سعادت از منظر ارسطو و ابنمسکویه رازی
نویسندگان:
علیمحمد ساجدی
،
هاجر دارایی تبار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
چکیده:
پرسش دربارۀ مفهوم و مصداق سعادت ریشه در سرشت آدمی دارد. مقایسۀ اندیشههای دو اندیشمند صاحبنظر در این زمینه، یکی از یونان باستان و دیگری از حکمای اسلامی همروزگار با ابنسینا، برای شناخت نوآوری متفکران اسلامی در برابر رهآورد یونانیان در ساحتهای گوناگون فلسفی بسیار اهمیت دارد. این جستار کوتاه به روش تحلیلیتطبیقی است و پس از تأملی چند دربارۀ مبانی فلسفی و اخلاقی هریک از این متفکران، شباهتها و تفاوتهای آنها را دربارۀ سعادت کاویده است. اگرچه ارسطو باتوجه کامل به مؤلفههای عقل و لذت و دوستی، نظریۀ فضیلت و سعادت را حول محور اعتدال تعریف میکند، به دلیل نگاه غیرتوحیدیاش به خدا و جهان و بیتوجهیاش به معاد، قادر نیست مدل موفقی از مفهوم و مصداق سعادت ارائه کند. برخلاف او ابنمسکویه با جهانبینی توحیدی میکوشد، همین معانی را برپایۀ شناخت نفس و عقل و شرع تبیین کند. ابنمسکویه سعادت را به دو قسم دنیایی و آخرتی تقسیم و مصداق واقعی سعادت را قرب الهی معرفی میکند. هر دو متفکر بر تعریف سعادت به خیر متعالی (خیر اعلی) تأکید میورزند؛ اما ازآنجاکه مبانی اندیشۀ اخلاقیِ آنها با یکدیگر متفاوت است، لوازم اندیشۀ آنان نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
پرسش دربارۀ مفهوم و مصداق سعادت ریشه در سرشت آدمی دارد. مقایسۀ اندیشههای دو اندیشمند صاحبنظر در این زمینه، یکی از یونان باستان و دیگری از حکمای اسلامی همروزگار با ابنسینا، برای شناخت نوآوری متفکران اسلامی در برابر رهآورد یونانیان در ساحتهای گوناگون فلسفی بسیار اهمیت دارد. این جستار کوتاه به روش تحلیلیتطبیقی است و پس از تأملی چند دربارۀ مبانی فلسفی و اخلاقی هریک از این متفکران، شباهتها و تفاوتهای آنها را دربارۀ سعادت کاویده است. اگرچه ارسطو باتوجه کامل به مؤلفههای عقل و لذت و دوستی، نظریۀ فضیلت و سعادت را حول محور اعتدال تعریف میکند، به دلیل نگاه غیرتوحیدیاش به خدا و جهان و بیتوجهیاش به معاد، قادر نیست مدل موفقی از مفهوم و مصداق سعادت ارائه کند. برخلاف او ابنمسکویه با جهانبینی توحیدی میکوشد، همین معانی را برپایۀ شناخت نفس و عقل و شرع تبیین کند. ابنمسکویه سعادت را به دو قسم دنیایی و آخرتی تقسیم و مصداق واقعی سعادت را قرب الهی معرفی میکند. هر دو متفکر بر تعریف سعادت به خیر متعالی (خیر اعلی) تأکید میورزند؛ اما ازآنجاکه مبانی اندیشۀ اخلاقیِ آنها با یکدیگر متفاوت است، لوازم اندیشۀ آنان نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
سعادت از منظر ارسطو و ابنمسکویه رازی
3/20/2016 12:00:00 AM
سعادت در اخلاق ارسطو
نویسندگان:
بهرام علیزاده
،
نیره سادات میرموسی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 104
رابطه لذت و سعادت از دیدگاه اپیکور ، ارسطو و ملاصدرا
نویسنده:
ولی غیبی
، استاد راهنما:
محمدعلی شمالی
، استاد مشاور 1:
محسن جوادی
، استاد مشاور 2:
حسن معلمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
سعادت و شقاوت از منظر صدرالمتألهین
نویسندگان:
طاهره قاسمی
،
جعفر شانظری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 24
چیستی لذت از منظر ابنسینا و فخر رازی
نویسندگان:
نفیسه ترابی
،
محسن جوادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
عقل اخلاقی از منظر دو حکیم رازی
نویسنده:
محمد هادی فضل اله نژاد بهنمیری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
بررسی چیستی و اقسام فضایل عقلی از منظر ارسطو و ابن سینا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1398 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فلسفه همچون زندگی سعادت به مثابه بنیاد فلسفه در اندیشة ارسطو
نویسنده:
سیدجمال الدین میرشرف الدین
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49