حجّیت ذاتی امارات عقلایی
نویسندگان:
علی اصغر افشاری
،
حمید انصاری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 4
چکیده:
عمده دلیل اصولیان برای حجّیت امارات، بنای عقلا است. این دلیل بهضمیمه امضای شارع، دلیل قاطعی بر حجّیت امارات محسوب می شود امّا این مقاله می کوشد به روش تحلیلی نقش تحسین و تقبیح عقلی نسبت به امارات عقلایی را ریشهیابی کند و با شناسایی مؤلفههای امارات عقلایی، نظریه حجّیت ذاتی امارات عقلایی را، در مقابل دیدگاه حجّیت امضایی امارات، مستدلّ نماید. ملاک حسن و قبحی که این پژوهش بر آن تکیه میکند، ملاک مصلحت و مفسده است. نتیجه پژوهش این است که امارات عقلایی مبتنی بر بایسته های حیات و مصالح عامه که نظام جامعه متوقف بر آنها است شکل می گیرند و سیره عمومی بر عمل به آنها مستقر می شود. مصالح عامه و بایسته های حیات جمعی، حدّ وسطی است که امارات عقلایی را بنائات مبتنی بر تحسین و تقبیح عقلی می شناساند و درنتیجه بهحکم عقل، حجّیت می یابند؛ حجّیت بهحکم عقل حجّیت ذاتی است، بر خلاف نظام معمول حجّیت که در آن، حجّیت ذاتی از آن قطع است و سایر امارات حجّیت عرضی دارند. نظریه حجّیت ذاتی امارات عقلایی، سازه جدیدی از نظام حجّیت اصولی به دست می دهد.
عمده دلیل اصولیان برای حجّیت امارات، بنای عقلا است. این دلیل بهضمیمه امضای شارع، دلیل قاطعی بر حجّیت امارات محسوب می شود امّا این مقاله می کوشد به روش تحلیلی نقش تحسین و تقبیح عقلی نسبت به امارات عقلایی را ریشهیابی کند و با شناسایی مؤلفههای امارات عقلایی، نظریه حجّیت ذاتی امارات عقلایی را، در مقابل دیدگاه حجّیت امضایی امارات، مستدلّ نماید. ملاک حسن و قبحی که این پژوهش بر آن تکیه میکند، ملاک مصلحت و مفسده است. نتیجه پژوهش این است که امارات عقلایی مبتنی بر بایسته های حیات و مصالح عامه که نظام جامعه متوقف بر آنها است شکل می گیرند و سیره عمومی بر عمل به آنها مستقر می شود. مصالح عامه و بایسته های حیات جمعی، حدّ وسطی است که امارات عقلایی را بنائات مبتنی بر تحسین و تقبیح عقلی می شناساند و درنتیجه بهحکم عقل، حجّیت می یابند؛ حجّیت بهحکم عقل حجّیت ذاتی است، بر خلاف نظام معمول حجّیت که در آن، حجّیت ذاتی از آن قطع است و سایر امارات حجّیت عرضی دارند. نظریه حجّیت ذاتی امارات عقلایی، سازه جدیدی از نظام حجّیت اصولی به دست می دهد.
حجّیت ذاتی امارات عقلایی
1/1/1402 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
حجیت ذاتى بناهاى عقلایى و تأثیر آن در فقه و اصول
نویسنده:
محمد تقی اکبرنژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1389 شماره 64
پژوهشی در حجیت ذاتی قطع در علم اصول
نویسندگان:
محمدعلی اسماعیلی
،
سیدمحمدمهدی احمدی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 83
قاعده اولی حجیت سیره های عقلایی جدید در غیر عبادات
نویسنده:
سعید ضیایی فر
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 4
قاعده اولی حجیت سیره های عقلایی جدید در غیر عبادات
نویسنده:
سعید ضیایی فر*
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 4
موضع عقلایى در حوادث اخیر
نویسنده:
نیا محمدرضا حافظ
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 206
حل معمای عوارض ذاتی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 32)، تابستان 1390 شماره4
تبیین عَقلانی و عُقلایی امرِبهمعروف و نهیازمنکر
نویسندگان:
الهام مغزی نجف آبادی
،
سعید نظری توکلی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 92