نقد و بررسی دیدگاه مشهور فقیهان دربارۀ تحقق قتل عمد
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 97
چکیده:
مشهور فقیهان امامیه معتقدند که ملاک تحقق قتل عمد، قصد قتل یا غالباً کشندهبودن آلت قتل است. آنان برای اثبات نظریۀ خود به روایات و اجماع تمسک کردهاند. باوجود این، روایات صریحاً بر مدعای مشهور دلالت ندارند زیرا نخست، برای تحقق قتل عمد در روایات، قصد فعل مطرح شده است و از ظاهر روایات، قصد قتل بهدست نمیآید؛ دوم، در روایات فقط چند مصداق از افعال غالباً کشنده ذکر شده است و با ذکر چند مصداق نمیتوان یک معیار کلی برای تحقق قتل عمد انتخاب نمود؛ سوم، از عبارت «بما یقتل بمثله» که در بعضی روایات آمده است، معیار «غالباً کشندهبودن» استفاده نمیشود. از طرفی، در فقه مصادیق متعددی از قتل وجود دارد که بهنظر مشهور، قتل عمد محسوب میگردد؛ درحالیکه هیچیک از معیارهای موردنظر ایشان در آنها وجود ندارد. چهارم، اجماع نیز محقق نیست زیرا با چشمپوشی از قول خلاف، چنین اجماعی مدرکی است. پنجم، قصدْ حالتی درونی است و بدون بیان قصد بهوسیلۀ قاصد، نمیتوان به آن پی برد. بنابراین معیار قصد قتل در عالم خارج کارایی چندانی ندارد. علاوه بر آن، قید «غالباً کشندهبودن» عنوان مبهمی است. این عنوان در فقه و حقوق تعریف نشده و فقط به ذکر مصادیق آن بسنده شده است؛ بنابراین نمیتواند معیار مفید و شاخصی باشد. بهنظر میرسد بهترین معیار برای تحقق قتل عمد این است که قاتل در معرضیت قتل بوده و به آن التفات داشته باشد. این معیار با برخی از مؤیدات فقهی و حقوقی تقویت میشود.
مشهور فقیهان امامیه معتقدند که ملاک تحقق قتل عمد، قصد قتل یا غالباً کشندهبودن آلت قتل است. آنان برای اثبات نظریۀ خود به روایات و اجماع تمسک کردهاند. باوجود این، روایات صریحاً بر مدعای مشهور دلالت ندارند زیرا نخست، برای تحقق قتل عمد در روایات، قصد فعل مطرح شده است و از ظاهر روایات، قصد قتل بهدست نمیآید؛ دوم، در روایات فقط چند مصداق از افعال غالباً کشنده ذکر شده است و با ذکر چند مصداق نمیتوان یک معیار کلی برای تحقق قتل عمد انتخاب نمود؛ سوم، از عبارت «بما یقتل بمثله» که در بعضی روایات آمده است، معیار «غالباً کشندهبودن» استفاده نمیشود. از طرفی، در فقه مصادیق متعددی از قتل وجود دارد که بهنظر مشهور، قتل عمد محسوب میگردد؛ درحالیکه هیچیک از معیارهای موردنظر ایشان در آنها وجود ندارد. چهارم، اجماع نیز محقق نیست زیرا با چشمپوشی از قول خلاف، چنین اجماعی مدرکی است. پنجم، قصدْ حالتی درونی است و بدون بیان قصد بهوسیلۀ قاصد، نمیتوان به آن پی برد. بنابراین معیار قصد قتل در عالم خارج کارایی چندانی ندارد. علاوه بر آن، قید «غالباً کشندهبودن» عنوان مبهمی است. این عنوان در فقه و حقوق تعریف نشده و فقط به ذکر مصادیق آن بسنده شده است؛ بنابراین نمیتواند معیار مفید و شاخصی باشد. بهنظر میرسد بهترین معیار برای تحقق قتل عمد این است که قاتل در معرضیت قتل بوده و به آن التفات داشته باشد. این معیار با برخی از مؤیدات فقهی و حقوقی تقویت میشود.
نقد و بررسی دیدگاه مشهور فقیهان دربارۀ تحقق قتل عمد
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی و نقد دیدگاه فقیهان فریقین درباره اضطباع و رمل (هروله) در طواف
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی*
،
مقاله نشریه: فقه مقارن » سال 1402 دوره 11، شماره 21 (بهار و تابستان 1402)
بررسی و نقد دیدگاه دیویدگریفین درباره قدرت خداوند
نویسنده:
یداله رستمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97
بررسی و نقد دیدگاه ها درباره غیبت مخالف
نویسندگان:
سید جعفر صادقی فدکی
،
علی اکبر احمدپور
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 پاييز 1394 شماره85
بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره مهدویت
نویسندگان:
علیرضا آل بویه
،
حمزه اسلامی نسب*
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1394 تابستان 1394 شماره9
بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره خاستگاه تشیع
نویسندگان:
علیرضا آل بویه*
،
حمزه علی اسلامی نسب
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 بهار 1395 شماره12
بررسی و نقد دیدگاه پیتر سینگر درباره اخلاقی بودن سقط جنین
مقاله نشریه: تأملات فلسفی » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره21
بررسی و نقد دیدگاهها درباره غیبت مخالف
نویسندگان:
سید جعفر صادقی فدکی
،
علی اکبر احمدپور
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 85
بررسی و نقد «پنج دیدگاه مطرح درباره تعداد آیات الاحکام قرآن کریم»
نویسنده:
سیدجعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: پژوهش های فقهی » سال 1390 بهار و تابستان 1390 شماره1
بررسی و نقد دیدگاه سید قطب درباره نسبت دین و علم تجربی جدید
نویسندگان:
صابر خلیلی
،
حسن زرنوشه فراهانی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2