جایگاه علم دینی در تمدن اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی
نویسنده:
محمد جواد صلاحی جهرمی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 28 - زمستان 1395
چکیده:
مسئله اصلی این تحقیق فهم نسبت دو مقوله علم دینی و تمدن نوین اسلامی و همچنین بررسی و واکاوی جایگاه علم دینی در تمدن نوین اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی میباشد. دال مرکزی بحث پیرامون وضع بینابین جامعهای است که در آن انقلاب اسلامی رخ داده است؛ جامعهای که نه با سنت نسبت تام دارد و نه تجدد را به تمامه اخذ کرده است. در وضعیتی که انقلاب اسلامی داعیه تمدنسازی دارد، و از طرفی به دنبال نقشه علمی جامع کشور، پیریزی و پرداختن به این نقشه، بدون داشتن افق و نگرش تمدنی امری آنچنان که باید نخواهد بود.ین پژوهش بهدنبال است که با پرسش اصلی از انقلاب اسلامی و چیستی مسیر بنای تمدن نوین اسلامی از نگاه دکتر داوری اردکانی، به نسبت علم دینی و تمدن حرکت کرده و پس از مشخص شدن این نسبت، ترسیم ایشان از نوع حرکت برای تمدنسازی را بدست اوریم و تحلیل کنیم. لذا در این پژوهش، بهدنبال استفاده نظری و راهبردی از این نسبت برای آنچه اندیشه انقلاب اسلامی بهعنوان افق خویش مطرح کرده است یعنی تمدن نوین اسلامی میباشیم. مدعای اصلی این پژوهش آن است که تا زمانی که عالَم دینی نشود، علم دینی شکل نمیگیرد و تا پیش از آن تنها میتوان از طلب علم دینی سخن به میان آورد و این طلب است که میتواند زمینهساز ایجاد عالَم دینی باشد. .
مسئله اصلی این تحقیق فهم نسبت دو مقوله علم دینی و تمدن نوین اسلامی و همچنین بررسی و واکاوی جایگاه علم دینی در تمدن نوین اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی میباشد. دال مرکزی بحث پیرامون وضع بینابین جامعهای است که در آن انقلاب اسلامی رخ داده است؛ جامعهای که نه با سنت نسبت تام دارد و نه تجدد را به تمامه اخذ کرده است. در وضعیتی که انقلاب اسلامی داعیه تمدنسازی دارد، و از طرفی به دنبال نقشه علمی جامع کشور، پیریزی و پرداختن به این نقشه، بدون داشتن افق و نگرش تمدنی امری آنچنان که باید نخواهد بود.ین پژوهش بهدنبال است که با پرسش اصلی از انقلاب اسلامی و چیستی مسیر بنای تمدن نوین اسلامی از نگاه دکتر داوری اردکانی، به نسبت علم دینی و تمدن حرکت کرده و پس از مشخص شدن این نسبت، ترسیم ایشان از نوع حرکت برای تمدنسازی را بدست اوریم و تحلیل کنیم. لذا در این پژوهش، بهدنبال استفاده نظری و راهبردی از این نسبت برای آنچه اندیشه انقلاب اسلامی بهعنوان افق خویش مطرح کرده است یعنی تمدن نوین اسلامی میباشیم. مدعای اصلی این پژوهش آن است که تا زمانی که عالَم دینی نشود، علم دینی شکل نمیگیرد و تا پیش از آن تنها میتوان از طلب علم دینی سخن به میان آورد و این طلب است که میتواند زمینهساز ایجاد عالَم دینی باشد. .
جایگاه علم دینی در تمدن اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی
3/20/2016 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی جایگاه علم دینی در تمدن سازی نوین اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی و داوری اردکانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389 (پياپي 4)، تابستان 1389 شماره2
جایگاه غرب شناسی در تمدن سازی نوین اسلامی
نویسنده:
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: اندیشه تمدنی اسلام » سال 1394 سال 1394 - شماره 1
جایگاه و نقش وقف در مبانی تمدن اسلامی
نویسندگان:
سید محمود موسوی
،
سید حامد موسوی
،
مقاله نشریه: وقف میراث جاویدان » سال 1397 پاییز 1397 شماره 103
منطق پویایی تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان
نویسنده:
سید حمیدرضا بطحایی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
علم «دین شناسی» در جهان و تمدن اسلامی
نویسنده:
سید محمد ثقفی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1379 شماره 63
تاملاتی درباره مواجهه نظری دکتر باقری با «علم دینی»
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: کتاب نقد » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره72-73
بررسی نقش فلسفه اسلامی و جایگاه آن در تمدن اسلامی
نویسنده:
حسن عبدی*
،
مقاله نشریه: فصلنامه تمدن پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 1 (بهار 1401)
عقلانیت و داوری سایر فرهنگها از منظر علامه طباطبایی
نویسندگان:
داود رحیمی سجاسی
،
زهرا فلسفین
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 1 (پیاپی 9)