معقولیت و نسبىگرایى - تعین ناقص نظریهها توسط دادههاى تجربى
نویسنده:
سعید زیباکلام
،

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21
چکیده:
«تاثیر سواقعیاتز بر انسان نقش عمومى یکسانى ایفا مىکند; خواه عقیده حاصل شده صادق باشد یا کاذب.»
(برى بارنز و دیوید بلور، 1982:ص33)
مکتب ادینبورا در دوره بلوغ و بالندگى نظریهپردازىاش در زمینه معرفتشناسى اجتماعى، قائل به سه دسته مجزا از مواضع و براهین شده است، تا به اتکاى آنها نسبىگرایىاش را توجیه و تحکیم کند و انواع معقولیتى را که براى معرفت علمى قائل است از این مجارى طرح کند و بسط دهد. هدف از اولین دسته از مواضع و برهانها این است که با انکار کلیات و پل رابط تجارب مشترک بنىآدم، و در نتیجه، انکار غیر اعتباطى بودن تمام ترجمههاى بینزبانى، و تعاملها و تفاهمهاى بین فرهنگى، نسبىگرایى را مستحسن و صائب سازد. (1)
هدف از دومین دسته از مواضع و براهین، باز هم تایید و تصویب نوع خاصى از نسبىگرایى و پذیرش تلقى ویژهاى از معقولیت معرفت علمى است. این بار، مکتب ادینبورا نقش شواهد تجربى را در ارزیابى و قبول یا رد متعاقب نظریههاى علمى، مورد توجه و بهرهبردارى قرار مىدهد. سومین دسته، با استدلال براى آموزه همسانى یا اقتران معقولیت، تلاش مىکند تا نسبىگرایى را تصویب کند. هدف از این براهین، مقبولیتبخشیدن به این دیدگاه است که تمام باورها و نظریههاى علمى و عقاید، بهطور طبیعى معقولند; تا بر این اساس قائل شوند که تمام باورها از جهت معقولیتشان، به لحاظ معرفتشناختى همسنگ و معادلند. (2)
متفکران مکتب ادینبورا در حالى که سعى مىکنند با اولین مجموعه از استدلالهاى خود به مساله معقولیت ابتدایى جهانشمول بپردازند و تجارب ادراکى ابتدایى یا شواهد تجربى را نیز مورد ارزیابى قرار دهند، در مجموعه دوم از مواضع و احتجاجهاى خود، تمرکزشان بر چگونگى شواهد تجربى است; و در مجموعه سوم از این برهانها، همتشان مصروف طرح و ارائه یک نظریه معقولیت مىگردد. در این مقاله مجموعه دوم از استدلالهاى مکتب ادینبورا بازسازى شده، سپس مورد نقد و ارزیابى قرار مىگیرد.
«تاثیر سواقعیاتز بر انسان نقش عمومى یکسانى ایفا مىکند; خواه عقیده حاصل شده صادق باشد یا کاذب.»
(برى بارنز و دیوید بلور، 1982:ص33)
مکتب ادینبورا در دوره بلوغ و بالندگى نظریهپردازىاش در زمینه معرفتشناسى اجتماعى، قائل به سه دسته مجزا از مواضع و براهین شده است، تا به اتکاى آنها نسبىگرایىاش را توجیه و تحکیم کند و انواع معقولیتى را که براى معرفت علمى قائل است از این مجارى طرح کند و بسط دهد. هدف از اولین دسته از مواضع و برهانها این است که با انکار کلیات و پل رابط تجارب مشترک بنىآدم، و در نتیجه، انکار غیر اعتباطى بودن تمام ترجمههاى بینزبانى، و تعاملها و تفاهمهاى بین فرهنگى، نسبىگرایى را مستحسن و صائب سازد. (1)
هدف از دومین دسته از مواضع و براهین، باز هم تایید و تصویب نوع خاصى از نسبىگرایى و پذیرش تلقى ویژهاى از معقولیت معرفت علمى است. این بار، مکتب ادینبورا نقش شواهد تجربى را در ارزیابى و قبول یا رد متعاقب نظریههاى علمى، مورد توجه و بهرهبردارى قرار مىدهد. سومین دسته، با استدلال براى آموزه همسانى یا اقتران معقولیت، تلاش مىکند تا نسبىگرایى را تصویب کند. هدف از این براهین، مقبولیتبخشیدن به این دیدگاه است که تمام باورها و نظریههاى علمى و عقاید، بهطور طبیعى معقولند; تا بر این اساس قائل شوند که تمام باورها از جهت معقولیتشان، به لحاظ معرفتشناختى همسنگ و معادلند. (2)
متفکران مکتب ادینبورا در حالى که سعى مىکنند با اولین مجموعه از استدلالهاى خود به مساله معقولیت ابتدایى جهانشمول بپردازند و تجارب ادراکى ابتدایى یا شواهد تجربى را نیز مورد ارزیابى قرار دهند، در مجموعه دوم از مواضع و احتجاجهاى خود، تمرکزشان بر چگونگى شواهد تجربى است; و در مجموعه سوم از این برهانها، همتشان مصروف طرح و ارائه یک نظریه معقولیت مىگردد. در این مقاله مجموعه دوم از استدلالهاى مکتب ادینبورا بازسازى شده، سپس مورد نقد و ارزیابى قرار مىگیرد.
معقولیت و نسبىگرایى - تعین ناقص نظریهها توسط دادههاى تجربى
3/21/1999 12:00:00 AM
نظریهها و راهبردها در حجاب و فعالیتهاى اجتماعى زنان
نویسنده:
سید عباس صالحی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1391 شماره 164-163
تأليف پروژه: رويكردهاي مطالعات معنويت در غرب: طيفشناسي و نقد نظريهها
نویسنده:
احمد شاكرنژاد
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/08/10 تا تاریخ: 1397/04/01
جايگاه علوم انساني و تجربي در نظام دانش
ارائه دهنده:
حضرت آيت الله حائري شيرازي
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1383
بررسی تطبیقی رابطه علم تجربی و دین در تفسیر المیزان و المنار
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اجرای حد توسط گناهکار از منظر روایات و فقه امامیه
نویسندگان:
محمدعلی محب الرحمان *
،
محمد مهدی محب الرحمان
،
مقاله نشریه: فقه و مبانی حقوق اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره1
رئالیسم انتقادی(هستیشناسی اجتماعی و امکان وارسی تجربی در علوم اجتماعی)
نویسندگان:
مرضیه فروزنده
،
زینب توحیدی نسب
،
کتاب: - 1392
بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت
نویسنده:
اصغر نوروزی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
هویت مکان از دیدگاه نظریه نسبیت و مکانیک کوانتومی، مطلق انگاری نسبی یا نسبیگرایی مطلق
نویسندگان:
احمد نصیری محلاتی
،
علیرضا کهنسال
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
بررسی و نقد دیدگاه سید قطب درباره نسبت دین و علم تجربی جدید
نویسندگان:
صابر خلیلی
،
حسن زرنوشه فراهانی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
همکنشی عاملیت و ساختار در تعین بخشی به کنش اجتماعی بر مبنای حکمت صدرایی
نویسندگان:
مجید مفید بجنوردی
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1397 (پياپي 35)، تابستان 1397 شماره3