بررسی غایت اخلاق از دیدگاه ابن‌سینا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
کلیدواژه: ابن سینا ، اخلاق ، غایت ، کمال ، سعادت
چکیده:
دیدگاه ابن سینا در اخلاق برگرفته از مبانی فلسفی وی است و، بنابراین، تعریف و موضوع و مسائل و روش و غایتی که برای اخلاق ارائه می دهد برگرفته از آن مبانی فلسفی است. در این مقاله، تلاش ما برای تبیین غایات و اهداف اخلاق از دیدگاه ابن‌سینا است و آن را با توجه به آثار ابن سینا مورد توجه و بررسی قرار داده ایم. غایت اخلاق در نظر ابن سینا کمال عقل عملی است که به معنای حصول ملکه اعتدال است. حصول ملکۀ اعتدالْ کمالِ متوسط و مقدمه برای رسیدن به کمال عقل نظری است و کمال عقل نظری از دید ابن سینا دارای مراتبی است که عالی ترین آن اتصال با عقل فعال است. کمال نفس در جنبۀ عملی و نظری انسان را به سعادت و خیر می رساند. انسان ها به اعتبار تحصیل مراتب کمال در جنبۀ عقل عملی و عقل نظری دارای مراتب مختلف سعادت می گردند. بر دیدگاه ابن سینا اشکالات جدی ای وارد است که در پایان مقاله مورد توجه قرار می گیرد.

خلود نفس از دیدگاه ابن‌سینا

نویسنده: معصومه صفدری ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5

ساختار گزارههای اخلاقی از دیدگاه ابن‌سینا

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45

امکان تقریری غایت گرا از اخلاق اسلامی

مقاله نشریه: نشریه مطالعات اخلاقی » سال 1403 دوره 1، شماره 1 (بهار 1403)

بررسی سقط جنین از دو دیدگاه وظیفه گرایانه و غایت گرایانه

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23

بررسی حقیقت غایت و علت غایی از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش

نویسنده: مریم معارف وند ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اخلاق حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی از منظر ابن‌سینا

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 36

اخلاق از دیدگاه هایک

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

مقایسة علم پیشین الهی از دیدگاه ابن‌سینا و محقق قونوی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21

غایت اخلاقی اسلوب ادبی و گفتار شرعی از دیدگاه ابن‌رشد

نویسنده: رامونا عیسی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 41
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397