تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشههای علامه طباطبایی ره و بنباز
نویسنده:
فاطمه رئوفی تبار
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
چکیده:
تفاوت جنسیتی، به معنی مذکر یا مونثبودن ازجمله ویژگیهایی است که نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف میکند. با وجود تمام اختلافهای زن و مرد، هر دو در ذیل نوعی واحد قرار میگیرند و اشتراکهای آنها سبب میشود که هر دو، انسان نامیده شوند. با این حال، اختلافهای وابسته به جنسیت، نگاههای متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن سبب شده است. برخی، مردبودن را نوعی کمال انسانی برشمرده و معتقدند زن به دلیل نوع خلقت و جنسیتش نمیتواند انسانی کامل به شمار رود و فعالیت اجتماعی او، تنها مانعی برای تعالی انسانهای کامل و جنس مرد است. در مقابل، اندیشمندان اسلامی معتقدند که ملاک در ارزش انسانی، تقواست و زن و مرد هر دو میتوانند به کمالات انسانی دست یابند. هر دو اندیشه در معرفت اسلامی، دارای نمایندگانی است؛ اما آنچه ضرورت دارد، مشخصشدن نگاه اصیل اسلامی است و این مهم جز با عرضه این دو دیدگاه بر آیات قرآن و سنت معصومین^ ممکن نخواهد بود. هدف از این پژوهش، تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی از نظرگاه امامیه (به نمایندگی از تلقی دوم) و وهابیت (به نمایندگی از تلقی اول) با محوریت اندیشههای تفسیری علامه طباطبایی و بنباز است که با روش تطبیق و تحلیل به نگارش درآمده است. بر این اساس، بن باز در وهابیت ازجمله کسانی است که با اعتقاد به نقص عقل و ایمان زن، فعلیت انسانی او را بیپاسخ قرار داده است. این نگاه با تکیه به ظاهر برخی احادیث، چشم خود را بر روی آیات و روایات متعدد قرآن بسته است. آیاتی که تکامل انسان را مقید به جنسیت خاصی نکرده و ملاک و معیار را تنها انسانیت و تقوا میداند. در مقابل، علامه طباطبایی به نمایندگی از تفکر امامیه، معتقد است زن از منظر هستیشناسی و انسانشناسی، شان و شخصیتی انسانی داشته و با مرد، تفاوتی ندارد. زن و مرد با تقواپیشگی میتوانند مراحل فعلیت خود را بدون هرگونه تبعیض، پشت سرگذارند؛ با این حال، تفاوتهای طبیعی زن و مرد، حقوق و وظایف اجتماعی متفاوتی را برای آندو به همراه دارد.
تفاوت جنسیتی، به معنی مذکر یا مونثبودن ازجمله ویژگیهایی است که نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف میکند. با وجود تمام اختلافهای زن و مرد، هر دو در ذیل نوعی واحد قرار میگیرند و اشتراکهای آنها سبب میشود که هر دو، انسان نامیده شوند. با این حال، اختلافهای وابسته به جنسیت، نگاههای متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن سبب شده است. برخی، مردبودن را نوعی کمال انسانی برشمرده و معتقدند زن به دلیل نوع خلقت و جنسیتش نمیتواند انسانی کامل به شمار رود و فعالیت اجتماعی او، تنها مانعی برای تعالی انسانهای کامل و جنس مرد است. در مقابل، اندیشمندان اسلامی معتقدند که ملاک در ارزش انسانی، تقواست و زن و مرد هر دو میتوانند به کمالات انسانی دست یابند. هر دو اندیشه در معرفت اسلامی، دارای نمایندگانی است؛ اما آنچه ضرورت دارد، مشخصشدن نگاه اصیل اسلامی است و این مهم جز با عرضه این دو دیدگاه بر آیات قرآن و سنت معصومین^ ممکن نخواهد بود. هدف از این پژوهش، تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی از نظرگاه امامیه (به نمایندگی از تلقی دوم) و وهابیت (به نمایندگی از تلقی اول) با محوریت اندیشههای تفسیری علامه طباطبایی و بنباز است که با روش تطبیق و تحلیل به نگارش درآمده است. بر این اساس، بن باز در وهابیت ازجمله کسانی است که با اعتقاد به نقص عقل و ایمان زن، فعلیت انسانی او را بیپاسخ قرار داده است. این نگاه با تکیه به ظاهر برخی احادیث، چشم خود را بر روی آیات و روایات متعدد قرآن بسته است. آیاتی که تکامل انسان را مقید به جنسیت خاصی نکرده و ملاک و معیار را تنها انسانیت و تقوا میداند. در مقابل، علامه طباطبایی به نمایندگی از تفکر امامیه، معتقد است زن از منظر هستیشناسی و انسانشناسی، شان و شخصیتی انسانی داشته و با مرد، تفاوتی ندارد. زن و مرد با تقواپیشگی میتوانند مراحل فعلیت خود را بدون هرگونه تبعیض، پشت سرگذارند؛ با این حال، تفاوتهای طبیعی زن و مرد، حقوق و وظایف اجتماعی متفاوتی را برای آندو به همراه دارد.
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشههای علامه طباطبایی ره و بنباز
1/1/1402 12:00:00 AM
تحلیل شاخصههای تمدن اسلامی با محوریت دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
پریا نوری خسروشاهی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
تأثیر مبانی انسانشناسی اسلامی علامه طباطبایی و علامه مصباح بر علوم انسانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
بررسی اعتباری بودن علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
تأثیر اعمال و ملکات بر حقیقت انسان از منظر علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تغییرات فرهنگی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسندگان:
مرضیه فخری
،
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
تحلیل نقش گرایشهای فطری در تصمیمگیری انسان از نظرگاه علامه طباطبائی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
عدالت اجتماعی مبتنی بر عقلانیت عملی از دیدگاه علامه طباطبایی ره
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره2(پیاپی42)
انطباق یا عدم انطباق کوروش بر ذوالقرنین با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
اصغر میرزاپور / عباس تقوی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98