مهندسی تمدن اسلامی از منظر سید منیرالدین حسینی الهاشمی
نویسنده:
مصطفی جمالی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 74
چکیده:
در اندیشه تمدنی سید منیر الدین حسینی الهاشمی، تمدن بسترساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت است و لازمه این ارتباط حضور تمدن هم در نحوه تأثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تأثیر طبیعت بر انسان و جامعه است. البته مناسبات و ابعاد حیات اجتماعی آنگاه وصف تمدنی مییابند که نهادینه شده باشند. اسلامیبودن تمدن به معنای جریان روشمند دین در تمامی حوزههای حیات تمدنی ـ اجتماعی بشر است. نظام مفاهیم (مفاهیم بنیادی، راهبردی و کاربردی)، ساختارهای اجتماعی، محصولات تمدنی (که بر اساس آن جریان نیاز و ارضا مدیریت میشود)، زیرساخت اساسی یک تمدن است که بر اساس آن اخلاق اجتماعی و سبک زندگی شکل میگیرد. تمدن مادی غرب اگرچه توانسته است مبتنیبر مبانی و اهداف خود لوازم تمدنی خود را شکل دهد، ولی بهدلیل جهتگیری مادیاش تمدنی رو به افول است. بر اساس اندیشه تمدنی سید منیرالدین، بهمنظور تحقق تمدن اسلامی میبایست مبتنی بر مبانی، آموزهها و اهداف اسلام ناب هم به شبکه علوم و هم به ساختارها و هم فراوردههای تمدنی دست یافت. بر این اساس در شبکه علوم اسلامی که هسته تمدن اسلامی است، دستیابی به سه لایه از دانشهای راهبردی و کاربردی ضرورت دارد که در هماهنگی نظری کامل باید زیرساخت نظری تمدن اسلامی را تمام کنند. این سهلایه نظری فقه سرپرستی، علوم اسلامی کاربردی و مدلهای اسلامی اداره جامعه هستند.
در اندیشه تمدنی سید منیر الدین حسینی الهاشمی، تمدن بسترساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت است و لازمه این ارتباط حضور تمدن هم در نحوه تأثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تأثیر طبیعت بر انسان و جامعه است. البته مناسبات و ابعاد حیات اجتماعی آنگاه وصف تمدنی مییابند که نهادینه شده باشند. اسلامیبودن تمدن به معنای جریان روشمند دین در تمامی حوزههای حیات تمدنی ـ اجتماعی بشر است. نظام مفاهیم (مفاهیم بنیادی، راهبردی و کاربردی)، ساختارهای اجتماعی، محصولات تمدنی (که بر اساس آن جریان نیاز و ارضا مدیریت میشود)، زیرساخت اساسی یک تمدن است که بر اساس آن اخلاق اجتماعی و سبک زندگی شکل میگیرد. تمدن مادی غرب اگرچه توانسته است مبتنیبر مبانی و اهداف خود لوازم تمدنی خود را شکل دهد، ولی بهدلیل جهتگیری مادیاش تمدنی رو به افول است. بر اساس اندیشه تمدنی سید منیرالدین، بهمنظور تحقق تمدن اسلامی میبایست مبتنی بر مبانی، آموزهها و اهداف اسلام ناب هم به شبکه علوم و هم به ساختارها و هم فراوردههای تمدنی دست یافت. بر این اساس در شبکه علوم اسلامی که هسته تمدن اسلامی است، دستیابی به سه لایه از دانشهای راهبردی و کاربردی ضرورت دارد که در هماهنگی نظری کامل باید زیرساخت نظری تمدن اسلامی را تمام کنند. این سهلایه نظری فقه سرپرستی، علوم اسلامی کاربردی و مدلهای اسلامی اداره جامعه هستند.
مهندسی تمدن اسلامی از منظر سید منیرالدین حسینی الهاشمی
3/21/2014 12:00:00 AM
مهندسی تمدن اسلامی و جنبش نرم افزاری
ارائه دهنده:
مصطفی جمالی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1386
تحلیل مهندسی توحیدی تمدن مهدوی
نویسندگان:
خدامراد سلیمیان
،
امیرعباس خسروی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1401 دوره 11، شماره 42 (پاییز 1401)
منطق پویایی تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان
نویسنده:
سید حمیدرضا بطحایی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
انسجام اسلامی از منظر تاریخ و تمدن اسلامی (، امکان و راهکارها)
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری فر سیدعلی رضا واسعی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386
زمینهها و بایستههای تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر تمدنگرایان
نویسندگان:
زاهد غفاری هشجین
،
حسن ناصرخاکی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 75 - پاییز 95
فرآیند تحقق تمدن اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای
نویسندگان:
فرزاد جهان بین *
،
مسعود معینی پور
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1393 زمستان 1393 شماره39
جایگاه علم دینی در تمدن اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی
نویسنده:
محمد جواد صلاحی جهرمی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 28 - زمستان 1395
تمدن اسلامی
نویسندگان:
لوییس برنارد
،
غلام رضا جمشیدیها
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34
مهندسى فرهنگ، مبناى سبک زندگى اسلامى
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1394 شماره 175