تأثیر رسانههای جمعی در بازنمایی انتقال ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1400 شماره 10
چکیده:
ظهور رسانههای جدید به ویژه تلویزیون، ماهواره و شبکههای اجتماعی فضای جدیدی برای کنشگری زنانه و بازنمایی ارزشهای مدرن در اختیار زنان گذاشته است. در این بین مسئلهای شکل میگیرد با این مضمون که تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی تا چه حد بر ارزشهای فرهنگی زنان شهر مهاباد تأثیر گذاشته است. همچنین شناسایی سایر عوامل اثرگذار در این زمینه، مهمترین هدف این مقاله محسوب میشود. پژوهش حاضر بر روش ترکیبی (کمی- کیفی) استوار است. روش کمی بر پایهی گردآوری اطلاعات از راه پرسشنامهی محقق ساخته با روش نمونهگیری تصادفی بوده است و روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای جهتدار بهمنظور اعتباریابی نتایج یافتههای کمی به عمل آمد. جامعه آماری پیمایش شامل زنان 15 تا 65 سال شهر مهاباد است که بر اساس فرمول کوکران، 366 نفر حجم نمونه تعیین شد. یافتههای پژوهش حاکی است بین شبکههای تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و ارزشهای فرهنگی زنان رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در کنار دو عامل پایهای، استفاده از برنامههای تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و عوامل دیگری مانند ضعف رسانهی داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایهداری و اومانیستی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و شبکههای اجتماعی مجازی تعیینکنندهی جهتگیریهای فرهنگی زنان در شهر مهاباد است.
ظهور رسانههای جدید به ویژه تلویزیون، ماهواره و شبکههای اجتماعی فضای جدیدی برای کنشگری زنانه و بازنمایی ارزشهای مدرن در اختیار زنان گذاشته است. در این بین مسئلهای شکل میگیرد با این مضمون که تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی تا چه حد بر ارزشهای فرهنگی زنان شهر مهاباد تأثیر گذاشته است. همچنین شناسایی سایر عوامل اثرگذار در این زمینه، مهمترین هدف این مقاله محسوب میشود. پژوهش حاضر بر روش ترکیبی (کمی- کیفی) استوار است. روش کمی بر پایهی گردآوری اطلاعات از راه پرسشنامهی محقق ساخته با روش نمونهگیری تصادفی بوده است و روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای جهتدار بهمنظور اعتباریابی نتایج یافتههای کمی به عمل آمد. جامعه آماری پیمایش شامل زنان 15 تا 65 سال شهر مهاباد است که بر اساس فرمول کوکران، 366 نفر حجم نمونه تعیین شد. یافتههای پژوهش حاکی است بین شبکههای تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و ارزشهای فرهنگی زنان رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در کنار دو عامل پایهای، استفاده از برنامههای تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و عوامل دیگری مانند ضعف رسانهی داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایهداری و اومانیستی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و شبکههای اجتماعی مجازی تعیینکنندهی جهتگیریهای فرهنگی زنان در شهر مهاباد است.
تأثیر رسانههای جمعی در بازنمایی انتقال ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان
3/21/2021 12:00:00 AM
شیوههای انتقال ارزشهای اجتماعی از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
سیدمیرصالح حسینی جبلی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
نقش اجتماعی و فرهنگی زنان در جنگ صفین
نویسندگان:
علی اکبر عباسی
،
زهرا سادات کشاورز
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 14
اوضاع اجتماعى فرهنگى زنان در کشور سیرالئون قسمت دوم
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 112
اوضاع اجتماعى فرهنگى زنان و کشور سیر الئون
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 111
تأثیر رسانهها و فضای مجازی بر سلامت اجتماعی زنان
نویسنده:
فیروزه دلداری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه خانواده
تأثیر دیدگاههای فقهی اخباریان بر عدم حضور اجتماعی زنان
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 3
تأثیر ارزشهای اخلاقی در اقتصاد با تأکید بر نظریّهی شهید صدر
نویسندگان:
اصغر ابوالحسنی
،
رحمت الله علیرحیمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 19
جایگاه اجتماعی زنان در عاشورا
نویسنده:
زهرا رضائیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه خانواده