بررسی راهبرد «معرفتشناسی اختلاف باور دینی» در الهیات تطبیقی
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 106
کلیدواژه:
معرفتشناسی اختلاف باور دینی
،
الهیات تطبیقی
،
مصالحهگرایی
،
نامصالحه گرایی
،
تکثر دینی
،
درجات باور
،
اخلاق باور
چکیده:
مواجهه با تکثر دینی، که از مهمترین ویژگیهای زیست در جهان معاصر است، مسئلههای متعددی را در ساحت معرفتشناسی و الهیات مطرح کرده است و آگاهی از تنوع دینی و اختلاف باورهای دینی وظایف معرفتی فرد دیندار را به چالش میکشد. در حوزه معرفتشناسی اختلاف باور، که زیر شاخهای از معرفتشناسی است، وظایف معرفتی فرد در مواجهه با اختلاف باور تعیین و و راهکارهای متعددی از مصالحه گرایی تام تا نامصالحهگرایی برای تعیین وظیفه معرفتی در اختلاف باور معرفی میشود. الهیات تطبیقی نیز با رویکرد دینی و الهیاتی، قصد پاسخگویی به چالش تکثر دینی و رویکردهای مختلف الهیاتی در مواجهه با تکثر دینی را دارد که از این طریق به دنبال فهمی عمیقتر از ایمان است. مسئله این پژوهش یافتن راهکاری معرفتی با رویکرد معرفت شناسی اختلاف باور متناسب با الهیات تطبیقی است تا این الهیات نوظهور بتواند به اهداف و دستآوردهای الهیاتی خود برسد. نتیجهای که از این پژوهش حاصل میشود آن است که با اتخاذ مبنایی میان نامصالحهگرایی و مصالحهگرایی و با تکیهبر تشکیکی بودن باور دینی و طرح مناقشه در اثبات همتای معرفتی، میتوان رویکردی هنجاری برای الهیات تطبیقی معرفی کرد تا این الهیات نوظهور در دام تعلیق باور، نسبیگرایی، شکاکیت و یا تغییر کیش گرفتار نشود.
مواجهه با تکثر دینی، که از مهمترین ویژگیهای زیست در جهان معاصر است، مسئلههای متعددی را در ساحت معرفتشناسی و الهیات مطرح کرده است و آگاهی از تنوع دینی و اختلاف باورهای دینی وظایف معرفتی فرد دیندار را به چالش میکشد. در حوزه معرفتشناسی اختلاف باور، که زیر شاخهای از معرفتشناسی است، وظایف معرفتی فرد در مواجهه با اختلاف باور تعیین و و راهکارهای متعددی از مصالحه گرایی تام تا نامصالحهگرایی برای تعیین وظیفه معرفتی در اختلاف باور معرفی میشود. الهیات تطبیقی نیز با رویکرد دینی و الهیاتی، قصد پاسخگویی به چالش تکثر دینی و رویکردهای مختلف الهیاتی در مواجهه با تکثر دینی را دارد که از این طریق به دنبال فهمی عمیقتر از ایمان است. مسئله این پژوهش یافتن راهکاری معرفتی با رویکرد معرفت شناسی اختلاف باور متناسب با الهیات تطبیقی است تا این الهیات نوظهور بتواند به اهداف و دستآوردهای الهیاتی خود برسد. نتیجهای که از این پژوهش حاصل میشود آن است که با اتخاذ مبنایی میان نامصالحهگرایی و مصالحهگرایی و با تکیهبر تشکیکی بودن باور دینی و طرح مناقشه در اثبات همتای معرفتی، میتوان رویکردی هنجاری برای الهیات تطبیقی معرفی کرد تا این الهیات نوظهور در دام تعلیق باور، نسبیگرایی، شکاکیت و یا تغییر کیش گرفتار نشود.
بررسی راهبرد «معرفتشناسی اختلاف باور دینی» در الهیات تطبیقی
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
معرفتشناسى و باور دینى
نویسنده:
لوئیس . پی پویمن ترجمه ایرج احمدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
راهبرد متعالی در مدیریت حل اختلاف
نویسنده:
رضا عیسی نیا*
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1395 بهار 1395 شماره12
بررسی تطبیقی «عقلانیت باور دینی» از منظر پلانتینگا و علامه طباطبائی
نویسندگان:
هادی صادقی
،
مرتضی حبیبی سی سرا
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
بررسی تطبیقی دیدگاه ویلیام آلستون و صدرالمتالهین درباب توجیه باور دینی
نویسندگان:
حسن رضایی
،
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره9
بررسی تطبیقی عقلانیت باور دینی از منظر کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اعتدالگرایی در معرفتشناسی معاصر و پیامدهای آن در معرفتشناسی دینی
نویسنده:
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
بررسی تطبیقی مبانی عقلی «ذبح فرزند ابراهیم» در الهیات مسیحی و الهیات اسلامی
نویسنده:
سید مهدی رحمتی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
تجربه دینى و باور دینى
نویسنده:
ویلیام. پی آلستون ترجمه امیر مازیار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23