نقش سؤال راوی در ابهام‌زدایی و ابهام‌افزایی احادیث فقهی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 2
چکیده:
از عوامل مهم و تأثیرگذار در فهم درست احادیث فقهی به‌خصوص نوع إفتایی آن، سؤال راوی است. بدون شک، صدور روایات معصومانb براساس عرف اهل محاوره بوده‌است، ازاین‌رو گاهی حدیث بدون ملاحظۀ پرسش راوی به‌کلی نا‌مفهوم است یا در فهم آن تردید وجود دارد. مطالعۀ سؤال‌های راویان در رفع این‌گونه ابهامات کمک شایانی می‌کند. در مواردی پرسش راوی خود مانعی بر سر راه استنباط بوده‌است. از دیرباز فقیهان شیعه راهکارهایی جهت رفع برخی ابهامات ناشی از سؤال راوی ارائه داده‌اند. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی می‌کوشد تا براساسِ واکنشی که فقها در مواجهه با پرسش راوی داشته‌اند، نقش برجستۀ سؤال راوی در ابهام‌زدایی و احیاناً ابهام‌افزایی را به‌دقت مورد مطالعه قرار دهد. ملاحظۀ مثال‌های مذکور در سؤال راوی، توجه به نوع پرسش‌های یک باب و دقت در برخی کلید‌واژه‌ها که در ضمن سؤال راوی آمده‌است، از مهم‌ترین روش‌های به‌کار‌گیری پرسش راوی در رفع ابهام بوده‌است و تکرار سؤال و تعدد سؤال و ذکر سبب به همراه سؤال از موارد ابهام‌افزایی سؤال راوی به‌شمار می‌آید. مقارنه بین احادیث هم‌مضمون، ملاحظۀ دسته‌بندی اصحاب حدیث و التفات به شخصیت و موقعیت راوی از مهم‌ترین راهکارهایی است که به‌کمک آن می‌توان ابهامات نشأت‌گرفته از سؤال راوی را رفع کرد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

بانوان راوی احادیث

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1396 شماره 302

زنان در آیات و احادیث

نویسنده: احمد حیدری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 250

جنگ و صلح در احادیث

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85

مصاحبه با راوی (دا) در آبان 59

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1397 مهر و آبان 316 , 317

نقش آنتولوژی فقه در موضوع‌شناسی فقهی

نویسنده: حسین حسن‌زاده ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398

زن و عرفان پاسخ به سوال

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 102

رمضان و چند سؤال (قسمت اول)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 221

وجوه فقهی نقش مردم در حکومت دینی

نویسنده: سیدمحسن طباطبایی فر ، استاد راهنما: سیدنورالدین شریعتمدار ، استاد مشاور 1: داود فیرحی ، استاد مشاور 2: غلامرضا بهروزلک ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397