اوتانازیای فعّال و منفعل
نویسنده:
جیمز ریچلز ترجمه سیدمحمد حسینی سورکی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
چکیده:
به ناگزیر به بحث و تحلیلهای مهم و مناقشه برانگیزی در باب تمایز مشهور میان اوتانازیای فعال و منفعل میانجامد. اوتانازیا به دو قسم فعّال[i] و منفعل[ii] تقسیم میشود و معمولاً تحلیل و ارزیابی این تقسیم و تمایز با پاسخگویی به این پرسش مهم و کلیدی همراه میشود که بهلحاظ اخلاقی آیا کشتن از سر عمد و اختیار (قتل عمد) شنیع و شرمآورتر است از اینکه فردی را - که با مرگ دستوپنجه نرم میکند - به حال خود رها کنیم تا بمیرد؟ و بهبیان دیگر، بهلحاظ اخلاقی، آیا کشتن (Killing) بدتر و غیر اخلاقیتر است از وانهادن برای مرگ (Letting to die). بسیاری با تکیه بر این استدلال که کشتن عمدی و از سر اختیار - که بهلحاظ حقوقی، قتل بهحساب میآید - بهمراتب بدتر و غیراخلاقیتر است از وانهادن دیگری تا اینکه بمیرد، «اوتانازیای فعال» را غیراخلاقی و ناپسند دانسته و اوتانازیای منفعل را به این سبب که مستظهر به انگیزههای انساندوستانه نیز هست، مجاز و اخلاقی دانستهاند، بهبیان دیگر، بسیاری معتقدند، تمایز وتفاوت ادعایی میان اوتانازیای فعال و اوتانازیای منفعل در داوری اخلاقی نیز تأثیرگذار بوده و این دو قسم بهلحاظ اخلاقی نیز احکام متفاوتی خواهند داشت.در این نوع اوتانازیا، با اعمال شیوههای مستقیم( مثل تزریق عامدانة داروهای مرگبار و...) به زندگی بیماری که مشرف به موت است و ازدرد طاق نفرسایی رنج میبرد، پایان داده میشود. (م.) در این نوع اوتانازیا، بیمار به حال خود رها میشود و پزشک معالج و همراهان بیمار با خودداری از معالجة بیمار و با عدم دخالت در روند طبیعی بیماری، زمینه را برای مرگ او و رهایی از درد و زجر جانکاه حاصل از بیماری، فراهم میآورند. اوتانازیای منفعل گاه با حذف تجهیزات و وسایل حمایتکنندة زندگی و عدم استفاده از آنها (مثل خاموش کردن دستگاههای تنفسی، و یا متوقفکردن مراحل درمانی پزشکی مثل قطع داروها و...) همراه است. از دیگر تقسیمات اتانازیا میتوان به اتانازیای داوطلبانه (voluntary euthanasia) و اتانازیای غیرداوطلبانه (non voluntary euthanasia)و اتانازیای اجباری (involuntary euthanasia) اشاره کرد. (م.)
به ناگزیر به بحث و تحلیلهای مهم و مناقشه برانگیزی در باب تمایز مشهور میان اوتانازیای فعال و منفعل میانجامد. اوتانازیا به دو قسم فعّال[i] و منفعل[ii] تقسیم میشود و معمولاً تحلیل و ارزیابی این تقسیم و تمایز با پاسخگویی به این پرسش مهم و کلیدی همراه میشود که بهلحاظ اخلاقی آیا کشتن از سر عمد و اختیار (قتل عمد) شنیع و شرمآورتر است از اینکه فردی را - که با مرگ دستوپنجه نرم میکند - به حال خود رها کنیم تا بمیرد؟ و بهبیان دیگر، بهلحاظ اخلاقی، آیا کشتن (Killing) بدتر و غیر اخلاقیتر است از وانهادن برای مرگ (Letting to die). بسیاری با تکیه بر این استدلال که کشتن عمدی و از سر اختیار - که بهلحاظ حقوقی، قتل بهحساب میآید - بهمراتب بدتر و غیراخلاقیتر است از وانهادن دیگری تا اینکه بمیرد، «اوتانازیای فعال» را غیراخلاقی و ناپسند دانسته و اوتانازیای منفعل را به این سبب که مستظهر به انگیزههای انساندوستانه نیز هست، مجاز و اخلاقی دانستهاند، بهبیان دیگر، بسیاری معتقدند، تمایز وتفاوت ادعایی میان اوتانازیای فعال و اوتانازیای منفعل در داوری اخلاقی نیز تأثیرگذار بوده و این دو قسم بهلحاظ اخلاقی نیز احکام متفاوتی خواهند داشت.در این نوع اوتانازیا، با اعمال شیوههای مستقیم( مثل تزریق عامدانة داروهای مرگبار و...) به زندگی بیماری که مشرف به موت است و ازدرد طاق نفرسایی رنج میبرد، پایان داده میشود. (م.) در این نوع اوتانازیا، بیمار به حال خود رها میشود و پزشک معالج و همراهان بیمار با خودداری از معالجة بیمار و با عدم دخالت در روند طبیعی بیماری، زمینه را برای مرگ او و رهایی از درد و زجر جانکاه حاصل از بیماری، فراهم میآورند. اوتانازیای منفعل گاه با حذف تجهیزات و وسایل حمایتکنندة زندگی و عدم استفاده از آنها (مثل خاموش کردن دستگاههای تنفسی، و یا متوقفکردن مراحل درمانی پزشکی مثل قطع داروها و...) همراه است. از دیگر تقسیمات اتانازیا میتوان به اتانازیای داوطلبانه (voluntary euthanasia) و اتانازیای غیرداوطلبانه (non voluntary euthanasia)و اتانازیای اجباری (involuntary euthanasia) اشاره کرد. (م.)
اوتانازیای فعّال و منفعل
3/20/2008 12:00:00 AM
فرق و مذاهب فعال در جهان اسلام
نویسنده:
مهدی فرمانیان کاشانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1389 شماره 157
ترجمه؛ رویکرد انفعالی تا رویکرد فعال
نویسنده:
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1390 آذر 1390 شماره316
نقد و بررسی اتصال و یا اتحاد نفس و عقل فعال
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1397 (پياپي 61)، پاييز 1397 شماره1
شخصیت و نقش فعّال زن در زندگی از دیدگاه قرآن
نویسندگان:
اسماعیل باغستانی
،
سیّد محمد حسین فضل اللَّه
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26
سبکشناسی مواجههی امام علی(ع) با گسستهای فعال اجتماعی
نویسنده:
امیر محسن عرفان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 85 - بهار 98