معنای «خدا»
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17
چکیده:
اعتقاد به این که خدا متعالی است، به این معنا نیست که باید دستور زبان واژه «خدا» را مجزا، یگانه، یا غیر قابل درک دانست; من زمانی که از دستور زبان سخن میگویم این واژه را در معنای متعارفش به کار میبرم، نه در معنای مبهمی که نوویتگنشتاینیان (2) به کار میبرند. میخواهم پیشنهادی روششناختی ارائه دهم. اگر گزارهای که در بردارنده واژه «خدا» است معمابرانگیز بنماید، توجه به واژهای که، به لحاظ دستور زبان، بتوان جایگزین آن واژه کرد کمک خواهد کرد. به مثل، اگر درصدد فهم این گزاره باشیم که خدا غایت قصوای بشر است، باید ببینیم گفتن این که ثروت، بهرهمندیهای جنسی، و یا قدرت نظامی نوعی غایت قصوای بشر استبه چه امری اشاره دارد.
گمان میکنم در این که «خدا»، به لحاظ دستور زبان، اسم عام استبا دورانت (3) همرای باشم. با وجود این، حتی اگر «خدا» را اسم خاص میدانستیم، این امر از پرسشهای بیشتری در باب شیوه معناداریاش جلوگیری نمیکرد مگر آن که، براستی، ، بر این باور میبودیم که نامهای خاص «علایم بیمعنا» (5) هستند. این دیدگاه به نحو قابل ملاحظهای دیرپاست، ولی در نظر ندارم هم اکنون، همان چیزی را که بارها به زیان آن گفتهام تکرار کنم; فقط میخواهم بگویم این دیدگاه، به نظر من، نامناسب و نامعقول است.
اعتقاد به این که خدا متعالی است، به این معنا نیست که باید دستور زبان واژه «خدا» را مجزا، یگانه، یا غیر قابل درک دانست; من زمانی که از دستور زبان سخن میگویم این واژه را در معنای متعارفش به کار میبرم، نه در معنای مبهمی که نوویتگنشتاینیان (2) به کار میبرند. میخواهم پیشنهادی روششناختی ارائه دهم. اگر گزارهای که در بردارنده واژه «خدا» است معمابرانگیز بنماید، توجه به واژهای که، به لحاظ دستور زبان، بتوان جایگزین آن واژه کرد کمک خواهد کرد. به مثل، اگر درصدد فهم این گزاره باشیم که خدا غایت قصوای بشر است، باید ببینیم گفتن این که ثروت، بهرهمندیهای جنسی، و یا قدرت نظامی نوعی غایت قصوای بشر استبه چه امری اشاره دارد.
گمان میکنم در این که «خدا»، به لحاظ دستور زبان، اسم عام استبا دورانت (3) همرای باشم. با وجود این، حتی اگر «خدا» را اسم خاص میدانستیم، این امر از پرسشهای بیشتری در باب شیوه معناداریاش جلوگیری نمیکرد مگر آن که، براستی، ، بر این باور میبودیم که نامهای خاص «علایم بیمعنا» (5) هستند. این دیدگاه به نحو قابل ملاحظهای دیرپاست، ولی در نظر ندارم هم اکنون، همان چیزی را که بارها به زیان آن گفتهام تکرار کنم; فقط میخواهم بگویم این دیدگاه، به نظر من، نامناسب و نامعقول است.
معنای «خدا»
3/21/1998 12:00:00 AM
معناى زندگى
نویسنده:
اى. ام آدامز ترجمه زهرا گلپایگانى
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31
معناى زندگى
نویسنده:
سوزان ولف ترجمه محمدعلی عبداللهی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 30-29
معنای حقیقی اختیار
نویسنده:
پروین نبیان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1
معناى دینى زندگى
نویسنده:
جان هارود هیک ترجمه اعظم پویا
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31
بررسی تأثیر عشق و معرفت به خدا بر معنای زندگی از دیدگاه حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]