معنای «خدا»

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17
چکیده:
اعتقاد به این که خدا متعالی است، به این معنا نیست که باید دستور زبان واژه «خدا» را مجزا، یگانه، یا غیر قابل درک دانست; من زمانی که از دستور زبان سخن می‏گویم این واژه را در معنای متعارفش به کار می‏برم، نه در معنای مبهمی که نوویتگنشتاینیان (2) به کار می‏برند. می‏خواهم پیشنهادی روش‏شناختی ارائه دهم. اگر گزاره‏ای که در بردارنده واژه «خدا» است معمابرانگیز بنماید، توجه به واژه‏ای که، به لحاظ دستور زبان، بتوان جایگزین آن واژه کرد کمک خواهد کرد. به مثل، اگر درصدد فهم این گزاره باشیم که خدا غایت قصوای بشر است، باید ببینیم گفتن این که ثروت، بهره‏مندیهای جنسی، و یا قدرت نظامی نوعی غایت قصوای بشر است‏به چه امری اشاره دارد.
گمان می‏کنم در این که «خدا»، به لحاظ دستور زبان، اسم عام است‏با دورانت (3) همرای باشم. با وجود این، حتی اگر «خدا» را اسم خاص می‏دانستیم، این امر از پرسشهای بیشتری در باب شیوه معناداری‏اش جلوگیری نمی‏کرد مگر آن که، براستی، ، بر این باور می‏بودیم که نامهای خاص «علایم بی‏معنا» (5) هستند. این دیدگاه به نحو قابل ملاحظه‏ای دیرپاست، ولی در نظر ندارم هم اکنون، همان چیزی را که بارها به زیان آن گفته‏ام تکرار کنم; فقط می‏خواهم بگویم این دیدگاه، به نظر من، نامناسب و نامعقول است.

معنای «خدا»

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17

خدا و معناى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

معناى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

معناى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 30-29

معنای زندگی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

معنای حقیقی اختیار

نویسنده: پروین نبیان ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1

معناى دینى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

معنای هنر شیعی

کتاب: - 1394

بررسی تأثیر عشق و معرفت به خدا بر معنای زندگی از دیدگاه حکمت متعالیه

نویسنده: زکیه اکبری نژاد ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

گلگشتی در معنای صلوات

نویسنده: زهرا گوهری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 2
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397