نقد گمانه های دکتر نصرحامد ابوزید
نویسنده:
سیدمرتضی حسینی شاهرودی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 1
کلیدواژه:
تفسیر قرآن
،
مقدمات تفسیری
،
فهم قرآن
،
زبان قرآن
،
قرآن و فرهنگ زمانه
،
مجاز
،
جن
،
نقد آراء ابوزید
چکیده:
چکیده: قرآن پژوهی از مهم ترین موضوعات تحقیق و پژوهش به ویژه در میان مسلمانان، از عصر نزول تاکنون بوده است. نکته ای که بسا کمتر مورد توجه قرار گرفته، میزان و معیار توزین و ارزیابی چنین پژوهش هایی است. در دوره های مختلف، مباحث جدیدی «پیرامون قرآن» و نه «دربارۀ قرآن» مطرح شده است که هر کدام به جای خود سودمند بوده است اما این مباحث پیرامونی را به عنوان فهم های یقینی قرآنی تلقی کردن، خالی از هرگونه دلیل قابل توجهی است و همین مهم ترین ضعف داوری جدید در برخی از پژوهش های قرآنی اخیر است. پژوهشگر باید به لوازم گفتهها و آراء خود پایبند باشد و توانائی پاسخگویی به برآیندهای عقل ستیز یا ایمان ستیز گفتههای خود داشته باشد. نقطۀ ضعف بسیاری از آراء جدید دینپژوهان و قرآنپژوهان، فقدان عقلپذیری و سازواری درونی آنهاست. نصرحامد ابوزید یکی از کسانی است که شاید به خاطر ناآشنایی به علوم عقلی، به لوازم آراء خود توجه نداشته، در پژوهشهای قرآنی خویش، از رویکرد خردپذیر و برهانی غفلت کرده است. برای نشان دادن این غفلت، ده نمونه از اندیشههای قرآنی وی- که در مقالۀ قبلی از آنها سخن به میان آمده است- به تیغ نقد و سنجش کشیده شده است.
چکیده: قرآن پژوهی از مهم ترین موضوعات تحقیق و پژوهش به ویژه در میان مسلمانان، از عصر نزول تاکنون بوده است. نکته ای که بسا کمتر مورد توجه قرار گرفته، میزان و معیار توزین و ارزیابی چنین پژوهش هایی است. در دوره های مختلف، مباحث جدیدی «پیرامون قرآن» و نه «دربارۀ قرآن» مطرح شده است که هر کدام به جای خود سودمند بوده است اما این مباحث پیرامونی را به عنوان فهم های یقینی قرآنی تلقی کردن، خالی از هرگونه دلیل قابل توجهی است و همین مهم ترین ضعف داوری جدید در برخی از پژوهش های قرآنی اخیر است. پژوهشگر باید به لوازم گفتهها و آراء خود پایبند باشد و توانائی پاسخگویی به برآیندهای عقل ستیز یا ایمان ستیز گفتههای خود داشته باشد. نقطۀ ضعف بسیاری از آراء جدید دینپژوهان و قرآنپژوهان، فقدان عقلپذیری و سازواری درونی آنهاست. نصرحامد ابوزید یکی از کسانی است که شاید به خاطر ناآشنایی به علوم عقلی، به لوازم آراء خود توجه نداشته، در پژوهشهای قرآنی خویش، از رویکرد خردپذیر و برهانی غفلت کرده است. برای نشان دادن این غفلت، ده نمونه از اندیشههای قرآنی وی- که در مقالۀ قبلی از آنها سخن به میان آمده است- به تیغ نقد و سنجش کشیده شده است.
نقد گمانه های دکتر نصرحامد ابوزید
3/21/2002 12:00:00 AM
آراء و اندیشه های قرآنی دکتر نصرحامد ابوزید
نویسنده:
مرتضی کریمی نیا
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 1
نقد تقریر نصر حامد ابوزید از تاریخ مندی قرآن
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1389 (پياپي 6)، پاييز و زمستان 1389 شماره2
تعدد معنا در قرآنپژوهی ابوزید
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72
قرآن بهمثابه گفتار، نه متن؛ نقد آخرین دیدگاه ابوزید در باب وحی و قرآن
نویسنده:
عبدالله نصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 70
نقد و معرفى کتاب «قرآنشناسى» اثر دکتر مهدى فولادوند
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره مهدویت
نویسندگان:
علیرضا آل بویه
،
حمزه اسلامی نسب*
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1394 تابستان 1394 شماره9
گمانه های جواز اباحه گری خطابیه و مواجهه امام صادق (ع) با آن
نویسندگان:
یدالله حاجی زاده*
،
نعمت الله صفری فروشانی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1399 دوره 6، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره خاستگاه تشیع
نویسندگان:
علیرضا آل بویه*
،
حمزه علی اسلامی نسب
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 بهار 1395 شماره12