فقه پزشکی؛ چیستی، چرایی و چگونگی
نویسنده:
محمد علی قاسمی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 شماره 105
چکیده:
گسترش روزافزون قلمرو علم فقه، پیدایش مسائل مستحدثه فراوان، پاسخگویی به نیازهای فقهی روزآمد جامعه، برنامهریزی برای رشد متوازن فقه در مسائل موردابتلای پزشکی در جهت نظامسازی و ارتقای توانایی پاسخگویی و تعیین وظیفه مکلفان، ضرورت ایجاد رشته و گرایش تخصصی با عنوان فقه پزشکی را مطرح ساخته است که باید با مطالعه و بررسی پرسشهای مبنایی و زیرساختی صورت پذیرد؛ از جمله اینکه آیا میتوان فقه پزشکی را بهعنوان یکی از گرایشهای فقه تخصصی محسوب کرد؟ و اساساً جایگاه آن در منظومه فقه جامع چیست؟ برای ایجاد و تدوین این رشته تخصصی چه اقداماتی باید صورت داد؟ پژوهش حاضر با نگاهی همهسونگر به جایگاه فقه پزشکی و تبیین ضرورت و معیارهای تخصصیکردن فقه، ثابت میکند که فقه پزشکی معیارها و ملاکهای لازم را برای تشکیل رشته تخصصی دارد، بنابراین باید بهصورت گامبهگام به تدوین، آموزش و پژوهش در این عرصه پرداخت. بهویژه تدوین برنامه آموزشی جامع در مقاطع مختلف آموزشی ضرورت دارد؛ بهگونهای که ظرفیت ارائه آن در حوزههای علمیه و دانشگاههای مرتبط فراهم آید. همچنین نگارش درسنامهها و متون آموزشی، و تعلیم و تربیت اساتید توانمند در این زمینه، از مهمترین بایستههای تشکیل و گسترش این رشته به شمار میآید.
گسترش روزافزون قلمرو علم فقه، پیدایش مسائل مستحدثه فراوان، پاسخگویی به نیازهای فقهی روزآمد جامعه، برنامهریزی برای رشد متوازن فقه در مسائل موردابتلای پزشکی در جهت نظامسازی و ارتقای توانایی پاسخگویی و تعیین وظیفه مکلفان، ضرورت ایجاد رشته و گرایش تخصصی با عنوان فقه پزشکی را مطرح ساخته است که باید با مطالعه و بررسی پرسشهای مبنایی و زیرساختی صورت پذیرد؛ از جمله اینکه آیا میتوان فقه پزشکی را بهعنوان یکی از گرایشهای فقه تخصصی محسوب کرد؟ و اساساً جایگاه آن در منظومه فقه جامع چیست؟ برای ایجاد و تدوین این رشته تخصصی چه اقداماتی باید صورت داد؟ پژوهش حاضر با نگاهی همهسونگر به جایگاه فقه پزشکی و تبیین ضرورت و معیارهای تخصصیکردن فقه، ثابت میکند که فقه پزشکی معیارها و ملاکهای لازم را برای تشکیل رشته تخصصی دارد، بنابراین باید بهصورت گامبهگام به تدوین، آموزش و پژوهش در این عرصه پرداخت. بهویژه تدوین برنامه آموزشی جامع در مقاطع مختلف آموزشی ضرورت دارد؛ بهگونهای که ظرفیت ارائه آن در حوزههای علمیه و دانشگاههای مرتبط فراهم آید. همچنین نگارش درسنامهها و متون آموزشی، و تعلیم و تربیت اساتید توانمند در این زمینه، از مهمترین بایستههای تشکیل و گسترش این رشته به شمار میآید.
فقه پزشکی؛ چیستی، چرایی و چگونگی
3/21/2021 12:00:00 AM
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت اجتماعی بزرگسالان در خانواده(فرزندپروری)
نویسندگان:
ابوالفضل ساجدی
،
غلام حیدر کوشا
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
مدیریت دانش، چیستی و چرایی
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد*
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
مدیریت دانش، چیستی و چرایی
نویسنده:
محمد هادی یعقوب نژاد
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 بهار و تابستان 1400
چیستی و چرایی نظام اخلاقی اسلام
نویسنده:
احمد دیلمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 26
چیستی و چگونگی تحقق جنبش نرمافزاری
ارائه دهنده:
علی اصغر نصرتی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1386
چیستی قواعد فقه سیاسی
نویسنده:
روح الله شریعتی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 (پياپي 21)، بهار 1382 شماره1