نقد هادیان دینگرا و دنیاگرا در تفکر عرفانی جامی
نویسنده:
رویا احمد امرجی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1401 شماره 21
چکیده:
عنایت و توجه پادشاهان قرن هشتم و نهم به پیران و مشایخ بزرگ و تکریم آنان و همچنین اظهار ارادت و تعلق خاطر فراوان سلاطین و شاهزادگان تیموری نسبت به خانقاهیان و بزرگان صوفیه، یکی از دلایل بسیار مهم رواج عرفان و تصوف در این ادوار بوده است. در قرن نهم، شاهد ظهور شاعران عارفی هستیم که در آثار خود به سلوک معنوی پرداخته و به لزوم هادی و راهنما اشاراتی مستقیم داشتهاند؛ و از آنجا که هیچ سلوکی بدون راهنما محقق نمیشود، جامی نیز بهعنوان یکی از بزرگترین شعرای عارف قرن نهم در دیوان اشعارش از هادیان و راهبران طریقت با عناوین گوناگون نظیر «پیر»، «مرشد»، «شیخ»، «ساقی»، «مراد»، «رند» و«قطب» و غیره یاد کرده و وجود آنان را اصل بلافصل دانسته است. هدف این پژوهش، نقد و بررسی و تبیین اهمیت جایگاه پیر و شیخ و مرشد در دیوان اشعار مولانا عبدالرحمن جامی است. با توجه به فراوانی کاربرد واژههای مذکور در دیوان اشعار جامی مقالۀ حاضر، رویکردی به دیدگاه جامی درباره پیران و مشایخ قرن نهم و نقد آنان دارد. دیدگاه مثبت جامی نسبت به پیران که آنان را انسان کامل میداند، موجب شده است که واژۀ پیر در دیوان اشعار او در مقایسه با سایر واژههای مترادف از بسامدی بیشتر برخوردار باشد.
عنایت و توجه پادشاهان قرن هشتم و نهم به پیران و مشایخ بزرگ و تکریم آنان و همچنین اظهار ارادت و تعلق خاطر فراوان سلاطین و شاهزادگان تیموری نسبت به خانقاهیان و بزرگان صوفیه، یکی از دلایل بسیار مهم رواج عرفان و تصوف در این ادوار بوده است. در قرن نهم، شاهد ظهور شاعران عارفی هستیم که در آثار خود به سلوک معنوی پرداخته و به لزوم هادی و راهنما اشاراتی مستقیم داشتهاند؛ و از آنجا که هیچ سلوکی بدون راهنما محقق نمیشود، جامی نیز بهعنوان یکی از بزرگترین شعرای عارف قرن نهم در دیوان اشعارش از هادیان و راهبران طریقت با عناوین گوناگون نظیر «پیر»، «مرشد»، «شیخ»، «ساقی»، «مراد»، «رند» و«قطب» و غیره یاد کرده و وجود آنان را اصل بلافصل دانسته است. هدف این پژوهش، نقد و بررسی و تبیین اهمیت جایگاه پیر و شیخ و مرشد در دیوان اشعار مولانا عبدالرحمن جامی است. با توجه به فراوانی کاربرد واژههای مذکور در دیوان اشعار جامی مقالۀ حاضر، رویکردی به دیدگاه جامی درباره پیران و مشایخ قرن نهم و نقد آنان دارد. دیدگاه مثبت جامی نسبت به پیران که آنان را انسان کامل میداند، موجب شده است که واژۀ پیر در دیوان اشعار او در مقایسه با سایر واژههای مترادف از بسامدی بیشتر برخوردار باشد.
نقد هادیان دینگرا و دنیاگرا در تفکر عرفانی جامی
1/1/1401 12:00:00 AM
پروژه الجابرى در نقد تفکر عربى معاصر
نویسنده:
سید احمد موثقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78
بازتاب مضامین قرآنی در هفت اورنگ جامی
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 9
تبیین روششناسی تاریخ تفکر در عرصه امامت از دیدگاه مدرّسی و نقد آن
دانشجو:
حمیدرضا قربانی مبین
، استاد مشاور:
محمدتقی سبحانی
،
نعمت الله صفری فروشانی
، استاد راهنما:
عبدالحسین خسروپناه
،
پایاننامه: دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه معارف اسلامی قم - 1395 - [دکترای تخصصی]
بررسی و نقد کمال نهایی انسان در نظام فلسفی و عرفانی خواجه نصیرالدین طوسی
نویسندگان:
عسگر دیرباز
،
محمد صادق تقی زاده طبری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41
تفکر سیاسی در قرآن
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 (پياپي 7)، زمستان 1387 شماره3
تفکر سیاسى در قرآن
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78