برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسندگان:
مجتبی افشارپور
،
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 94 - مسلسل 23
کلیدواژه:
برهان نفس
،
اثبات وجود خدا
،
معرفۀ النفس
،
عینیت سالک و مسلک
،
تکامل نفس
،
حدوث نفس
،
تجرد نفس
چکیده:
در میان ادلۀ اثبات وجود خدا در فلسفۀ اسلامی، برهانهای غیرمشهوری هم هستند که در عین صحت و اتقان کمتر مورد عنایت فیلسوفان قرار گرفتهاند. یکی از این برهانها برهان نفس بر اثبات خدا است. در این برهان، با استفاده از نفس انسانی و برخی اوصاف و عوارض آن بر وجود خداوند سبحان استدلال می شود. صدرالمتالیهن (ره) در برخی از آثار خود بهصراحت این برهان را یکی از براهین مستقل اثبات واجبالوجود دانسته است. ملاصدرا و برخی از پیروانش چهار تقریر از این برهان ارائه کردهاند: با استفاده از علت حرکت نفس، حدوث نفس، علت غایی حرکت نفس و حرکت نفوس فلکی. این برهان به نحو مستقل در حکمت مشاء مطرح نبوده است؛ برخی اشراقیان به بعضی تقریرهای آن اشاره کردهاند؛ ملاصدرا با بهرهگیری از اشارات پیشینیان و همچنین مبانی فلسفی خود در مسئلۀ نفس، حرکت جوهری، نحوۀ ارتباط حادث با محدث و... چنین برهانی را بیان کرده است. او همچنین در این برهان، راه و رونده را متحد میداند و عینیت سالک و مسلک را از ویژگیهای این برهان می شمارد و همین امر را دلیل شرافت این برهان بر سایر ادلۀ اثبات واجبالوجود ـ به جز برهان صدیقین ـ میداند. او معتقد است: در عین اینکه معرفت حضوری نفس شهود باطنی رب را در پی دارد، معرفت حصولی به نفس و دقت در عوارض آن نیز وسیلۀ صعود به معرفت خداوند است.
در میان ادلۀ اثبات وجود خدا در فلسفۀ اسلامی، برهانهای غیرمشهوری هم هستند که در عین صحت و اتقان کمتر مورد عنایت فیلسوفان قرار گرفتهاند. یکی از این برهانها برهان نفس بر اثبات خدا است. در این برهان، با استفاده از نفس انسانی و برخی اوصاف و عوارض آن بر وجود خداوند سبحان استدلال می شود. صدرالمتالیهن (ره) در برخی از آثار خود بهصراحت این برهان را یکی از براهین مستقل اثبات واجبالوجود دانسته است. ملاصدرا و برخی از پیروانش چهار تقریر از این برهان ارائه کردهاند: با استفاده از علت حرکت نفس، حدوث نفس، علت غایی حرکت نفس و حرکت نفوس فلکی. این برهان به نحو مستقل در حکمت مشاء مطرح نبوده است؛ برخی اشراقیان به بعضی تقریرهای آن اشاره کردهاند؛ ملاصدرا با بهرهگیری از اشارات پیشینیان و همچنین مبانی فلسفی خود در مسئلۀ نفس، حرکت جوهری، نحوۀ ارتباط حادث با محدث و... چنین برهانی را بیان کرده است. او همچنین در این برهان، راه و رونده را متحد میداند و عینیت سالک و مسلک را از ویژگیهای این برهان می شمارد و همین امر را دلیل شرافت این برهان بر سایر ادلۀ اثبات واجبالوجود ـ به جز برهان صدیقین ـ میداند. او معتقد است: در عین اینکه معرفت حضوری نفس شهود باطنی رب را در پی دارد، معرفت حصولی به نفس و دقت در عوارض آن نیز وسیلۀ صعود به معرفت خداوند است.
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
3/21/2015 12:00:00 AM
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
مجتبی افشارپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 1394 شماره23
برهان نفس بر اثبات خدا از منظر عقل و نقل
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نفس انسان، مثل اعلای خدا در حکمت متعالیه
مقاله نشریه: خردنامه صدرا » سال 1399 دوره 26، شماره 102 (زمستان 1399)
بررسی برهان درجات کمال بر اثبات وجود خدا
نویسندگان:
ذوالفقار ناصری *
،
محمد محمدرضایی
،
مقاله نشریه: فلسفه دین » سال 1397 تابستان 1397 شماره2
بررسی تحلیلی برهان انباشتی بر اثبات وجود خدا
نویسندگان:
حسن اسدی
،
محمدجواد اصغری*
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1400 دوره 12، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
برهان معجزه در مسیر اثبات وجود خدا
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92
برهان «حدوث صفات» بر اثبات وجود خدا در کلام امامیه
نویسنده:
حمید عطائی نظری*
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1400 دوره 17، شماره 64 (بهار 1400)
بررسی دلالت برهان فطرت بر اثبات صفات ذات خدا
نویسندگان:
محسن رحمانی زاده
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42