تحول مبانی مشروعیت دولت سربداران با تأکید بر نقش تشیع و تصوف
نویسنده:
محمد رضا روزبهانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 75
چکیده:
در دوران فترت، پس از مرگ ایلخان ابوسعید (د.736هق) تا برآمدن تیمور گورکانی(807ه.ق)، جدا از بازماندگان دودمان چنگیزی و حکام محلی، شاهد سر برآوردن حکومتهای نوظهوری هستیم که با بهره بردن از شرایط پس از مرگ ایلخان ابوسعید، اقدام به تشکیل دولت کردند. سربداران غرب خراسان تا 783ق، سادات مازندران تا 794ه.ق، سادات گیلان تا 772ه.ق، کارکیا در لاهیجان تا 1060ه.ق دولتهایی هستند که تمایلات صوفیانه داشتهاند. در میان این دولتها، نقش دولت سربداران خراسان به سبب وسعت قلمرو و تکیه همزمان بر تشیع و تصوف دارای اهمیت ویژهای است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی سعی میشود همراه با توصیف تلاشهای دولت سربداری برای کسب مشروعیت و عرضه الگوی مشروعیت ساز جدید، علت عدم دستیابی این دولت به یک الگوی واحد مورد توافق گروههای مختلف بیان گردد و تحلیل شود. به نظر میسد، نبود نظریه سیاسی مشخص در گروه سربداری و آرمان گرایی افراطی گروه شیخیان و اوضاع پیچیده سیاسی زمانه، به خصوص ظهور تیمور، عوامل اصلی این عدم توفیق هستند. به گونه ای که تلاش دیرهنگام خواجه علی مؤید در دعوت از محمد بن مکی، شهید اول(د.786ه.ق) برای تشکیل حکومت دینی و کسب مبنای مشروعیتی جدید، نتوانست توفیقی برای دولت سربداری به ارمغان آورد.
در دوران فترت، پس از مرگ ایلخان ابوسعید (د.736هق) تا برآمدن تیمور گورکانی(807ه.ق)، جدا از بازماندگان دودمان چنگیزی و حکام محلی، شاهد سر برآوردن حکومتهای نوظهوری هستیم که با بهره بردن از شرایط پس از مرگ ایلخان ابوسعید، اقدام به تشکیل دولت کردند. سربداران غرب خراسان تا 783ق، سادات مازندران تا 794ه.ق، سادات گیلان تا 772ه.ق، کارکیا در لاهیجان تا 1060ه.ق دولتهایی هستند که تمایلات صوفیانه داشتهاند. در میان این دولتها، نقش دولت سربداران خراسان به سبب وسعت قلمرو و تکیه همزمان بر تشیع و تصوف دارای اهمیت ویژهای است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی سعی میشود همراه با توصیف تلاشهای دولت سربداری برای کسب مشروعیت و عرضه الگوی مشروعیت ساز جدید، علت عدم دستیابی این دولت به یک الگوی واحد مورد توافق گروههای مختلف بیان گردد و تحلیل شود. به نظر میسد، نبود نظریه سیاسی مشخص در گروه سربداری و آرمان گرایی افراطی گروه شیخیان و اوضاع پیچیده سیاسی زمانه، به خصوص ظهور تیمور، عوامل اصلی این عدم توفیق هستند. به گونه ای که تلاش دیرهنگام خواجه علی مؤید در دعوت از محمد بن مکی، شهید اول(د.786ه.ق) برای تشکیل حکومت دینی و کسب مبنای مشروعیتی جدید، نتوانست توفیقی برای دولت سربداری به ارمغان آورد.
تحول مبانی مشروعیت دولت سربداران با تأکید بر نقش تشیع و تصوف
3/21/2018 12:00:00 AM
مبانی فقهی مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی
نویسنده:
اصغر فریدونی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 51-پاییز1401
مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
پایههای مشروعیت حکومت اسلامی (با تأکید بر آرای آیتالله خامنهای)
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 74- تابستان 95
بررسی کتاب مقدمه ای بر مبانی عرفان و تصوف
نویسنده:
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1373 شماره 28
بررسی کتاب مقدمه ای بر مبانی عرفان و تصوف
نویسنده:
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1373 سال 1373 - شماره 28
دولت اسلامی و ضرورت مقاومت با تأکید بر آموزههای قرآنی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4
تبیین فرآیند تکوین و تحول فرهنگ با تأکید بر حکمت صدرایی
نویسنده:
محسن لبخندق
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
ابراهیم فیاض
، استاد مشاور 2:
غلامرضا جمشیدیها
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
نقش روحانیت در تحولات سیاسی معاصر ایران (انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) با تأکید بر بحران مشروعیت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دولت اسلامی و ضرورت مقاومت با تاکید بر آموزه های قرآنی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1399 دوره 2، شماره 4 (زمستان 1399)