تأثیر رسانه‌های جمعی در بازنمایی انتقال ارزش‌های فرهنگی اجتماعی زنان

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1400 شماره 10
چکیده:
ظهور رسانه‌های جدید به‌ ویژه تلویزیون، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی فضای جدیدی برای کنشگری زنانه و بازنمایی ارزش‌های مدرن در اختیار زنان گذاشته است. در این ‌بین مسئله‌ای شکل می‌‌گیرد با این مضمون که تلویزیون داخلی و ماهواره‌ی خارجی تا چه حد بر ارزش‌های فرهنگی زنان شهر مهاباد تأثیر گذاشته است. همچنین شناسایی سایر عوامل اثرگذار در این زمینه، مهم‌ترین هدف این مقاله محسوب می‌شود. پژوهش حاضر بر روش ترکیبی (کمی- کیفی) استوار است. روش کمی بر پایه‌ی گردآوری اطلاعات از راه پرسشنامه‌ی محقق ساخته با روش نمونه‌گیری تصادفی بوده است و روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای جهت‌دار به‌منظور اعتباریابی نتایج یافته‌‌های کمی به عمل آمد. جامعه آماری پیمایش شامل زنان 15 تا 65 سال شهر مهاباد است که بر اساس فرمول کوکران، 366 نفر حجم نمونه تعیین شد. یافته‌‌های پژوهش حاکی است بین شبکه‌های تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و ارزش‌های فرهنگی زنان رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در کنار دو عامل پایه‌‌ای، استفاده از برنامه‌‌های تلویزیون داخلی و ماهواره‌ی خارجی و عوامل دیگری مانند ضعف رسانه‌ی داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایه‌‌داری و اومانیستی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و شبکه‌‌های اجتماعی مجازی تعیین‌کننده‌ی جهت‌گیری‌های فرهنگی زنان در شهر مهاباد است.

نقش مادران در انتقال ارزش‌های حسینی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1397 مهر و آبان 316 , 317

نقش مادران در انتقال ارزش‌های حسینی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1372 ویژه نامه محرم

شیوه‌های انتقال ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن و حدیث

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)

نقش اجتماعی و فرهنگی زنان در جنگ صفین

مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 14

اوضاع اجتماعى فرهنگى زنان در کشور سیرالئون قسمت دوم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 112

اوضاع اجتماعى فرهنگى زنان و کشور سیر الئون

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 111

تأثیر رسانه‌‌ها و فضای مجازی بر سلامت اجتماعی زنان

نویسنده: فیروزه دلداری ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه خانواده

تأثیر ارزش‌های اخلاقی در اقتصاد با تأکید بر نظریّه‌ی شهید صدر

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 19

جایگاه اجتماعی زنان در عاشورا

نویسنده: زهرا رضائیان ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه خانواده
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397