مبانى آزادى در کلام و فقه شیعه
نویسنده:
سیدنورالدین شریعتمدار جزائری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77
چکیده:
1 ـ ریشه و مبانى کلامى و فقهى آزادى و حریت در مذهب شیعه سه اصل برائت،
عدم ولایت و اراده و اختیار است که هر سه در مذهب شیعه ثابت شده است.
2 ـ شیعه که از طرفداران اراده و اختیار در انسان است، عدالت را در خداوند پذیرفته
و حسن و قبح ذاتى اشیاء را که با درک مستقل عقل شناخته مىشود، قبول کرده و کارهاى
خدا را هدفمند دانسته است.
3 ـ قول به جبر و قول به تفویض باطل است و راه معقول و صحیح، امر بین الامرین
است که قرآن و سنت و عقل نیز آن را مىپذیرد.
4 ـ اراده در انسان از کارهاى بدون واسطه نفس است و نیاز به مقدمهاى ندارد.
5 ـ به کارگیرى آزادى براى تمام افراد بشر ممکن نیست و براى نشان دادن بهترین
راه به کارگیرى آزادى براى تمام افراد بشر، نیاز به قانون است تا بتواند خواستههاى مردم
را تعدیل و کنترل نماید و رساترین و جامعترین قانون، قانون الهى است که توسط پیامبر
به بندگان خدا ابلاغ مىگردد.
6 ـ نصب پیامبر و امام از طرف خدا با آزادى بشر مخالفتى ندارد.
و به همان دلیل که قانون را خدا باید وضع کند، پیامبر و امام را نیز خدا باید نصب کند.
7 ـ معصوم بودن از گناه و خطا در پیامبر و امام، امرى لازم و ضرورى مىباشد که با
دلیلقرآنوسنتوعقل به اثبات رسیده است و به همان دلیل که خدا باید فرد معصوم را به
عنوانپیامبراعلامکند، به همان دلیل امام معصوم را نیز خدا باید ـ توسط پیامبر ـ اعلام کند.
8 ـ تکالیف الهى با آزادى بشر مخالفتى ندارد و تکلیف، همان قانون الهى است که
باید از طرف خدا ابلاغ شود تا تمام افراد بشر بتوانند به طور مساوى از آزادى بهره گیرند.
9 ـ فقه شیعه با آزادى و حرّیت انسان مخالفتى ندارد و در این زمینه بیش از پنجاه
قاعده کلى در ارتباط با آزادى و آسانگیرى بر بندگان خدا، وجود دارد.
10 ـ فقه نه تنها با آزادى و اراده انسان مخالفتى ندارد؛ بلکه آزادى و اراده بشر
مىتواند سبب تغییر حکم شرع شود. با اراده انسان موضوع حکم و یا حالت آن تغییر پیدا
مىکند و در نتیجه حکم شرع نیز تغییر پیدا مىکند.
1 ـ ریشه و مبانى کلامى و فقهى آزادى و حریت در مذهب شیعه سه اصل برائت،
عدم ولایت و اراده و اختیار است که هر سه در مذهب شیعه ثابت شده است.
2 ـ شیعه که از طرفداران اراده و اختیار در انسان است، عدالت را در خداوند پذیرفته
و حسن و قبح ذاتى اشیاء را که با درک مستقل عقل شناخته مىشود، قبول کرده و کارهاى
خدا را هدفمند دانسته است.
3 ـ قول به جبر و قول به تفویض باطل است و راه معقول و صحیح، امر بین الامرین
است که قرآن و سنت و عقل نیز آن را مىپذیرد.
4 ـ اراده در انسان از کارهاى بدون واسطه نفس است و نیاز به مقدمهاى ندارد.
5 ـ به کارگیرى آزادى براى تمام افراد بشر ممکن نیست و براى نشان دادن بهترین
راه به کارگیرى آزادى براى تمام افراد بشر، نیاز به قانون است تا بتواند خواستههاى مردم
را تعدیل و کنترل نماید و رساترین و جامعترین قانون، قانون الهى است که توسط پیامبر
به بندگان خدا ابلاغ مىگردد.
6 ـ نصب پیامبر و امام از طرف خدا با آزادى بشر مخالفتى ندارد.
و به همان دلیل که قانون را خدا باید وضع کند، پیامبر و امام را نیز خدا باید نصب کند.
7 ـ معصوم بودن از گناه و خطا در پیامبر و امام، امرى لازم و ضرورى مىباشد که با
دلیلقرآنوسنتوعقل به اثبات رسیده است و به همان دلیل که خدا باید فرد معصوم را به
عنوانپیامبراعلامکند، به همان دلیل امام معصوم را نیز خدا باید ـ توسط پیامبر ـ اعلام کند.
8 ـ تکالیف الهى با آزادى بشر مخالفتى ندارد و تکلیف، همان قانون الهى است که
باید از طرف خدا ابلاغ شود تا تمام افراد بشر بتوانند به طور مساوى از آزادى بهره گیرند.
9 ـ فقه شیعه با آزادى و حرّیت انسان مخالفتى ندارد و در این زمینه بیش از پنجاه
قاعده کلى در ارتباط با آزادى و آسانگیرى بر بندگان خدا، وجود دارد.
10 ـ فقه نه تنها با آزادى و اراده انسان مخالفتى ندارد؛ بلکه آزادى و اراده بشر
مىتواند سبب تغییر حکم شرع شود. با اراده انسان موضوع حکم و یا حالت آن تغییر پیدا
مىکند و در نتیجه حکم شرع نیز تغییر پیدا مىکند.
مبانى آزادى در کلام و فقه شیعه
3/21/1998 12:00:00 AM
مبانى آزادى و «حزب» مبانى آزادى و «حزب» در مذهب شیعه
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77
مفهوم آزادی در فقه سیاسی شیعه
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77
مفهوم آزادی در فقه سیاسی شیعه
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 تابستان 1377 شماره1
آزادى و ولایت در فقه سیاسى معاصر شیعه
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77
آزادی و ولایت در فقه سیاسی معاصر شیعه
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 زمستان 1377 شماره3
وجوه سیاسى آزادى در کلام معتزله
نویسندگان:
محمد العماره
،
ُسید محمد رضا شریعتمدار
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77
آزادى در فلسفه سیاسى اسلام و آزادى در فقه و حدود آن
نویسنده:
شریف لک زایى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82