استدلال به روایات تعیین سن یائسگى در بوته نقد1
نویسنده:
سید ضیآء مرتضوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1390 شماره 69
چکیده:
آغاز دوره یائسگى، نقطه عطفى در زندگى زنان به شمار مىرود. احکام شرعى متمایز در دو دوره سنى قاعدگى و یائسگى، زنان مسلمان را با این پرسش روبهرو ساخته که آغاز یائسگى در چه سنى است؟ آیا به رغم وضع طبیعى نایکسان زنان، مىتوان سن شرعى ثابت و خاصى را ملاک ورود به دوره یائسگى قرار داد؟ و آیا در اینباره فرقى میان زنان هست؟
فقهاى ما از گذشته تا حال، نگاه یکسانى به این مسئله نداشته و بیش از ده نظر دادهاند. بین فقهاى اهلسنت هم اختلاف زیادى به چشم مىخورد و در مجموع حدود بیست و پنج نظر در میان فقهاى اسلامى وجود دارد. منشأ مهم اختلاف، وجود روایات انگشتشمار اما مختلفى است که مورد توجه و استناد فقهاى ما قرار گرفته است. فقهاى سنى به روایات استدلال نکردهاند - تنها برخى به گفته عایشه استناد کردهاند -; بلکه بیشتر به واقعیات بیرونى توجه داشتهاند.
از سوى دیگر، بررسى سن یائسگى ابعاد گوناگونى را دربر مىگیرد، که موضوعشناسى و بررسى مطالعات انجام شده درباره میانگین سن یائسگى، یکى از آنهاست، و ارزیابى نسبت میان سن طبیعى و سن تعبدى که در سخن فقها آمده است، محور دیگر بحث را تشکیل مىدهد. بدون تردید محور اصلى مباحث، روایاتى است که مورد استناد قرار گرفته یا باید مورد توجه قرار گیرد. این روایات را از دو منظر بررسى مىکنیم: یکى ارزیابى یکیک آنها از نظر حجیت سندى و دلالت محتوایى، و دیگرى نگاه کلى به این روایات و بیان نسبت آنها با برخى روایات دیگر که در تعیین سن یائسگى باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله با صرف نظر از برخى مباحث تفصیلى، به هردو منظر پرداخته شده است. متن تفصیلى پژوهش که مراحل پایانى آماده سازى براى نشر را سپرى مىکند، در راستاى مدعاى نویسنده، که یائسگى سن تعبدى خاصى ندارد، مباحث دیگرى مانند شناخت موضوعى یائسگى، گزارش میانگین سنى، و نسبت میان سن طبیعى و عرفى با سن تعبدى، نیز مطرح شده است.
آغاز دوره یائسگى، نقطه عطفى در زندگى زنان به شمار مىرود. احکام شرعى متمایز در دو دوره سنى قاعدگى و یائسگى، زنان مسلمان را با این پرسش روبهرو ساخته که آغاز یائسگى در چه سنى است؟ آیا به رغم وضع طبیعى نایکسان زنان، مىتوان سن شرعى ثابت و خاصى را ملاک ورود به دوره یائسگى قرار داد؟ و آیا در اینباره فرقى میان زنان هست؟
فقهاى ما از گذشته تا حال، نگاه یکسانى به این مسئله نداشته و بیش از ده نظر دادهاند. بین فقهاى اهلسنت هم اختلاف زیادى به چشم مىخورد و در مجموع حدود بیست و پنج نظر در میان فقهاى اسلامى وجود دارد. منشأ مهم اختلاف، وجود روایات انگشتشمار اما مختلفى است که مورد توجه و استناد فقهاى ما قرار گرفته است. فقهاى سنى به روایات استدلال نکردهاند - تنها برخى به گفته عایشه استناد کردهاند -; بلکه بیشتر به واقعیات بیرونى توجه داشتهاند.
از سوى دیگر، بررسى سن یائسگى ابعاد گوناگونى را دربر مىگیرد، که موضوعشناسى و بررسى مطالعات انجام شده درباره میانگین سن یائسگى، یکى از آنهاست، و ارزیابى نسبت میان سن طبیعى و سن تعبدى که در سخن فقها آمده است، محور دیگر بحث را تشکیل مىدهد. بدون تردید محور اصلى مباحث، روایاتى است که مورد استناد قرار گرفته یا باید مورد توجه قرار گیرد. این روایات را از دو منظر بررسى مىکنیم: یکى ارزیابى یکیک آنها از نظر حجیت سندى و دلالت محتوایى، و دیگرى نگاه کلى به این روایات و بیان نسبت آنها با برخى روایات دیگر که در تعیین سن یائسگى باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله با صرف نظر از برخى مباحث تفصیلى، به هردو منظر پرداخته شده است. متن تفصیلى پژوهش که مراحل پایانى آماده سازى براى نشر را سپرى مىکند، در راستاى مدعاى نویسنده، که یائسگى سن تعبدى خاصى ندارد، مباحث دیگرى مانند شناخت موضوعى یائسگى، گزارش میانگین سنى، و نسبت میان سن طبیعى و عرفى با سن تعبدى، نیز مطرح شده است.
استدلال به روایات تعیین سن یائسگى در بوته نقد1
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
استدلال به روایات تعیین سن یائسکی در بوته نقد
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1390 پاييز 1390 شماره69
پژوهشی فقهی در شناخت موضوع و بازنگری ادله سن یائسگی
نویسنده:
سید ضیاء مرتضوی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392
سنّ تأثیرپذیری جنسی در فرزندان
نویسندگان:
سید مصطفی فرع شیرازی
،
عبدالکریم عبداللهی نژاد
،
محمود سعیدی رضوانی
،
علیرضا عابدی سرآسیا
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 3
تعیین دیه در جنایات منجر به قطع نخاع
نویسنده:
علیرضا فجری*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 بهار 1398 شماره 97
استدلال منطقی در قرآن
نویسنده:
محمدرضا محمدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
بررسی استدلال شفافیت به نفع بازنمودگرایی
نویسنده:
یاسر پوراسماعیل
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57