بررسی نظر فقیهان، مفسران و روایات اهلبیت(ع) درباره آیه «بسم الله الرحمن الرحیم»
نویسنده:
محمد قربانی مقدم
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 4
چکیده:
بحث درباره آیه شریفه «بسمالله الرحمن الرحیم» همواره میان فقیهان و مفسران مطرح بوده است، زیرا غیر از قرائت قرآن کریم، صحت نماز به آن وابسته است. اختلاف درباره آن نیز عجیب است تا جایی که برخی آن را براساس جزء قرآن نمیدانند و برخی جزء تمام سورهها میدانند. در همین زمینه، روایات بسیاری وارد شده است؛ البته برخی از آنها عظمت آیه و فضائل بسمله را بیان میکند. با توجه به روایات و دیدگاه فقیهان و مفسران بی شک که این آیه جزء سورهی حمد است. بسیاری از اهل سنت نیز بر این باورند؛ اما در مورد جزئیت آن نسبت بهتمامی سورهها (غیر از سوره توبه) میان شیعه و اهل سنت اختلاف است. معروف و مشهور میان علمای شیعه این است که بسمالله جزء تمام سورههاست. در میان علمای شیعه ابنجنید نیز معتقد است بسمالله تنها جزء سوره حمد است. اخیراً برخی فقهای شیعه نیز شبیه ابن جنید فتوا دادهاند و آن را جزء تمام سورهها نمیدانند. با توجه به تاثیر آشکار این مسئله در احکام نماز و برخی عبادات دیگر که تا حدی به صورت دوران میان محذورین بوده و قابل احتیاط نیست، در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و کتابخانهای این مدعا مجدد بررسی شد و معلوم گردید که برخلاف ادعای تواتر روایی و ادعای اجماع از سوی برخی فقها، دلیل قاطعی برای جزئیت این آیه کریمه درباره تمام سورهها وجود ندارد.
بحث درباره آیه شریفه «بسمالله الرحمن الرحیم» همواره میان فقیهان و مفسران مطرح بوده است، زیرا غیر از قرائت قرآن کریم، صحت نماز به آن وابسته است. اختلاف درباره آن نیز عجیب است تا جایی که برخی آن را براساس جزء قرآن نمیدانند و برخی جزء تمام سورهها میدانند. در همین زمینه، روایات بسیاری وارد شده است؛ البته برخی از آنها عظمت آیه و فضائل بسمله را بیان میکند. با توجه به روایات و دیدگاه فقیهان و مفسران بی شک که این آیه جزء سورهی حمد است. بسیاری از اهل سنت نیز بر این باورند؛ اما در مورد جزئیت آن نسبت بهتمامی سورهها (غیر از سوره توبه) میان شیعه و اهل سنت اختلاف است. معروف و مشهور میان علمای شیعه این است که بسمالله جزء تمام سورههاست. در میان علمای شیعه ابنجنید نیز معتقد است بسمالله تنها جزء سوره حمد است. اخیراً برخی فقهای شیعه نیز شبیه ابن جنید فتوا دادهاند و آن را جزء تمام سورهها نمیدانند. با توجه به تاثیر آشکار این مسئله در احکام نماز و برخی عبادات دیگر که تا حدی به صورت دوران میان محذورین بوده و قابل احتیاط نیست، در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و کتابخانهای این مدعا مجدد بررسی شد و معلوم گردید که برخلاف ادعای تواتر روایی و ادعای اجماع از سوی برخی فقها، دلیل قاطعی برای جزئیت این آیه کریمه درباره تمام سورهها وجود ندارد.
بررسی نظر فقیهان، مفسران و روایات اهلبیت(ع) درباره آیه «بسم الله الرحمن الرحیم»
1/1/1401 12:00:00 AM
پیمان الست و نقد آراء مفسران فریقین درباره آیه میثاق
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 78
نقد مقاله «پیمان الست و نقد دیدگاههای مفسران درباره آیه میثاق»
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
نقد دیدگاه مفسران درباره ماهیت نافرمانی حضرت آدم(ع)
نویسنده:
علی اسدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 83
نقد دیدگاه مفسران درباره ماهیت نافرمانی حضرت آدم (ع)
ناقد:
محمدصادق یوسفی مقدم
، ارائه دهنده:
علی اسدی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
جایگاه اهلبیت(ع) در آیه مباهله از نگاه منابع اهل سنت
نویسنده:
حسینعلی یوسفزاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 ویژهنامه مناطق مشترک
بررسی مبانی عقلی آیه شریفه شهد الله ( الله لا اله الاهو .... آیه الکرسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین
نویسنده:
سید علی سادات فخر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 75