ساختارشناسی جامعهی اخلاقی مطلوب از دیدگاه علّامهی طباطبایی
نویسنده:
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25
کلیدواژه:
قرآنکریم
،
اخلاق
،
جامعهی مطلوب انسانی
،
مبانی و ویژگیهای بنیادی اخلاقی
،
علّامه طباطبایی
چکیده:
جامعهی اسلامی، جامعهای است ارزشمند که در آن سعادت فرد با سعادت اجتماع پیوند خورده و میان مسؤولیتهای اجتماعی و ایمان اسلامی ارتباطی قوی و ناگسستنی به وجود آمده است و اخلاق اجتماعی و جامعهی مطلوب اخلاقی با مبانی مستحکم و ایدهآل، عامل حقیقی این ارتباط میباشد؛ زیرا اخلاق با ملکات نفسانی و تزکیهی نفس، اعمال فردی و روابط اجتماعی انسان ارتباط عمیق داشته، مستلزم همزیستی مسالمتآمیز و تعاملات پایدار عملی و درونی است. علّامهی طباطباییاز جمله اندیشمندانی است که در تفسیرالمیزان و اندیشههای فلسفی خویش بدین موضوع در ترسیم جامعهی مطلوب اخلاقی توجّه نموده و معتقد است: «جامعهای که در آن مبانی ارزشی و پایدار اخلاقی، که شکل دهنده حُسن خلق و رفتارهای صحیح در رابطه و تعامل با دیگران است، به عنوان یک اصل جداییناپذیر ایمانی و اعتقادی مورد توجّه قرار نگیرد، عواطف انسانی اعضای آن رو به انحطاط رفته، در نتیجه منجر به عدم اعتقادشان به مبدأ هستی و توحید الهی و نیز گسترش روز افزون فساد میگردد».
سعی نگارنده در این مقاله آن است که به مهمترین مبانی ارزشی اخلاق در جامعهی مطلوب انسانی به مثابه ویژگیهای اصیل در استحکام و پایداری آن در اندیشه علّامهی طباطبایی اشاره نماید.
جامعهی اسلامی، جامعهای است ارزشمند که در آن سعادت فرد با سعادت اجتماع پیوند خورده و میان مسؤولیتهای اجتماعی و ایمان اسلامی ارتباطی قوی و ناگسستنی به وجود آمده است و اخلاق اجتماعی و جامعهی مطلوب اخلاقی با مبانی مستحکم و ایدهآل، عامل حقیقی این ارتباط میباشد؛ زیرا اخلاق با ملکات نفسانی و تزکیهی نفس، اعمال فردی و روابط اجتماعی انسان ارتباط عمیق داشته، مستلزم همزیستی مسالمتآمیز و تعاملات پایدار عملی و درونی است. علّامهی طباطباییاز جمله اندیشمندانی است که در تفسیرالمیزان و اندیشههای فلسفی خویش بدین موضوع در ترسیم جامعهی مطلوب اخلاقی توجّه نموده و معتقد است: «جامعهای که در آن مبانی ارزشی و پایدار اخلاقی، که شکل دهنده حُسن خلق و رفتارهای صحیح در رابطه و تعامل با دیگران است، به عنوان یک اصل جداییناپذیر ایمانی و اعتقادی مورد توجّه قرار نگیرد، عواطف انسانی اعضای آن رو به انحطاط رفته، در نتیجه منجر به عدم اعتقادشان به مبدأ هستی و توحید الهی و نیز گسترش روز افزون فساد میگردد».
سعی نگارنده در این مقاله آن است که به مهمترین مبانی ارزشی اخلاق در جامعهی مطلوب انسانی به مثابه ویژگیهای اصیل در استحکام و پایداری آن در اندیشه علّامهی طباطبایی اشاره نماید.
ساختارشناسی جامعهی اخلاقی مطلوب از دیدگاه علّامهی طباطبایی
3/21/2011 12:00:00 AM
ویژگیهای اخلاقی جامعهی مطلوب دراندیشه علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی سلطانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
دوری از رذایل اخلاقی و نیل به جامعه مطلوب انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 28
تعامل اقتصاد و فرهنگ برای داشتن جامعهی مطلوب
نویسنده:
نسرین دمیرچی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 274
مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
آسیبشناسی اخلاقی-سیاسی جامعه و راهکارهای دستیابی به جامعهی مطلوب اسلامی بر اساس سوره احزاب
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 شماره 92
حاکم مطلوب از دیدگاه شیخ اشراق
نویسنده:
رجبعلی اسفندیار
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 (پياپي 17)، بهار 1381 شماره1
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10