نحوه حضور فتوای معیار در فرآیند قانونگذاری در دولت اسلام
نویسنده:
رحمان نجار آلانق
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 51-پاییز1401
چکیده:
فقه سیاسی شیعه با داشتن میراث بزرگ ومنابع غنی در طول تاریخ، مسئول پاسخ گویی به برنامههای عملی مکلفان درهمه شرایط بوده است. با تاسیس حکومت اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه، با محوریت فقه شیعه و کارگزاری فقیه عادل، یکی از بایستههای اساسی در اداره کشور، تغییر و تحول در ساحت تقنین و مناسب سازی این حوزه با نظریه کلان حاکم بر کشور (نظام ولایت فقیه و اداره کشور با محوریت فقه) می باشد. از جمله ایدههای مطرح در زمینه نحوه حضور فقه در فرآیند قانونگذاری، ایده تقنین بر اساس «فتوای معیار» است. بر فرض پذیرش لزوم حضور فقه در ساحت تقنین، اولاً ملاک و معیار برای تقنین کدام فتواست (فتوای ولی فقیه، فتوای مشهور، فتوای اعلم و...)؟ ثانیاً با فرض پذیرش یکی از فتاوای مورد اشاره به عنوان فتوای معیار، نحوه حضور و کاربست فتوای معیار در فرآیند تقنین و قانونگذاری چیست؟ گفتنی است مراحل و فرآیند تقنین در سیستم تقنینی ج.ا.ا. متشکل از پنج مرحله است: یکم) پیشنهاد قانون در قالب طرح نمایندگان مجلس یا لایحه دولت؛ دوم) بررسی و تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی؛ سوم) نظارت بر مصوبات مجلس (توسط شورای نگهبان و در ادامه مجمع تشخیص مصلحت)؛ چهارم) امضای رئیس جمهور و ابلاغ برای اجرای قانون؛ پنجم) انتشار قانون توسط روزنامه رسمی. مسئله دیگر این است که پذیرش اشراب فقه در ساحت تقنین از طریق فتوای معیار، دارای استلزامات و پیامدهای مختلفی است که بررسی میشود.
فقه سیاسی شیعه با داشتن میراث بزرگ ومنابع غنی در طول تاریخ، مسئول پاسخ گویی به برنامههای عملی مکلفان درهمه شرایط بوده است. با تاسیس حکومت اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه، با محوریت فقه شیعه و کارگزاری فقیه عادل، یکی از بایستههای اساسی در اداره کشور، تغییر و تحول در ساحت تقنین و مناسب سازی این حوزه با نظریه کلان حاکم بر کشور (نظام ولایت فقیه و اداره کشور با محوریت فقه) می باشد. از جمله ایدههای مطرح در زمینه نحوه حضور فقه در فرآیند قانونگذاری، ایده تقنین بر اساس «فتوای معیار» است. بر فرض پذیرش لزوم حضور فقه در ساحت تقنین، اولاً ملاک و معیار برای تقنین کدام فتواست (فتوای ولی فقیه، فتوای مشهور، فتوای اعلم و...)؟ ثانیاً با فرض پذیرش یکی از فتاوای مورد اشاره به عنوان فتوای معیار، نحوه حضور و کاربست فتوای معیار در فرآیند تقنین و قانونگذاری چیست؟ گفتنی است مراحل و فرآیند تقنین در سیستم تقنینی ج.ا.ا. متشکل از پنج مرحله است: یکم) پیشنهاد قانون در قالب طرح نمایندگان مجلس یا لایحه دولت؛ دوم) بررسی و تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی؛ سوم) نظارت بر مصوبات مجلس (توسط شورای نگهبان و در ادامه مجمع تشخیص مصلحت)؛ چهارم) امضای رئیس جمهور و ابلاغ برای اجرای قانون؛ پنجم) انتشار قانون توسط روزنامه رسمی. مسئله دیگر این است که پذیرش اشراب فقه در ساحت تقنین از طریق فتوای معیار، دارای استلزامات و پیامدهای مختلفی است که بررسی میشود.
نحوه حضور فتوای معیار در فرآیند قانونگذاری در دولت اسلام
1/1/1401 12:00:00 AM
نظریه تزاحم واجبات شرطی در قانونگذاری (نظریهای در قانونگذاری بر اساس عناوین ثانوی)
نویسنده:
حسنعلی علیاکبریان
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 103
نظام سیاسى و دولت در اسلام(1) (سیماى عمومى نظام سیاسى و دولت در اسلام)
نویسنده:
داود فیرحى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
بررسی نحوه بازنمایی اسلام در روزنامه های کشورهای آمریکای لاتین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اسلام مخالف حضور زنان در مشارکتهای اجتماعی نیست
نویسنده:
عصمت گیویان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 261
بررسی آسیب شناسی تضمین فقه در فرآیند قانون گذاری دولت اسلامی
نویسنده:
میلاد چراغی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 43-پاییز1399
معیار شرک در قرآن
نویسندگان:
آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی
،
سید ابوفضائل مجتهدی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1394
فرایند ورود اسلام به قم در قرن نخست هجری
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی » سال 1391 (پياپي 94)، بهار و تابستان 1391 شماره1
همهپرسی تقنینی؛ تجلی مردمسالاری در عرصهی قانونگذاری
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 83 - پاییز 97