تحلیلی تاریخی از علمانگاری ارادۀ خداوند در کلام امامیه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
چکیده:
تاریخ کلام در قرون نخستین به روشنی حاوی این واقعیت است که اراده در نظر نخستین اندیشمندان امامیه، حقیقتی حادث و متمایز از علم و قدرت خداوند بوده است. علم انگاری اراده خداوند اما، اگر چه در تاریخ کلام اسلامی نخستین بار در جریان کلامی اعتزال مطرح شد اما در جریان کلام امامیه، این متکلمان دوران میانه هستند که در تبیین اراده چنین دیدگاهی را مطرح میکنند. متکلمان امامیه دوران میانه، اراده را به داعی و داعی را به علم به مصلحت درون فعل شناساندهاند. میراث باقی مانده از ایشان، اگر چه در این امر که اراده الهی امری حادث است و فعلی یا ذاتی است و قدیم، مذبذب و در رفت و برگشت است؛ با این همه میتوان بر پایه شواهدی، ایدۀ حدوث اراده بر قدمت آن را ترجیح داد. تحلیل این داستان که چرا متکلمان این دوران بر خلاف جریان عمومی کلام امامیه، تقریر دیگری از اراده الهی ارائه میکنند و بر خلاف متکلمانی چون شیخ مفید و سید مرتضی که با ایدۀ داعی خواندن اراده مخالف بوده، اراده را داعی دانسته و آن را تثبیت میکنند، به چالشهای معرفتیای باز میگردد که از سوی جریان فکر فلسفی برای تبیین اراده تا آن زمان ارائه میشد.
تاریخ کلام در قرون نخستین به روشنی حاوی این واقعیت است که اراده در نظر نخستین اندیشمندان امامیه، حقیقتی حادث و متمایز از علم و قدرت خداوند بوده است. علم انگاری اراده خداوند اما، اگر چه در تاریخ کلام اسلامی نخستین بار در جریان کلامی اعتزال مطرح شد اما در جریان کلام امامیه، این متکلمان دوران میانه هستند که در تبیین اراده چنین دیدگاهی را مطرح میکنند. متکلمان امامیه دوران میانه، اراده را به داعی و داعی را به علم به مصلحت درون فعل شناساندهاند. میراث باقی مانده از ایشان، اگر چه در این امر که اراده الهی امری حادث است و فعلی یا ذاتی است و قدیم، مذبذب و در رفت و برگشت است؛ با این همه میتوان بر پایه شواهدی، ایدۀ حدوث اراده بر قدمت آن را ترجیح داد. تحلیل این داستان که چرا متکلمان این دوران بر خلاف جریان عمومی کلام امامیه، تقریر دیگری از اراده الهی ارائه میکنند و بر خلاف متکلمانی چون شیخ مفید و سید مرتضی که با ایدۀ داعی خواندن اراده مخالف بوده، اراده را داعی دانسته و آن را تثبیت میکنند، به چالشهای معرفتیای باز میگردد که از سوی جریان فکر فلسفی برای تبیین اراده تا آن زمان ارائه میشد.
تحلیلی تاریخی از علمانگاری ارادۀ خداوند در کلام امامیه
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تحلیلی تاریخی از علم انگاری اراده خداوند در کلام امامیه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 دوره 27، شماره 1 (بهار 1401)
تحلیلی وجودشناسانه از سیر تطور اراده خداوند در نظام فکری معتزله
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14
اراده الهی در اندیشه امامیه نخستین
نویسندگان:
اکبر اقوامکرباسی
،
محمد حسینی
،
کتاب: دارالحدیث - 1399
تحلیلی از هم سویی خط فکری سید مرتضی با معتزلیان بصری در تبیین ماهیت اراده خداوند
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1
کلام شیعی و گفتمان معتزلی (ملاحظاتی در باب مسئلۀ تأثیرپذیری کلام امامیه از کلام معتزله)
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 167-168
کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگراییها
نویسندگان:
سیدعلی حسینی خضرآباد
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 77