ناسازیها و همسازیهاى دین و گفتمان ایدئولوژیک در ایران
نویسنده:
محمدجواد غلامرضا کاشی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9
چکیده:
انقلاب اسلامى ایران در سال1357 محصول پیوند میمون و کارسازى میان دین و گفتمان ایدئولوژیک بود. این رخداد از حیث تاریخ تحولات فکرى در قرن بیستم حائز اهمیتشایانى است. شاید بسیارى، از ابتدا نه به اصل این پیوند واقف بودند و نه به اهمیت آن. اما مباحثسالهاى اخیر درباره رابطه میان دین و ایدئولوژى دلالتبر خودآگاهى تدریجى ما به اصل این پیوند دارد. باحثیادشده معمولا از یک منظر دروندینى حول صدور حکم نسبتبه صدق یا عدم صدق پیوند این دو جریان است.
قائلان به صدق این پیوند، به شیوههاى گوناگون استدلال مىکنند که توجه به امور سیاسى و سرنوشت مسلمین، ستیزهجویى با کفار و تلاش در تاسیس مدنیت مطابق با ارزشهاى دینى، جزء لاینفک اعتقاد اسلامى اصیل است. اما مخالفین پیوند مذکور با چیدن دامان دین از حوزه امور سیاسى استدلال مىکنند که دین فراتر از امور روزمره این جهانى است. خدا و آخرت دو مضمون اساسى دین است و اگر از این رهگذر چیزى هم براى بهبود وضع دنیا باقى بماند، به ماهیت اعتقاد دینى مربوط نمىشود، بلکه از امور عارضى محسوب مىگردد. فىالواقع، بحث میان این دو گرایش سرانجام به این پرسشهاى اساسى تبدیل مىشود که آیا دین متولى پاسخگویى به معضلات اجتماعى و سیاسى ما هستیا خیر؟ آیا حل معضلات روزمره اجتماعى را باید از دین پرسید یا به عقل بشر رجوع کرد؟ آیا دین در اساس خود آرمانخواهى ستیا یک حس خلسهآمیز پیوند با امر قدسى و...؟
انقلاب اسلامى ایران در سال1357 محصول پیوند میمون و کارسازى میان دین و گفتمان ایدئولوژیک بود. این رخداد از حیث تاریخ تحولات فکرى در قرن بیستم حائز اهمیتشایانى است. شاید بسیارى، از ابتدا نه به اصل این پیوند واقف بودند و نه به اهمیت آن. اما مباحثسالهاى اخیر درباره رابطه میان دین و ایدئولوژى دلالتبر خودآگاهى تدریجى ما به اصل این پیوند دارد. باحثیادشده معمولا از یک منظر دروندینى حول صدور حکم نسبتبه صدق یا عدم صدق پیوند این دو جریان است.
قائلان به صدق این پیوند، به شیوههاى گوناگون استدلال مىکنند که توجه به امور سیاسى و سرنوشت مسلمین، ستیزهجویى با کفار و تلاش در تاسیس مدنیت مطابق با ارزشهاى دینى، جزء لاینفک اعتقاد اسلامى اصیل است. اما مخالفین پیوند مذکور با چیدن دامان دین از حوزه امور سیاسى استدلال مىکنند که دین فراتر از امور روزمره این جهانى است. خدا و آخرت دو مضمون اساسى دین است و اگر از این رهگذر چیزى هم براى بهبود وضع دنیا باقى بماند، به ماهیت اعتقاد دینى مربوط نمىشود، بلکه از امور عارضى محسوب مىگردد. فىالواقع، بحث میان این دو گرایش سرانجام به این پرسشهاى اساسى تبدیل مىشود که آیا دین متولى پاسخگویى به معضلات اجتماعى و سیاسى ما هستیا خیر؟ آیا حل معضلات روزمره اجتماعى را باید از دین پرسید یا به عقل بشر رجوع کرد؟ آیا دین در اساس خود آرمانخواهى ستیا یک حس خلسهآمیز پیوند با امر قدسى و...؟
ناسازیها و همسازیهاى دین و گفتمان ایدئولوژیک در ایران
3/20/1996 12:00:00 AM
دین ایدئولوژیک در جهان مدرن
نویسنده:
حسین باب الحوائجی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
جایگاه دین در گفتمان طالبانیسم
نویسندگان:
علیرضا حسنی
،
شرف الدین سیدحسین
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
دین در گفتمان پست مدرن
ارائه دهنده:
محمدرضا تاجیک
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1385
علوم اسلامی در مقابل علوم ایدئولوژیک
نویسنده:
دکتر سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: سوره اندیشه » شماره74-75
دین و عرفى شدن در ایران معاصر
نویسنده:
محمداسماعیل نباتیان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
برندینگ ملی دین و جمهوری اسلامی ایران؛ گفتمان اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللی
نویسندگان:
یاسر کهرازه
،
آرش بیدالله خانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 شماره 79 - پاییز 96
آزادی در گفتمان های سیاسی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
سیدابوالفضل حسینی زاده
، استاد راهنما:
سیدمحمدعلی حسینی زاده
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]