حجّیت ذاتی امارات عقلایی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 4
چکیده:
عمده دلیل اصولیان برای حجّیت امارات، بنای عقلا است. این دلیل به‌ضمیمه امضای شارع، دلیل قاطعی بر حجّیت امارات محسوب می­ شود امّا این مقاله می­ کوشد به روش تحلیلی نقش تحسین و تقبیح عقلی نسبت به امارات عقلایی را ریشه‌یابی کند و با شناسایی مؤلفه‌های امارات عقلایی، نظریه حجّیت ذاتی امارات عقلایی را، در مقابل دیدگاه حجّیت امضایی امارات، مستدلّ نماید. ملاک حسن و قبحی که این پژوهش بر آن تکیه می‌کند، ملاک مصلحت و مفسده است. نتیجه پژوهش این است که امارات عقلایی مبتنی بر بایسته­ های حیات و مصالح عامه که نظام جامعه متوقف بر آن‌ها است شکل می­ گیرند و سیره عمومی بر عمل به آن‌ها مستقر می­ شود. مصالح عامه و بایسته ­های حیات جمعی، حدّ وسطی است که امارات عقلایی را بنائات مبتنی بر تحسین و تقبیح عقلی می­ شناساند و درنتیجه به‌حکم عقل، حجّیت می­ یابند؛ حجّیت به‌حکم عقل حجّیت ذاتی است، بر خلاف نظام معمول حجّیت که در آن، حجّیت ذاتی از آن قطع است و سایر امارات حجّیت عرضی دارند. نظریه حجّیت ذاتی امارات عقلایی، سازه جدیدی از نظام حجّیت اصولی به دست می­ دهد.   

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

قاعده اولی حجیت سیره های عقلایی جدید در غیر عبادات

نویسنده: سعید ضیایی فر ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 4

قاعده اولی حجیت سیره های عقلایی جدید در غیر عبادات

نویسنده: سعید ضیایی فر* ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 4

موضع عقلایى در حوادث اخیر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 206

ادله توحید ذاتی

نویسنده: مصطفی ابوطالب شورکی ، استاد راهنما: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

حل معمای عوارض ذاتی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390   (پياپي 32)، تابستان 1390  شماره4

شواهدى بر پاکى ذاتى انسان

مقاله نشریه: فقه » سال 1375 شماره 8-7
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397