خوانش توصیفی-تحلیلی جایگاه عقل از دیدگاه ملاصدرا و ابن‌عربی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
چکیده:
ابن عربی با رویکردی عرفانی و ملاصدرا به مثابه یک حکیم متأله در آثار خود به بررسی عقل، خواه به عنوان موجودی مستقل از انسان و خواه به مثابه قوه ای ادراکی در انسان پرداخته اند. مقاله حاضر در صدد تحلیل و مقایسه این دو دیدگاه است. از نظر ابن عربی، عقل اول، نخستین مخلوق روحانی و اولین مفعول ابداعی است که همه معلومات علوی و سفلی است که بدون واسطه از خداوند دریافت می کند. وی عقل نظری را در معرفت به حق، ناتوان می‌شمارد و معتقد است عقل در شناخت حق‌تعالی، دو مقام دارد: مقام ادراک و مقام قبول و پذیرش. عقل از ادراک و شناخت ذات حق و بعضی از مراتب تعینات و تجلیات حق، ناتوان است، اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق بوده و محدودیتی ندارد. ملاصدرا در برخی آثار خود، عقل را صادر  نخستین به شمار می آورد، ولی در برخی آثار دیگر به پیروی از دیدگاه عرفا، وجود منبسط را صادر نخست می‌پندارد. وی هرچند برای عقل، جایگاه رفیع معرفت‌شناسی درنظر می‌گیرد، اما با پذیرش محدودیت‌های آن و ردّ حجیت مطلق برای عقل، مدعی است فرد می‌تواند با شناخت‌های عقلانی به‌سوی استکمال نفسانی خویش پیش رفته و زمینه را برای دریافت‌هایی فراتر از عقل فراهم آورد.

گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابن‌عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12

تحلیلی بر تاثیر و جایگاه عقل در اخلاق از منظر هیوم

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 شماره 4

جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12

جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه فیض کاشانی

نویسنده: احدالله قلی زاده برندق ، استاد راهنما: محمدتقی سبحانی ، استاد مشاور 1: احمد حسین شریفی ، استاد مشاور 2: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]

جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهش های عقلی نوین » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 8

تناسخ از دیدگاه عقل و وحی

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1400

بقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: هادی موسوی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397