حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه*
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13
چکیده:
عقل عملی و عقل نظری قوه عاقله شانش تعقل و فعلیتش فعلیت عاقلیت است; همانگونه که در سایر قوای ظاهری و باطنی، امر بدین منوال است. هم قوه عاقله و هم دیگر قوای موجود در انسان، فقط فعلیتی را میپذیرند که به نحو قوه و (استعداد)، واجد آن هستند. قوه عاقله دارای بعث (برانگیختن) و زجر (بازداشتن) و نیز اثبات شیئی برای شیء دیگر نیست; بلکه شانش صرفا تعقل شیئی است که از غیر ناحیه جوهر عاقل ثابت است. تفاوت عقل نظری با عقل عملی هم به تفاوت مدرکات آنهاست: (1) از این لحاظ که آیا مدرک شیئی است که شایستگی تعلق علم را دارد یا شایستگی فعل و ترک را. از مدرکات عقلی، که داخل در احکام عقل عملی است و برگرفته از آراء بدیهی مشترک بین عقلاست و گاهی «قضایای مشهوره» و گاهی «آراء محموده» نامیده میشود، قضیه «حسن عدل و احسان» و «قبح ظلم و عدوان» است. در بحث تجری از مباحث قطع، در طی کلامی مبسوط و برهانی، روشن ساختیم که امثال این قضایا از حوزه قضایایی که فی حد نفسها برهانی هستند، خارج است و بلکه در مقابل آنهاست. (2) در اینجا این نکته را نیز اضافه میکنیم که نزد اهل منطق، صحت مواد اولیه قضایای برهانی، که منحصر در ضروریات ششگانه است، به مطابقت آنها با واقع و نفسالامر است. و صحت قضایای مشهوره و آراء محموده به مطابقت آنها با شیئی است که آراء عقلا بر آن اتفاق و اجماع یافته است. چه، این قضایا واقعیتی جز اتفاق و توافق آراء ندارند.
عقل عملی و عقل نظری قوه عاقله شانش تعقل و فعلیتش فعلیت عاقلیت است; همانگونه که در سایر قوای ظاهری و باطنی، امر بدین منوال است. هم قوه عاقله و هم دیگر قوای موجود در انسان، فقط فعلیتی را میپذیرند که به نحو قوه و (استعداد)، واجد آن هستند. قوه عاقله دارای بعث (برانگیختن) و زجر (بازداشتن) و نیز اثبات شیئی برای شیء دیگر نیست; بلکه شانش صرفا تعقل شیئی است که از غیر ناحیه جوهر عاقل ثابت است. تفاوت عقل نظری با عقل عملی هم به تفاوت مدرکات آنهاست: (1) از این لحاظ که آیا مدرک شیئی است که شایستگی تعلق علم را دارد یا شایستگی فعل و ترک را. از مدرکات عقلی، که داخل در احکام عقل عملی است و برگرفته از آراء بدیهی مشترک بین عقلاست و گاهی «قضایای مشهوره» و گاهی «آراء محموده» نامیده میشود، قضیه «حسن عدل و احسان» و «قبح ظلم و عدوان» است. در بحث تجری از مباحث قطع، در طی کلامی مبسوط و برهانی، روشن ساختیم که امثال این قضایا از حوزه قضایایی که فی حد نفسها برهانی هستند، خارج است و بلکه در مقابل آنهاست. (2) در اینجا این نکته را نیز اضافه میکنیم که نزد اهل منطق، صحت مواد اولیه قضایای برهانی، که منحصر در ضروریات ششگانه است، به مطابقت آنها با واقع و نفسالامر است. و صحت قضایای مشهوره و آراء محموده به مطابقت آنها با شیئی است که آراء عقلا بر آن اتفاق و اجماع یافته است. چه، این قضایا واقعیتی جز اتفاق و توافق آراء ندارند.
حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه*
3/21/1997 12:00:00 AM
بررسی معرفتشناختی حسن و قبح عقلی
نویسنده:
مجید ابوالقاسم زاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36
ارزیابی انتقادی استدلال انتفاء بر حسن و قبح عقلی
نویسندگان:
سید علی طالقانی*
،
حسین رفیعی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1
حسن و قبح عقلی از منظر محقق طوسی و شهید صدر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ارزیابی انتقادی استدلال معرفتی و استدلال تعاکس بر حسن و قبح عقلی
نویسندگان:
سید علی طالقانی*
،
حسین رفیعی
،
مقاله نشریه: فلسفه و کلام اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
«حسن و قبح» از منظر وحی
نویسنده:
محمد جواد عنایتی راد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
معرفت شناسی حسن و قبح از منظر ابن سینا
نویسندگان:
رفیده قاضی خانی
،
جهان گیر مسعودی*
،
مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره60
حسن و قبح مساله عدالت اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1389 (پياپي 50)، تابستان 1389 شماره2
نگاهى دیگر به حسن و قبح در کلام محقق اصفهانى
نویسنده:
سیدمحسن موسوی گرگانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
قاعده قبح اغراء به جهل و کاربست آن در علم کلام
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد *
،
مقاله نشریه: پژوهش های اعتقادی کلامی » سال 1397 تابستان 1397 شماره30