معقولیت و نسبى‏گرایى - تعین ناقص نظریه‏ها توسط داده‏هاى تجربى

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21
چکیده:
«تاثیر سواقعیاتز بر انسان نقش عمومى یکسانى ایفا مى‏کند; خواه عقیده حاصل شده صادق باشد یا کاذب.»
(برى بارنز و دیوید بلور، 1982:ص‏33)
مکتب ادینبورا در دوره بلوغ و بالندگى نظریه‏پردازى‏اش در زمینه معرفت‏شناسى اجتماعى، قائل به سه دسته مجزا از مواضع و براهین شده است، تا به اتکاى آنها نسبى‏گرایى‏اش را توجیه و تحکیم کند و انواع معقولیتى را که براى معرفت علمى قائل است از این مجارى طرح کند و بسط دهد. هدف از اولین دسته از مواضع و برهانها این است که با انکار کلیات و پل رابط تجارب مشترک بنى‏آدم، و در نتیجه، انکار غیر اعتباطى بودن تمام ترجمه‏هاى بین‏زبانى، و تعاملها و تفاهمهاى بین فرهنگى، نسبى‏گرایى را مستحسن و صائب سازد. (1)
هدف از دومین دسته از مواضع و براهین، باز هم تایید و تصویب نوع خاصى از نسبى‏گرایى و پذیرش تلقى ویژه‏اى از معقولیت معرفت علمى است. این بار، مکتب ادینبورا نقش شواهد تجربى را در ارزیابى و قبول یا رد متعاقب نظریه‏هاى علمى، مورد توجه و بهره‏بردارى قرار مى‏دهد. سومین دسته، با استدلال براى آموزه همسانى یا اقتران معقولیت، تلاش مى‏کند تا نسبى‏گرایى را تصویب کند. هدف از این براهین، مقبولیت‏بخشیدن به این دیدگاه است که تمام باورها و نظریه‏هاى علمى و عقاید، به‏طور طبیعى معقولند; تا بر این اساس قائل شوند که تمام باورها از جهت معقولیت‏شان، به لحاظ معرفت‏شناختى همسنگ و معادلند. (2)
متفکران مکتب ادینبورا در حالى که سعى مى‏کنند با اولین مجموعه از استدلالهاى خود به مساله معقولیت ابتدایى جهانشمول بپردازند و تجارب ادراکى ابتدایى یا شواهد تجربى را نیز مورد ارزیابى قرار دهند، در مجموعه دوم از مواضع و احتجاجهاى خود، تمرکزشان بر چگونگى شواهد تجربى است; و در مجموعه سوم از این برهانها، همتشان مصروف طرح و ارائه یک نظریه معقولیت مى‏گردد. در این مقاله مجموعه دوم از استدلالهاى مکتب ادینبورا بازسازى شده، سپس مورد نقد و ارزیابى قرار مى‏گیرد.

نظریه‏ها و راهبردها در حجاب و فعالیت‏هاى اجتماعى زنان

نویسنده: سید عباس صالحی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1391 شماره 164-163

تأليف پروژه: رويكردهاي مطالعات معنويت در غرب: طيف‌شناسي و نقد نظريه‌ها

نویسنده: احمد شاكرنژاد ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/08/10 تا تاریخ: 1397/04/01

بررسی تطبیقی رابطه علم تجربی و دین در تفسیر المیزان و المنار

نویسنده: محسن آزادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اجرای حد توسط گناهکار از منظر روایات و فقه امامیه

مقاله نشریه: فقه و مبانی حقوق اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره1

بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت

نویسنده: اصغر نوروزی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14

بررسی و نقد دیدگاه سید قطب درباره نسبت دین و علم تجربی جدید

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2

هم‎کنشی عاملیت و ساختار در تعین بخشی به کنش اجتماعی بر مبنای حکمت صدرایی

مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1397 (پياپي 35)، تابستان 1397 شماره3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397