«باید و هست» در نگاه قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
چکیده:
جهانبینى در ایدئولوژى نقش دارد امّا نه در الزام بخشى بلکه در تعیین متعلق الزام. نویسنده با طرح این پرسش که آیا مىتوان از هست باید استنتاج کرد، در آغاز به تاریخچه مسأله مىپردازد و تفکیک حکمت نظرى و عملى و بحث حسن و قبح عقلى را از ریشههاى این بحث در تاریخ تفکر مسلمانان معرفى مىکند سپس به نظریه هیوم در غرب اشاره کرده تفسیرهاى گوناگونى را درباره آن مطرح مىکند، در ادامه به تلاشهایى که براى حلّ معماى باید و هست صورت گرفته مىپردازد و در پایان دیدگاه قرآن را در مسأله فوق بررسى مىکند و به این نتیجه مىرسد که از دیدگاه قرآن یک سلسله بایدهاى کلى عقلى وجود دارد که همواره در کبراى قیاس دخالت مىکنند، استنتاج بایدها تنها از هستها نیست بلکه به ضمیمه آن بایدهاى کلى عقلى است.
جهانبینى در ایدئولوژى نقش دارد امّا نه در الزام بخشى بلکه در تعیین متعلق الزام. نویسنده با طرح این پرسش که آیا مىتوان از هست باید استنتاج کرد، در آغاز به تاریخچه مسأله مىپردازد و تفکیک حکمت نظرى و عملى و بحث حسن و قبح عقلى را از ریشههاى این بحث در تاریخ تفکر مسلمانان معرفى مىکند سپس به نظریه هیوم در غرب اشاره کرده تفسیرهاى گوناگونى را درباره آن مطرح مىکند، در ادامه به تلاشهایى که براى حلّ معماى باید و هست صورت گرفته مىپردازد و در پایان دیدگاه قرآن را در مسأله فوق بررسى مىکند و به این نتیجه مىرسد که از دیدگاه قرآن یک سلسله بایدهاى کلى عقلى وجود دارد که همواره در کبراى قیاس دخالت مىکنند، استنتاج بایدها تنها از هستها نیست بلکه به ضمیمه آن بایدهاى کلى عقلى است.
«باید و هست» در نگاه قرآن
3/21/1998 12:00:00 AM
رابطه هست و باید از منظر فیلسوفان مسلمان و غربی
ارائه دهنده:
حسن معلمی
،
محسن جوادی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1388
در بى معنایى معنا هست
نویسنده:
والتر تی. استیس ترجمه اعظم پویا
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 30-29
کتابشناسی هست ها و بایدها
نویسنده:
سید محمد علی هاشمی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 130