بازخوانی اصالت صحت

مقاله نشریه: جستار » سال 1387 19 (ویژه قواعد فقه 1)
چکیده:
قاعده یا اصل صحت و به اصطلاح فقهی «اصالة الصحة»از قواعد بسیار مهم فقه است که احکام بسیاری از آن استخراج می شودو آیات و روایات فراوانی در جنبه های مختلف بر اعتبار آن دلالت می کند.
با این حال مهم ترین دلیل اصل صحت در اعمال دیگران سیره و روش عقلاست،و بدین جهت قاعدتا این اصل باید مقبول عقلا و خردمندان باشد.
پذیرفتن یا نپذیرفتن بعضی از عناوین مثل «شرط علم به صصحت و فساد»،«صحت نزد فاعل یا حامل»ف«لزوم احراز وقوع فعل جامع»،و«منشأ شک در صحت »،دایره تاثیر این قاعده را در فروعات فقهی و آثار شرعی آن مترتب می شودتضییق کرده یا توسعه می دهد.
در قانون مدنی ایران نیز،مواد بسیاری متاثر از این اصل است و در قلمرو حقوقی معاصر از قبیل بیمه، حقوق مولفین و مانند آن از تاثیر مهمی برخوردار است.با این اصل گاه قراردادی را که در فقه اسلامی  نام و عنوان خاصی ندارد،صحیح می شمارند؛اما با اجرای  اصل صحت در فعل مسلم تنها اثر شرعی آن که وضع و رفع آن به دست شارع است،اثبات می شود؛بنا بر این لوازم عادی ،عقلی و مقارنات اتفاقیه فعل،اثبات نمی شود.

بررسی «اصالت صحت»

مقاله نشریه: جستار » سال 1387 19 (ویژه قواعد فقه 1)

اصالت جاوید

کتاب: بوستان کتاب - 1390

توصیف مبحث اصالت وجود و اصالت ماهیت

مقاله نشریه: جستار » سال 1386 شماره 17

ملاک صحت الزامات تشریعی

استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان ، استاد مشاور: عسکری سلیمانی ، دانشجو: کمیل قنبرزاده ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1392 - [کارشناسی ارشد]

اصالت تاریخی حدیث

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 31و32 (ویژه حدیث)

اصالت عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

اصالت ابتنای حسی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 3

ضابطه‏شناسى صحت و فساد شرط

مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 71

ره توشه 11؛ صحیفه صحت

کتاب: آستان قدس رضوی - 1391
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397