برهان نفس بر اثبات خدا از منظر عقل و نقل
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در میان ادله اثبات وجود خدا در فلسفه اسلامی، برهان های غیر مشهوری هم هستند، که در عین صحت و اتقان، کمتر مورد عنایت فیلسوفان قرار گرفته اند. یکی از این برهان ها، برهان نفس بر اثبات خدا است. در این برهان با استفاده از نفس انسانی و برخی اوصاف و عوارض آن، بر وجود خداوند سبحان استدلال می شود. ملاصدرا و برخی پیروان او چهار تقریر از این برهان ارائه کرده اند. با استفاده از علت حرکت نفس، حدوث نفس،علت غایی حرکت نفس و حرکت نفوس فلکی. این برهان به نحو مستقل در حکمت مشاء مطرح نبوده است؛ اما برخی اشراقیان به بعضی تقریرهای آن اشاره کرده اند و ملاصدرا با بهره گیری از اشارات پیشینیان و همچنین مبانی فلسفی خود در مساله نفس، حرکت جوهری، نحوه ارتباط حادث با محدث و... چنین برهانی را بیان کرده است. او همچنین در این برهان راه و روند را متحد می داند و عینیت سالک و مسلک را از ویژگی های این برهان می شمارد و همین امر را دلیل شرافت این برهان بر سایر ادله اثبات واجب الوجود - به جز برهان صدیقین- عنوان می کند. در میان آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام نیز تاکیدات فراوانی بر پرداختن به نفس و توجه به خویشتن وارد شده است. بخش عمده ای از این آیات و روایات معرفت نفس را به عنوان راهی برای معرفت خداوند معرفی کرده اند. برخی حکما آیات انفسی خداوند را مربوط به علم حضوری به نفس دانسته اند. اما به عقیده عده دیگری از فلاسفه در عین اینکه معرفت حضوری نفس، شهود باطنی رب را در پی دارد، معرفت حصولی به نفس و دقت در عوارض آن نیز وسیله صعود به معرفت خداوند است. بنابراین می توان تبیینی از این آیات و روایات ارائه داد که مطابق با معرفت حصولی نفس علی الخصوص برهان نفس بر اثبات خدا باشد. کلید واژه: برهان نفس، اثبات وجود خدا، معرفة النفس، عینیت سالک و مسلک، حدوث نفس، تجرد نفس
در میان ادله اثبات وجود خدا در فلسفه اسلامی، برهان های غیر مشهوری هم هستند، که در عین صحت و اتقان، کمتر مورد عنایت فیلسوفان قرار گرفته اند. یکی از این برهان ها، برهان نفس بر اثبات خدا است. در این برهان با استفاده از نفس انسانی و برخی اوصاف و عوارض آن، بر وجود خداوند سبحان استدلال می شود. ملاصدرا و برخی پیروان او چهار تقریر از این برهان ارائه کرده اند. با استفاده از علت حرکت نفس، حدوث نفس،علت غایی حرکت نفس و حرکت نفوس فلکی. این برهان به نحو مستقل در حکمت مشاء مطرح نبوده است؛ اما برخی اشراقیان به بعضی تقریرهای آن اشاره کرده اند و ملاصدرا با بهره گیری از اشارات پیشینیان و همچنین مبانی فلسفی خود در مساله نفس، حرکت جوهری، نحوه ارتباط حادث با محدث و... چنین برهانی را بیان کرده است. او همچنین در این برهان راه و روند را متحد می داند و عینیت سالک و مسلک را از ویژگی های این برهان می شمارد و همین امر را دلیل شرافت این برهان بر سایر ادله اثبات واجب الوجود - به جز برهان صدیقین- عنوان می کند. در میان آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام نیز تاکیدات فراوانی بر پرداختن به نفس و توجه به خویشتن وارد شده است. بخش عمده ای از این آیات و روایات معرفت نفس را به عنوان راهی برای معرفت خداوند معرفی کرده اند. برخی حکما آیات انفسی خداوند را مربوط به علم حضوری به نفس دانسته اند. اما به عقیده عده دیگری از فلاسفه در عین اینکه معرفت حضوری نفس، شهود باطنی رب را در پی دارد، معرفت حصولی به نفس و دقت در عوارض آن نیز وسیله صعود به معرفت خداوند است. بنابراین می توان تبیینی از این آیات و روایات ارائه داد که مطابق با معرفت حصولی نفس علی الخصوص برهان نفس بر اثبات خدا باشد. کلید واژه: برهان نفس، اثبات وجود خدا، معرفة النفس، عینیت سالک و مسلک، حدوث نفس، تجرد نفس
برهان نفس بر اثبات خدا از منظر عقل و نقل
3/21/2013 12:00:00 AM
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسندگان:
مجتبی افشارپور
،
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 94 - مسلسل 23
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
مجتبی افشارپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 1394 شماره23
بررسی برهان درجات کمال بر اثبات وجود خدا
نویسندگان:
ذوالفقار ناصری *
،
محمد محمدرضایی
،
مقاله نشریه: فلسفه دین » سال 1397 تابستان 1397 شماره2
بررسی تحلیلی برهان انباشتی بر اثبات وجود خدا
نویسندگان:
حسن اسدی
،
محمدجواد اصغری*
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1400 دوره 12، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
بررسی دلالت برهان فطرت بر اثبات صفات ذات خدا
نویسندگان:
محسن رحمانی زاده
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
نقش معرفت در عمل از منظر عقل و نقل
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
، استاد راهنما:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 1:
محمدعلی شمالی
، استاد مشاور 2:
محمد فتحعلی خانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]