حق و تکلیف در نگاه قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
چکیده:
چالشهاى نو در مورد حق و تکلیف، از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. مسأله حق و تکلیف از جمله مباحث فِرَق اسلامى است که ابعاد گستردهاى را به خود اختصاص داده است. در مسائل کلامى، موضوعاتى همچون حسن و قبح عقلى، جبر و اختیار، تفضّلى یا استحقاقى بودن ثواب، از دیرباز مورد مناقشه بوده است.حال آنکه اشاعره تنها از تکلیف سخن مىگفتند، شیعه و معتزله حقوقى را نیز براى بنده قائل بودند. از این میان، حسن و قبح عقلى خود کلید حلّ بسیارى از مباحث و عقاید شیعه امامى و معتزله است که پاداش الهى را به استحقاق مىدانستند. برخى نیز مانند علامه طباطبایى دیدگاهى نزدیک به اشاعره دارند. امّا امروزه برخى مسأله را با نگاه برون دینى نگریسته از بستر اصلى خود خارج مىکنند و حقوق بشر مصوّب سازمان ملل را معیار ارزیابى حقوق و تکالیف مىدانند. در نتیجه، اگر اسلام موافق با آنها نبود با دستاویز قرار دادن این نکته که این حقوق، برون دینىاند و بنابراین اثبات یا سلب آنها از سوى دین نخواهد بود، سعى در حلّ و یا به تعبیر دقیقتر انحراف آن دارند. باید گفت حتى با پذیرش حسن و قبح عقلى، و برون دینى بودن این موضوع، باز هم هیچ دلیل عقلى بر معیار بودن حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه وجود ندارد؛ به ویژه که منشور اسلامى حقوق بشر نیز تدوین شده است.
چالشهاى نو در مورد حق و تکلیف، از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. مسأله حق و تکلیف از جمله مباحث فِرَق اسلامى است که ابعاد گستردهاى را به خود اختصاص داده است. در مسائل کلامى، موضوعاتى همچون حسن و قبح عقلى، جبر و اختیار، تفضّلى یا استحقاقى بودن ثواب، از دیرباز مورد مناقشه بوده است.حال آنکه اشاعره تنها از تکلیف سخن مىگفتند، شیعه و معتزله حقوقى را نیز براى بنده قائل بودند. از این میان، حسن و قبح عقلى خود کلید حلّ بسیارى از مباحث و عقاید شیعه امامى و معتزله است که پاداش الهى را به استحقاق مىدانستند. برخى نیز مانند علامه طباطبایى دیدگاهى نزدیک به اشاعره دارند. امّا امروزه برخى مسأله را با نگاه برون دینى نگریسته از بستر اصلى خود خارج مىکنند و حقوق بشر مصوّب سازمان ملل را معیار ارزیابى حقوق و تکالیف مىدانند. در نتیجه، اگر اسلام موافق با آنها نبود با دستاویز قرار دادن این نکته که این حقوق، برون دینىاند و بنابراین اثبات یا سلب آنها از سوى دین نخواهد بود، سعى در حلّ و یا به تعبیر دقیقتر انحراف آن دارند. باید گفت حتى با پذیرش حسن و قبح عقلى، و برون دینى بودن این موضوع، باز هم هیچ دلیل عقلى بر معیار بودن حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه وجود ندارد؛ به ویژه که منشور اسلامى حقوق بشر نیز تدوین شده است.
حق و تکلیف در نگاه قرآن
3/21/2003 12:00:00 AM
نسبت حق و تکلیف در آموزههاى اسلامى
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 285
پى آمدهاى رعایت حق و تکلیف
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 289
حق محورى تجدد و تکلیف مدارى سنت
نویسنده:
حسین کچویان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
رابطه حق و تکلیف از منظر اسلام
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
حق، حکم و تکلیف: گفتگو با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه
نویسنده:
سیف الله صرامی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1385
حق، حکم و تکلیف: گفتگو با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه
بهاهتمام:
سیفالله صرامی
، ويراستار:
مرتضی بهرامیخشنودی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1386