پژوهشی در حجیت ذاتی قطع در علم اصول

مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 83
چکیده:
از میان معانی حجیت، سه معنا در مسئله «حجیت قطع» مطرح است: الف) قرارگرفتن حد وسط؛ ب) کاشفیت و طریقیت؛ ج) معذریت و منجزیت. در اندیشه شیخ انصاری، اتصاف قطع به‌معنای اول صحیح نیست. در مورد معنای دوم، چهار دیدگاه درمیان اصولیان مطرح است: مطابق دیدگاه اول، کاشفیت و طریقیت، ذاتی باب ایساغوجی وجزء مقوم برای قطع است، اما مطابق دیدگاه دوم، کاشفیت و طریقیت، مقوم حقیقت قطع است و تمام حقیقت قطع را تشکیل می‌دهد. دیدگاه سوم بر این است که کاشفیت و طریقیت از لوازم قطع است. مطابق دیدگاه چهارم، کاشفیت قطع پذیرفتنی نیست. در مورد معنای سوم نیز پنج دیدگاه مطرح است:دیدگاه اول، ذاتی‌بودن معذریت و منجزیت برای قطع است؛دیدگاه دوم، لازم ذاتی‌بودن معذریت و منجزیت است؛دیدگاه سوم، حکم عقلی به معذریت و منجزیت است؛دیدگاه چهارم، اعتباری‌بودن معذریت و منجزیت استو دیدگاه پنجم، تبعیت معذریت و منجزیت از مولویت مولی است. نوشتار حاضر به تحلیل و بررسی این دیدگاه‌ها می‌پردازد. مسئله «حجیت قطع» با علم فقه نیز ارتباط تنگاتنگی دارد؛ زیرا از یک‌سو، مطابق دیدگاه ذاتی‌بودن حجیت برای قطع، امکان ردع از قطع از سوی شارع وجود ندارد، اما در مباحث فقهی، مواردی یافت می‌شود که با علم تفصیلی متولد از علم اجمالی، مخالفت شده که با حجیت ذاتی قطع ناسازگار می‌نماید.
 
 

حجّیت ذاتی امارات عقلایی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 4

حجیت خبر واحد در مسائل اصول فقه

مقاله نشریه: پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره6

علم اصول نحو

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 34

اصطلاحات علم اصول

نویسنده: علی مشکینی ، مترجم: علیرضا شاه فضل ،
کتاب: بوستان کتاب - 1399

تاثیر منظق در علم اصول

مقاله نشریه: حوزه » سال 1363 شماره 7

پژوهشی در ارتباط علم و اخلاق

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

طرح پژوهشی «علم الحدیث»

نویسنده: مهدی مهریزی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 33

تاثیر منطق در علم اصول 2

مقاله نشریه: حوزه » سال 1363 شماره 8

ملاحظاتی در قلمرو «تاریخ علم اصول»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1380 شماره 70
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397