جمهوری اسلامی ایران و سیاستگذاری فراگیری زبانهای خارجی: چالشهای امروز و برنامهریزیهای آینده
نویسندگان:
سیدعلیاصغر سلطانی
،
سید عبدالمجید طباطبایی لطفی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 87 - پاییز 98
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی مصداقهای زبان خارجی در ایران، اولویتبندی آنها در آیندهی نظام، سابقهی آموزش آنها، تحول فرایند آموزش آنها در آینده و مهمترین نقشهای زبانهای خارجی در افق آیندهی نظام است. در این راستا، نقشهای زبان، اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران و مسألهی زبان، رویکردهای مختلف برای توصیف و تحلیل زبان انگلیسی و تحقیقات کاربردی صورتگرفته در بافت آموزشی و فرهنگی ایران با روش توصیفی– تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهند منظور از زبان خارجی محدود به زبان خاصی نیست؛ هرچند برخی از زبانها میتوانند از اولویت برخوردار باشند. زبان عربی با توجه به جایگاه ویژهای که دارد، بهطور مستقل از اولویت برخوردار است. مهمترین نقشهای زبانی در آیندهی نظام عرضه و تقاضای دانش و اطلاعات باقی خواهند ماند. پایش و اصلاح دائم سیاست و برنامهریزی آموزشی زبانهای خارجی بهخصوص برپایهی توصیههای مقام معظم رهبری در بیانیهی گام دوم در رابطه با علم و پژوهش، روزآمدکردن شیوههای آموزش، پتانسیل موجود در کارشناسان این رشته در گرایشهای مختلف، ارتقای فرایند و دستاوردهای پژوهشی در این حوزه، گسترش فعالیتهای ترجمه، استفاده از فناوریهای مدرن و ایفای نقش در گسترهی بینالمللی کارکردهای زبانهای خارجی بهمثابه دارایی بشر، نه صرفاً زبان مادری منطقهای خاص، از جملهی زمینههایی است که نیازمند توجه در افق آیندهی نظام میباشند.
هدف پژوهش حاضر، بررسی مصداقهای زبان خارجی در ایران، اولویتبندی آنها در آیندهی نظام، سابقهی آموزش آنها، تحول فرایند آموزش آنها در آینده و مهمترین نقشهای زبانهای خارجی در افق آیندهی نظام است. در این راستا، نقشهای زبان، اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران و مسألهی زبان، رویکردهای مختلف برای توصیف و تحلیل زبان انگلیسی و تحقیقات کاربردی صورتگرفته در بافت آموزشی و فرهنگی ایران با روش توصیفی– تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهند منظور از زبان خارجی محدود به زبان خاصی نیست؛ هرچند برخی از زبانها میتوانند از اولویت برخوردار باشند. زبان عربی با توجه به جایگاه ویژهای که دارد، بهطور مستقل از اولویت برخوردار است. مهمترین نقشهای زبانی در آیندهی نظام عرضه و تقاضای دانش و اطلاعات باقی خواهند ماند. پایش و اصلاح دائم سیاست و برنامهریزی آموزشی زبانهای خارجی بهخصوص برپایهی توصیههای مقام معظم رهبری در بیانیهی گام دوم در رابطه با علم و پژوهش، روزآمدکردن شیوههای آموزش، پتانسیل موجود در کارشناسان این رشته در گرایشهای مختلف، ارتقای فرایند و دستاوردهای پژوهشی در این حوزه، گسترش فعالیتهای ترجمه، استفاده از فناوریهای مدرن و ایفای نقش در گسترهی بینالمللی کارکردهای زبانهای خارجی بهمثابه دارایی بشر، نه صرفاً زبان مادری منطقهای خاص، از جملهی زمینههایی است که نیازمند توجه در افق آیندهی نظام میباشند.
جمهوری اسلامی ایران و سیاستگذاری فراگیری زبانهای خارجی: چالشهای امروز و برنامهریزیهای آینده
3/21/2019 12:00:00 AM
جمهوری اسلامی ایران و سیاست گذاری فراگیری زبان های خارجی: چالش های امروز و برنامه ریزی های آینده
نویسندگان:
سیدعلی اصغر سلطانی
،
سیدعبدالمجید طباطبایی لطفی*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 3
نقد و بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
محمد ستوده آرانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1393
روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه (1384 – 1357)
نویسنده:
سیده صدیقه حسینی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
تحولات نظام بینالملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
محمد ستوده
،
کتاب: بوستان کتاب قم - 1386
سیاسست خارجی جمهوری اسلامی ایران: فرصت ها و تهدیدها
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1393 - [کارشناسی ارشد]
دموکراتیزاسیونِ فرهنگ و چالشهای هرمنوتیکی در سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
حسین پرکان
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 4
منافع ملی و مصالح اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
منافع ملی و مصالح اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]