شبکه ولاء؛ طرحی از الگوی جامعه قرآنی از منظر آیتالله محمدمهدی آصفی
نویسنده:
محمد اسماعیل نباتیان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 شماره 77 - بهار 96
چکیده:
«شبکه ولاء» از مفاهیم بدیعی است که آیتالله محمدمهدی آصفی با هدف ترسیم یک جامعه آرمانی اسلامی از قرآن کریم استخراج کرده است. شبکۀ ولاء را بر اساس نظریه سیستمی میتوان بهمثابه یک سیستم متشکل از ساختارهای ترسیمشده و کارکردهای تعریفشدهای دانست که در طریقی خاص و برای نیل به غایتی ویژه جهتدهی شده است. آیتالله آصفی از ساختار این سیستم به «خطوط» تعبیر و با بهرهگیری از روایات، این سیستم را دارای ساختاری سهوجهی تعریف کرده است: خطوط طولی ناظر بر رابطه فرد مسلمان با مجموعهای از رهبران و اولیالامر است که به حاکمیت الهی میانجامد. خطوط عرضی بیانگر ارتباط انسان مسلمان با جماعت مسلمین در این جامعه آرمانی است. خطوط عمقی مبیّن ارتباط فرد مسلمان با عمق تاریخ و تمدن و سیرۀ اولیا و اوصیاست. علامه آصفی برای تعریف نوع روابط تعیینشده میان ساختارها (خطوط) در درون شبکه ولاء، از دو مفهوم قرآنی بهره گرفته است: «سلام» و «نصیحت» که کارکردشان، پیوند دادن میان ساختارها و زیرساختارها برای دستیابی انسان مسلمان به غایت پیوند و ولای الهی است. نکته شایان ذکر اینکه، اساساً کنشگر محوری در شبکۀ ولاء، انسان مسلمان است و مرزبندی این سیستم بر مرزهای عقیدتی ابتنا یافته است و به همین دلیل، ولاء برای ارتباطات انسان مسلمان تعریف شده است و در مقابل، مفهوم برائت در قبال کافران معنا پیدا میکند.
«شبکه ولاء» از مفاهیم بدیعی است که آیتالله محمدمهدی آصفی با هدف ترسیم یک جامعه آرمانی اسلامی از قرآن کریم استخراج کرده است. شبکۀ ولاء را بر اساس نظریه سیستمی میتوان بهمثابه یک سیستم متشکل از ساختارهای ترسیمشده و کارکردهای تعریفشدهای دانست که در طریقی خاص و برای نیل به غایتی ویژه جهتدهی شده است. آیتالله آصفی از ساختار این سیستم به «خطوط» تعبیر و با بهرهگیری از روایات، این سیستم را دارای ساختاری سهوجهی تعریف کرده است: خطوط طولی ناظر بر رابطه فرد مسلمان با مجموعهای از رهبران و اولیالامر است که به حاکمیت الهی میانجامد. خطوط عرضی بیانگر ارتباط انسان مسلمان با جماعت مسلمین در این جامعه آرمانی است. خطوط عمقی مبیّن ارتباط فرد مسلمان با عمق تاریخ و تمدن و سیرۀ اولیا و اوصیاست. علامه آصفی برای تعریف نوع روابط تعیینشده میان ساختارها (خطوط) در درون شبکه ولاء، از دو مفهوم قرآنی بهره گرفته است: «سلام» و «نصیحت» که کارکردشان، پیوند دادن میان ساختارها و زیرساختارها برای دستیابی انسان مسلمان به غایت پیوند و ولای الهی است. نکته شایان ذکر اینکه، اساساً کنشگر محوری در شبکۀ ولاء، انسان مسلمان است و مرزبندی این سیستم بر مرزهای عقیدتی ابتنا یافته است و به همین دلیل، ولاء برای ارتباطات انسان مسلمان تعریف شده است و در مقابل، مفهوم برائت در قبال کافران معنا پیدا میکند.
شبکه ولاء؛ طرحی از الگوی جامعه قرآنی از منظر آیتالله محمدمهدی آصفی
3/21/2017 12:00:00 AM
شاخصههای جامعه مهدوی از منظر امامیه
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 15
طراحی و استقرار شبكه شهرهای قرآنی و رتبهبندی شهرها از منظر طراحی و نوآوریهای قرآنی با همكاری نهادهای فرادستی مرتبط
طرح پژوهشی: »
تولید محتوای كتاب منزلت علم و عالم؛ الگوی ارتباطی معلم با دانشآموزان از منظر آیتالله جوادی آملی
طرح پژوهشی: »
قدرت در قرآن از منظر تفسیر فی رحاب القرآن الکریم آیت الله آصفی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
مختار شیخ حسینی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 67 - پاییز 93
قدرت در قرآن از منظر تفسیر فی رحاب القرآن الکریم آیت الله آصفی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
مختار شیخ حسینی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 (پياپي 67)، پاييز 1393 شماره3
تربیت جماعت صالحان در سیره سیاسی معصومین (ع) از منظر آیت الله آصفی
نویسنده:
مختار شیخ حسینی*
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1399 دوره 8، شماره 31 (زمستان 1399)
سرمقاله: قرن چهارده از منظر پژوهشهای قرآنی
نویسنده:
احمد ترابی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 7-8
ویژگیهای اجتماعی جامعه مهدوی از دیدگاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی(ره)
نویسندگان:
محسن قنبری نیک
،
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1401 شماره2(پیاپی6)
مبانی و اصول حکمی ـ قرآنی انتظار از دیدگاه آیتالله خامنهای (مدظله)
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1399 شماره 1
مبانی قرآنی وحدت از دیدگاه آیتالله مکارم شیرازی و سید قطب
نویسنده:
حمید ابراهیم زاده
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 3