غایت اخلاقی اسلوب ادبی و گفتار شرعی از دیدگاه ابنرشد
نویسنده:
رامونا عیسی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 41
چکیده:
ابنرشد در تلخیص بوطیقا به ابداعات و نوآوریهایی دست زده است؛ او در این کتاب بیشتر قوانین شعر را به گونهای بیان میکند که مطابق طبع زبان عرب باشد. حال این پرسش مطرح میشود که مقصود ابنرشد از این ابداعات چیست. در این مقاله سعی شده است با بررسی یکی از ابداعات او در تلخیصبوطیقا به این پرسش پاسخ داده شود. در این مطالعه غایت اخلاقی اسلوب ادبی و گفتار شرعی ابنرشد ذیل دو موضوع بیان میشود: جایگاه اشعار و اسلوب ادبی در اخلاق و غایت اخلاقی شعر در گفتار شرعی. ابنرشد در این موضوعات اهداف اخلاقی را دنبال کرده است. او در عین ستایش بعضی از اشعار عربی از نظر زیبایی و اسلوب ادبی، اهداف موردنظر آنها را بهدلیل حقارت و بیهودگی مذمت کرده است؛ زیرا اشعار شاعران عرب بهدور از تربیت اخلاقیاند و قادر به تربیت جوانان نیستند. از نظر ابنرشد، هر عملی با تشبیه و محاکات بهسوی دو امر حسن و قبح یا فضیلت و رذیلت کشیده میشود. فضیلت اخلاقی در گفتار شرعی بهویژه در قصۀ حضرت یوسف (ع) بهخوبی نشان داده میشود؛ شقاوت از جانب برادران بر یوسف موجب تغییرات در نفس او شد. به سخن دیگر، ترس از خدا و رحم به برادران موجب کسب فضایل بیشتر در او گردید. بدین ترتیب، یوسف (ع) به سعادت دست مییابد و جایگاه اخلاق را نشان میدهد. لذا غایت اخلاق در تلخیص بوطیقا با آیات قرآن و گفتار شرعی کامل میشود؛ زیرا ابزار کاملی برای تربیت انسانی فراهم میکند.
ابنرشد در تلخیص بوطیقا به ابداعات و نوآوریهایی دست زده است؛ او در این کتاب بیشتر قوانین شعر را به گونهای بیان میکند که مطابق طبع زبان عرب باشد. حال این پرسش مطرح میشود که مقصود ابنرشد از این ابداعات چیست. در این مقاله سعی شده است با بررسی یکی از ابداعات او در تلخیصبوطیقا به این پرسش پاسخ داده شود. در این مطالعه غایت اخلاقی اسلوب ادبی و گفتار شرعی ابنرشد ذیل دو موضوع بیان میشود: جایگاه اشعار و اسلوب ادبی در اخلاق و غایت اخلاقی شعر در گفتار شرعی. ابنرشد در این موضوعات اهداف اخلاقی را دنبال کرده است. او در عین ستایش بعضی از اشعار عربی از نظر زیبایی و اسلوب ادبی، اهداف موردنظر آنها را بهدلیل حقارت و بیهودگی مذمت کرده است؛ زیرا اشعار شاعران عرب بهدور از تربیت اخلاقیاند و قادر به تربیت جوانان نیستند. از نظر ابنرشد، هر عملی با تشبیه و محاکات بهسوی دو امر حسن و قبح یا فضیلت و رذیلت کشیده میشود. فضیلت اخلاقی در گفتار شرعی بهویژه در قصۀ حضرت یوسف (ع) بهخوبی نشان داده میشود؛ شقاوت از جانب برادران بر یوسف موجب تغییرات در نفس او شد. به سخن دیگر، ترس از خدا و رحم به برادران موجب کسب فضایل بیشتر در او گردید. بدین ترتیب، یوسف (ع) به سعادت دست مییابد و جایگاه اخلاق را نشان میدهد. لذا غایت اخلاق در تلخیص بوطیقا با آیات قرآن و گفتار شرعی کامل میشود؛ زیرا ابزار کاملی برای تربیت انسانی فراهم میکند.
غایت اخلاقی اسلوب ادبی و گفتار شرعی از دیدگاه ابنرشد
3/21/2021 12:00:00 AM
قرآن و غایت گرایی اخلاقی
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی رامندی
،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1399 دوره 13، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
غایت اخلاقی در نیکوماخوس ارسطو
نویسنده:
حسین کیانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 19
اسلوب های قرآن در بیان هنجارهای اخلاقی
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 تابستان 1396 شماره83
جلوه مفاهیم الزام اخلاقی در اسلوب های قرآنی
نویسنده:
حسن سراج زاده*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه قرآن و حدیث » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 25
بررسی سقط جنین از دو دیدگاه وظیفه گرایانه و غایت گرایانه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
بررسی حقیقت غایت و علت غایی از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سقط جنین از دیدگاه اخلاقی
نویسنده:
علیرضا آل بویه
، استاد راهنما:
محسن جوادی
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
نیت اخـلاقی (از دیدگاه کانت و اسلام)
نویسنده:
زهرا موسوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 26