربداران خراسان به سبب وسعت قلمرو و تکیه همزمان بر تشیع و تصوف دارای اهمیت ویژهای است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی سعی میشود همراه با توصیف تلاشهای دولت سربداری برای کسب مشروعیت و عرضه الگوی مشروعیت ساز جدید، علت عدم دستیابی این دولت به یک الگوی واحد مورد توافق گروههای مختلف بیان گردد و تحلیل شود. به نظر میسد، نبود نظریه سیاسی مشخص در گروه سربداری و آرمان گرایی افراطی گروه شیخیان و اوضاع پیچیده سیاسی زمانه، به خصوص ظهور تیمور، عوامل اصلی این عدم توفیق هستند. به گونه ای که تلاش دیرهنگام خواجه علی مؤید در دعوت از محمد بن مکی، شهید اول(د.786ه.ق) برای تشکیل حکومت دینی و کسب مبنای مشروعیتی جدید، نتوانست توفیقی برای دولت سربداری به ارمغان آورد.
در دوران فترت، پس از مرگ ایلخان ابوسعید (د.736هق) تا برآمدن تیمور گورکانی(807ه.ق)، جدا از بازماندگان دودمان چنگیزی و حکام محلی، شاهد سر برآوردن حکومتهای نوظهوری هستیم که با بهره بردن از شرایط پس از مرگ ایلخان ابوسعید، اقدام به تشکیل دولت کردند. سربداران غرب خراسان تا 783ق، سادات مازندران تا 794ه.ق، سادات گیلان تا 772ه.ق، کارکیا در لاهیجان تا 1060ه.ق دولتهایی هستند که تمایلات صوفیانه داشتهاند. در میان این دولتها، نقش دولت سربداران خراسان به سبب وسعت قلمرو و تکیه همزمان بر تشیع و تصوف دارای اهمیت ویژهای است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی سعی میشود همراه با توصیف تلاشهای دولت سربداری برای کسب مشروعیت و عرضه الگوی مشروعیت ساز جدید، علت عدم دستیابی این دولت به یک الگوی واحد مورد توافق گروههای مختلف بیان گردد و تحلیل شود. به نظر میسد، نبود نظریه سیاسی مشخص در گروه سربداری و آرمان گرایی افراطی گروه شیخیان و اوضاع پیچیده سیاسی زمانه، به خصوص ظهور تیمور، عوامل اصلی این عدم توفیق هستند. به گونه ای که تلاش دیرهنگام خواجه علی مؤید در دعوت از محمد بن مکی، شهید اول(د.786ه.ق) برای تشکیل حکومت دینی و کسب مبنای مشروعیتی جدید، نتوانست توفیقی برای دولت سربداری به ارمغان آورد.
تحول مبانی مشروعیت دولت سربداران با تأکید بر نقش تشیع و تصوف
3/21/2018 12:00:00 AM
مبانی فقهی مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی
نویسنده:
اصغر فریدونی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 51-پاییز1401
مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی کتاب مقدمه ای بر مبانی عرفان و تصوف
نویسنده:
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1373 شماره 28
پایههای مشروعیت حکومت اسلامی (با تأکید بر آرای آیتالله خامنهای)
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 74- تابستان 95
دولت اسلامی و ضرورت مقاومت با تأکید بر آموزههای قرآنی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4
نقش روحانیت در تحولات سیاسی معاصر ایران (انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) با تأکید بر بحران مشروعیت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین فرآیند تکوین و تحول فرهنگ با تأکید بر حکمت صدرایی
نویسنده:
محسن لبخندق
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
ابراهیم فیاض
، استاد مشاور 2:
غلامرضا جمشیدیها
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
فقه و امنیت دولت اسلامی با تأکید بر تطور مفهوم امنیت
ناقد:
نجف لک زایی
، ارائه دهنده:
محمداسماعیل نباتیان
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری حضرت آیت الله علامه جوادی آملی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]