چیستی جنگ روایتها و چگونگی کنش رسانهای مؤثر مبلغان
نویسنده:
محمد لسانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9
چکیده:
روحانیون و حوزه به صورت سنتی، پیشتاز جنگ روایتها بوده و از ابزار آن همچون منطق و خطابه بهره کافی برده اند لذا از نظر اجتماعی این جایگاه برای آنان محفوظ است. اگر به عقبتر برگردیم می بینیم در طول تاریخ همواره پیشوایان دینی که در دوران خود به کنشگری پرداختهاند، روایتساز بودهاند. عصر جدید، ویژگیهایی دارد که باید توأمان با این ویژگیها از توانمندی گذشته نیز بهره برد. نمونه روایتسازی را در سیره امیرمؤمنان(ع) میتوان مشاهده کرد که در سرزنش مردم بصره و کسانی که در جنگ جمل با ایشان مبارزه کردند، فرمود: «کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ وَ أَتْبَاعَ الْبَهِیمَة؛[1] شما سپاه زنى و پیرو حیوان زبان بستهاى بودید». نمونه دیگر روایتسازی، واقعه عاشوراست. نهضت حسینی دارای دو روایت است. یک روایت زینبی و یک روایت یزیدی دارد و هر کدام از طرفین میخواهند روایت خودشان را مسلط کنند. مخاطبگزینی، مکانسنجی و نحوه بهکارگیری ادبیات و استخدام کلمات باعث شده است که اکنون روایت زینبی در طول اعصار سرپا باشد و و روایت یزیدی به قهقرا برود. بنابراین جنگ روایتها، دارای عقبه است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. فرانسیس فوکویاما[2] میگوید اکنون میان تولیدکننده و مصرفکننده هیچ واسطی نیست و مردم هر چیزی را که میشنوند و میبینند، باور میکنند. از نظر او در واقع کنترل کنندگی و نظارت نخبگان تا حدودی برداشته شده و او هراس دارد که در این آرایش جهانی حتی دموکراسی نیز تضعیف شود. جریان تولیدکننده خبر کذب، میتواند پایههای دموکراسی غربی را نیز متزلزل کند. بنابراین جنگ روایتها فقط موجب به خطر افتادن گفتمانهای دینی نمیشود؛ بلکه پایههای دموکراسی را نیز تخریب میکند. در واقع اکنون دوره پساحقیقت[3] ایجاد شده است که به واسطه آن گفتمانهای جعلی، سطحی، لذتطلب و باورگریز میکوشند بر جامعه مسلط شوند. [1]. نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 55. [2]. فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی. [3] .Post truth
روحانیون و حوزه به صورت سنتی، پیشتاز جنگ روایتها بوده و از ابزار آن همچون منطق و خطابه بهره کافی برده اند لذا از نظر اجتماعی این جایگاه برای آنان محفوظ است. اگر به عقبتر برگردیم می بینیم در طول تاریخ همواره پیشوایان دینی که در دوران خود به کنشگری پرداختهاند، روایتساز بودهاند. عصر جدید، ویژگیهایی دارد که باید توأمان با این ویژگیها از توانمندی گذشته نیز بهره برد. نمونه روایتسازی را در سیره امیرمؤمنان(ع) میتوان مشاهده کرد که در سرزنش مردم بصره و کسانی که در جنگ جمل با ایشان مبارزه کردند، فرمود: «کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ وَ أَتْبَاعَ الْبَهِیمَة؛[1] شما سپاه زنى و پیرو حیوان زبان بستهاى بودید». نمونه دیگر روایتسازی، واقعه عاشوراست. نهضت حسینی دارای دو روایت است. یک روایت زینبی و یک روایت یزیدی دارد و هر کدام از طرفین میخواهند روایت خودشان را مسلط کنند. مخاطبگزینی، مکانسنجی و نحوه بهکارگیری ادبیات و استخدام کلمات باعث شده است که اکنون روایت زینبی در طول اعصار سرپا باشد و و روایت یزیدی به قهقرا برود. بنابراین جنگ روایتها، دارای عقبه است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. فرانسیس فوکویاما[2] میگوید اکنون میان تولیدکننده و مصرفکننده هیچ واسطی نیست و مردم هر چیزی را که میشنوند و میبینند، باور میکنند. از نظر او در واقع کنترل کنندگی و نظارت نخبگان تا حدودی برداشته شده و او هراس دارد که در این آرایش جهانی حتی دموکراسی نیز تضعیف شود. جریان تولیدکننده خبر کذب، میتواند پایههای دموکراسی غربی را نیز متزلزل کند. بنابراین جنگ روایتها فقط موجب به خطر افتادن گفتمانهای دینی نمیشود؛ بلکه پایههای دموکراسی را نیز تخریب میکند. در واقع اکنون دوره پساحقیقت[3] ایجاد شده است که به واسطه آن گفتمانهای جعلی، سطحی، لذتطلب و باورگریز میکوشند بر جامعه مسلط شوند. [1]. نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 55. [2]. فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی. [3] .Post truth
چیستی جنگ روایتها و چگونگی کنش رسانهای مؤثر مبلغان
3/21/2021 12:00:00 AM
چیستی و چگونگی تحقق جنبش نرمافزاری
ارائه دهنده:
علی اصغر نصرتی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1386
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت اجتماعی بزرگسالان در خانواده(فرزندپروری)
نویسندگان:
ابوالفضل ساجدی
،
غلام حیدر کوشا
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
چیستى سبک زندگى ایرانى – اسلامى و چگونگى اجتهاد فرهنگى الگونگر
نویسنده:
علی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1393 شماره 174
ارزیابی چیستی و چگونگی بهکارگیری «سیاق» در نظریۀ ترتیب نزول نولدکه
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 88
چیستی و چگونگی جوهر و خاستگاه آن در علم کلام و علوم مرتبط
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1391 زمستان 1391 شماره84