حسن و قبح عقلی*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13
چکیده:
اختلاف اشیاء در میزان عقل همان‏گونه که امامیه و معتزله، برخلاف اشاعره، معتقدند، حق آن است که افعال نزد عقل یکسان نیستند; یعنی نمی‏توان گفت در هیچ یک از افعال خصوصیتی ذاتی یا صفتی حقیقی یا جهتی اعتباری (1) وجود ندارد که مقتضی مدح و ذم باشد; بلکه افعال نزد عقل مختلفند: در بعضی افعال، فی حد نفسها، با قطع نظر از شرع، مقتضی مدح یا ذم فاعل آن وجود دارد. توضیح این نظر منوط به بیان مقدمه‏ای است و آن این که وجود افعال، همچون سایر اشیاء، دارای سعه و ضیق است و از این نظر افعال با یکدیگر اختلاف پیدا می‏کنند و این اختلاف وجودی، منشا اختلاف در آثار خیر و شر می‏گردد. و همان طور که سنگها و درختها و سایر جمادات و نباتات از این نظر با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند (تفاوتی بیش از تفاوت میان زمین و آسمان!) افعال هم به همین گونه متفاوتند. و لذا ضرب و شتمی که موجب درد و اندوه است کجا، و اعطای موجب شادی و سرور کجا! این اختلاف چنان روشن است که بر مبتدیان نیز پوشیده نیست. از طرف دیگر این نکته هم واضح است که اشیاء از لحاظ ملائمت و منافرت نسبت‏به حواس ظاهری و قوای باطنی و طبایع و غرایز، مختلفند و لذا چه بسا شیئی که با قوه سامعه یا باصره ملائمت دارد و با دیگر قوا منافرت. قوه عاقله نیز که در زمره قوای‏انسانی و بلکه رئیس این قواست ناگزیر از ادراک بعضی امور ملائمه، فرحمند و از ادراک بعضی امور منافره، مشمئز می‏گردد. و البته معلوم است که مناط ملائمت و منافرت نزد قوه عاقله، همان سعه یا ضیق وجودی است که منشا آثار خیر یا شر می‏گردد (2) و از اینجاست که آثار شرعیه مختلفی بر آنها بار می‏گردد. منشا این ملائمت و منافرت هم آن است که مدرکی که دارای سعه وجودی است، با قوه عاقله سنخیت دارد و مدرکی که دارای ضیق وجودی است، با قوه عاقله که سعه وجودی تامی دارد بعد و بینونت. قوه عاقله به لحاظ تجردش با هر آنچه حظ وجودی بیشتری دارد، ملائمت و سنخیت‏بیشتر، و با آنچه از حظ وجودی کمتری برخوردار است، منافرت تامی دارد. و این ملائمت و منافرت به خاطر وجدان (کمال) در اولی و فقدان در دومی است.

بررسی معرفت‌شناختی حسن و قبح عقلی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36

حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

ارزیابی انتقادی استدلال انتفاء بر حسن و قبح عقلی

مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1

حسن و قبح عقلی از منظر محقق طوسی و شهید صدر

نویسنده: فاطمه خوش قلب ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ارزیابی انتقادی استدلال معرفتی و استدلال تعاکس بر حسن و قبح عقلی

مقاله نشریه: فلسفه و کلام اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2

«حسن و قبح» از منظر وحی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14

معرفت شناسی حسن و قبح از منظر ابن سینا

مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره60

حسن و قبح مساله عدالت اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1389   (پياپي 50)، تابستان 1389  شماره2

نگاهى دیگر به حسن و قبح در کلام محقق اصفهانى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

ارزیابی تعاریف رایج سلبی از حسن و قبح اخلاقی در آثار متکلمان مسلمان

مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1402 دوره 13، شماره 1 (بهار 1402)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397