بررسی و نقد دیدگاه سید قطب درباره نسبت دین و علم تجربی جدید

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
چکیده:
یکی از مسائل چالشی پیش روی اندیشمندان اسلامی در سده‌های اخیر، رابطه دین و علوم تجربی است که متفکران مسلمان با رویکردهای مختلفی در پی تبیین آن برآمده‌اند. سید قطب از مشهورترین و تأثیرگذارترین چهره‌های اسلامی قرن بیستم، با تفکیک میان علوم ارزشی (انسانی) و علوم محض (تجربی) و منفک‌دانستن علوم محض از مبانی معرفتی تمدن غرب، اخذ علوم تجربی غربی را بلامانع می‌داند. در این مقاله با روش توصیف و تحلیل ابتدا به تبیین دیدگاه او درباره‌ تمدن و نسبت دین و علم می‌‌پردازیم و نقش علوم تجربی جدید را در تمدن اسلامی مورد نظر او تبیین می‌‌کنیم؛ سپس اشکالات نظریه او را مطرح می‌کنیم که از مهم‌ترین آنها: 1. ناقص‌بودن نظام معرفتی‌ای که وی در پی اشکال به تمدن غرب مطرح می‌‌کند و متناسب بحث «هست‌‌ها و بایدها» در علوم تجربی به نظریه‌پردازی نمی‌‌پردازد؛ 2. بی‌‌توجهی به تأثیر متقابل علوم ارزشی و علوم محض و نقش جهت‌‌دهی علوم ارزشی؛ 3. فقدان بحث از علوم تجربی اسلامی که با ایجاد تغییرات در هدف، منابع، روش و غایت باید به آن پرداخت؛ 4. رویکرد تفسیری همراه با سکوت وی در مواجهه با آیات علمی.

بررسی تطبیقی رابطه علم تجربی و دین در تفسیر المیزان و المنار

نویسنده: محسن آزادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نقد و بررسی نقش سیاق در روش تفسیری سید قطب

نویسنده: کرم سیاوشی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47

بررسی و نقد دیدگاه دیویدگریفین درباره قدرت خداوند

نویسنده: یداله رستمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97

بررسی و نقد دیدگاه ها درباره غیبت مخالف

مقاله نشریه: فقه » سال 1394 پاييز 1394 شماره85

بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره مهدویت

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1394 تابستان 1394 شماره9

علم و دین در نظر گاه سید جمال

مقاله نشریه: حوزه » سال 1372 شماره 60- 59

ماهیت علم و تکنولوژی و نسبت آن با دین

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89

سید قطب و اسلام‌گرایى معاصر

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و سوم - بهار 85

اعتزال‌گرایی سید مرتضی؛ بررسی و نقد

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 72
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397