اصالت ابتنای حسی
نویسنده:
حسین بهرامی اقدم
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 3
چکیده:
یکی از اصول و قواعدی که برخی از علما، بهویژه فقها، در روند استنباط امور نقلی از آن بهره میبرند، قاعده ترجیح حس در محتمل الحس و الحدس یا اصالت حس است. طبق این نظر در دوران بین حسی یا حدسی بودن یک امر، درجایی که اعتبار به حسی بودن امر است نه حدسی بودن آن، جانب حس ترجیح داده شده و بر این اساس، آثار حسی بودن بر آن امر مترتب شده و ملتزم به لوازم آن می گردد. قائلان در اعتبار این اصل به ادله ای چون بنای عقلا، ظاهر حال، ظاهر کلام بهضمیمه وثاقت راوی و نیز عدم اعتناء به شک تمسک می کنند. در مقابل عده ای نیز این اصل را رد کرده و بهصورت اجمال آن را بیاعتبار و بی پشتوانه از دلیل می دانند. نویسنده در این پژوهش بنیادی- کاربردی و با روش کتابخانهای و رجوع به آثار، معروف ترین کاربست های این قاعده در نزد قائلان آن را ارائه میدهد، سپس در توصیف و تحلیل ادله هر دو طرف در پذیریش و عدم پذیرش این اصل بهصورت تفصیلی، به این نتیجه می رسد که ادله مورد استناد بر این اصل، ناتمام بوده و این ترجیح خالی از پشتوانه و دلیل معتبر است و قول به عدم اعتبار آن مصیب بهواقع است.
یکی از اصول و قواعدی که برخی از علما، بهویژه فقها، در روند استنباط امور نقلی از آن بهره میبرند، قاعده ترجیح حس در محتمل الحس و الحدس یا اصالت حس است. طبق این نظر در دوران بین حسی یا حدسی بودن یک امر، درجایی که اعتبار به حسی بودن امر است نه حدسی بودن آن، جانب حس ترجیح داده شده و بر این اساس، آثار حسی بودن بر آن امر مترتب شده و ملتزم به لوازم آن می گردد. قائلان در اعتبار این اصل به ادله ای چون بنای عقلا، ظاهر حال، ظاهر کلام بهضمیمه وثاقت راوی و نیز عدم اعتناء به شک تمسک می کنند. در مقابل عده ای نیز این اصل را رد کرده و بهصورت اجمال آن را بیاعتبار و بی پشتوانه از دلیل می دانند. نویسنده در این پژوهش بنیادی- کاربردی و با روش کتابخانهای و رجوع به آثار، معروف ترین کاربست های این قاعده در نزد قائلان آن را ارائه میدهد، سپس در توصیف و تحلیل ادله هر دو طرف در پذیریش و عدم پذیرش این اصل بهصورت تفصیلی، به این نتیجه می رسد که ادله مورد استناد بر این اصل، ناتمام بوده و این ترجیح خالی از پشتوانه و دلیل معتبر است و قول به عدم اعتبار آن مصیب بهواقع است.
اصالت ابتنای حسی
1/1/1402 12:00:00 AM
اصالت عرفان اسلامى*
نویسنده:
مارتین لینگز ترجمه فروزان راسخی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
اصالت وجودی فرد – اجتماع (نقدی بر اصالت فرد و جامعه)
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین خیری
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1392